MenStyle Road Test: Polestar 3

De Polestar 3 is de recentste spruit van het Zweeds-Chinese onderonsje die zich wil profileren tussen de elektrische premium SUV’s op de markt. Is dit ook een winnend nummer?

Het derde model van de Zweedse tak van de Chinese autogigant Geely kende een moeilijke bevalling. De Polestar 3 werd in het najaar van 2022 onthuld, maar kwam door allerhande problemen in de ontwikkeling van de software pas in de loop van 2024 op de markt. Ruim een jaar later dan eerst was gepland. De Volvo EX90, waarmee het platform wordt gedeeld, kende gelijkaardige euvels en liep eveneens een aanzienlijke vertraging op. Die perikelen waren niet alleen lastig op technologisch vlak, maar gooiden ook de commerciële planning van Polestar volledig in de war, dat al sinds 2020 op één model – ‘2’ – draait, aangezien de hybride ‘1’ slechts een lanceringsstunt was om het nieuwe merk op de kaart te zetten.

Bij Polestar mikken ze op eigenzinnigheid en dat komt ook tot uiting in de nomenclatuur die gebruik maakt van een eenvoudige chronologische nummering. Het eerste model heette ‘1’, dan volgde ‘2’, enzoverder. Alleen liep dat dus al snel mis met de productievertraging van de ‘3’, die intussen was ingehaald door de ‘4’ die wel volgens de voorziene planning productierijp was. Goed, ondanks al die ellende heeft Polestar intussen wel eindelijk een uitgebreider gamma, waarbij de 3 zich zowel qua prijszetting als omvang boven de 4 positioneert.

Eigen identiteit
De Polestar 3 meet 4,9 meter tussen de bumpers en is daarmee een zeer ruime elektrische SUV, die voor minstens 78.900 euro van eigenaar verandert. Hoewel de technische basis wordt gedeeld met de Volvo EX90 binnen de Geely-familie, heeft deze wagen toch een duidelijk eigen identiteit. Dat merk je bijvoorbeeld aan de aflopende daklijn die deze SUV enige coupé-allures en de daarbij behorende elegantie bezorgt. Dat fraai voorkomen is mooi meegenomen, maar de consequentie is wel dat de derde zetelrij van de Volvo EX90 werd opgeofferd en de koffer van 484 liter eerder karig uitvalt. Noteer hierbij dat je in de nochtans compactere Polestar 4 zonder achterruit meer laadvolume (524 l) krijgt.

In het interieur is de link met het zustermerk duidelijker met een gelijkaardig minimalistisch design en concept, waarbij het centrale aanraakscherm een cruciale rol speelt in de bediening van de boordfuncties en het infotainmentsysteem. Meteen valt op dat de 4 toch van een recentere generatie is met een moderner en intuïtiever systeem dat je bedient via een groter en horizontaal geplaatst scherm.

Tijdens de testrit kregen we trouwens enkele keren af te rekenen met een ‘blackout’ aan boord. Gelukkig kwamen de schermen telkens weer snel tot leven na een reset via de knop op de middenconsole, maar dit is niet wat je verwacht van een premium EV met geavanceerde technologie. De contactpersoon bij Polestar zei dat men hiervan op de hoogte is en dat een update weldra een oplossing zal bieden. Navraag bij enkele gebruikers leerden ons dat de Polestar 3 regelmatig geplaagd wordt door allerhande softwareproblemen die telkens opgelost zouden worden met ‘geplande updates’… Een uitleg die de bestuurders meestal niet bijzonder vrolijk maakt…

Snel en dynamisch rijden
Net zoals alle elektrische premium SUV’s heeft ook de Polestar 3 power op overschot en zet zeer sterke prestaties neer.  Onze testwagen was een Dual Motor Performance die een slordige 517 pk op de vier wielen brengt en daarmee zonder morren in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u spurt. Dat zijn de cijfers van een sportwagen die in dit geval wel bijna 2,6 ton weegt.

Desondanks stuurt de Polestar 3 heel gezwind door de bochten alsof het een compacte hothatch was. Dit is een zeer aangename gewaarwording die te danken is aan het lage zwaartepunt en de goede balans van het voertuig én de koppelvectoring op de achtertrein. Die technologie zorgt ervoor dat het vermogen naargelang de rijomstandigheden optimaal tussen de wielen wordt verdeeld om meer stabiliteit en dynamiek te bekomen. Het klinkt allemaal heel ingewikkeld en mysterieus, maar het werkt wel. En daar draait het uiteindelijk om.

Samen met de luchtvering met gestuurde dempers bekom je zowaar een ruime Grand Tourer, die op het gepaste moment flink wat rijplezier levert, maar daarnaast eveneens een aangename en comfortabele reiswagen is of de auto die je perfect voor de dagelijkse verplaatsingen kan gebruiken. Daarbij kan je genieten van de talrijke snufjes die het leven aan boord aangenamer maken, zoals het panoramisch dak dat voor een zee van licht in de Polestar 3 zorgt, het multimediasysteem met van tal van apps of de comfortabele stoelen met nappaleder afkomstig uit een diervriendelijke kweek. Wat dat ook mag betekenen.

Stevig tarief
De Polestar 3 Dual Motor Performance Pack is een potente en luxueuze premium EV en dat merk je ook aan het prijskaartje dat oploopt tot 92.100 euro. Dat maakt van deze SUV zeker geen koopje in zijn klasse waar de concurrentie zeer sterk is, met onder meer de neef Volvo EX90 of de BMW iX. De ‘gewone’ versie met 498 pk kost 85.500 euro, wat nog steeds geen weggevertje is.

Intussen kreeg de Polestar 3 er nog een extra variant bij met enkel achterwielaandrijving die goed is voor 299 pk en 78.900 euro staat geprijsd. Naast het gunstigere tarief is ook het toegenomen rijbereik een troef, want de Single Motor heeft nog steeds een 111 kWh batterij aan boord en kan daarmee 706 kilometer (WLTP) afleggen met een volle accu. Dat is ruim 75 kilometer meer dan de bestaande versies met Dual Motor. Daarmee richt de Polestar 3 zich op een publiek met een beperkter budget dat efficiëntie vooropstelt.

Een alternatief is natuurlijk de Polestar 4 die bijna even ruim is, maar met Single Motor (272 pk) al voor 64.800 euro de deur van de verdeler uitgaat, terwijl het rijbereik eveneens 620 kilometer (WLTP) bedraagt. Noteer bovendien dat ook Polestar uitpakt met interessante promoties in januari, hoewel het merk niet op het Autosalon in Brussel aanwezig zal zijn.

Conclusie

Ondanks zijn meermaals uitgestelde lancering heeft de Polestar 3 toch heel wat te bieden als ruime en luxueuze elektrische SUV. Het tarief valt misschien wat tegen, maar de fraaie verschijning en het dynamische rijgedrag maken veel goed voor deze Zweedse Chinees.

 



You May Also Like

Audi trekt het doek van de A6 Avant e-Tron Concept

Een elektrische RS6?  Als er één gezinswagen is waar we met heel veel plezier ...

Lekker modern en vintage tegelijk, de Tarform Vera

Hiermee willen wij wel op zomerse avonturen… Wij zijn al lang fan van Tarform, ...

Nieuwe Shelby is beste ooit

Een raspaard vol paarden Als je over een muscle car spreekt adem je in ...