MenStyle Road Test: Opel Corsa Rally Electric

De elektrische stadsauto als racewagen

‘Wij kunnen!’ Twee woorden die volstaan bij de vraag of wij op het voormalig testcircuit van Opel in Dudenhofen de Opel Corsa Rally Electric wilden testen. En zo zaten wij een tweetal weken geleden op een dinsdagavond in de auto voor een 450 kilometer lange rit richting Duitsland klaar om na een goed etentje en al even goede hotelovernachting ons op te maken voor een woensdagje pure autofun.

Maar wat is dat, die Opel Corsa Rally Electric? Wél, de protagonist in de ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSe”, wat een glimp vertegenwoordigt van een innovatieve autosporttoekomst en de eerste elektrische one-make rallycup ter wereld, die sinds 2021 voor het eerst werd verreden. Het is zo Opel Motorsports doel de elektrificatie van de rallysport te stimuleren en de Opel-typische duurzaamheid en efficiëntie met hoge dynamiek en emotionaliteit te combineren.

De Corsa Rally Electric is ontworpen als het ideale platform voor de instap in de rallysport.
De auto heeft een elektromotor met een onmiddellijk beschikbaar vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm. Een beetje weinig voor een racewagen? Ook wij voelde twijfels of we hiermee echte rallysensaties zouden ervaren maar niets is minder waar. Hoewel de elektromotor, omvormer en accu uit kostenoverwegingen zijn overgenomen van de productieauto, is de beste racetechnologie gebruikt, ook op veiligheidsrelevante gebieden. En het resultaat laat zich voelen in de positieve zin van het woord. Ook interessant? De absolute gelijkheid in prestaties, wat een elementair onderdeel is van het concept, dat niet in de laatste plaats bedoeld is om jonge rallyrijders een perfecte introductie tot professioneel rallyrijden te bieden.

De rallyauto’s worden opgeladen met behulp van een al even innovatief systeem van servicepartner eLoaded. De elektriciteit wordt uit het openbare middenspanningsnet, waarop in heel Duitsland talrijke toegangspunten zijn geplaatst, gehaald bij ongeveer 20.000 volt en in een aparte transformator omgezet in 1.000 volt gelijkstroom (DC), die vervolgens wordt doorgegeven aan de individuele oplaadpunten in het servicepark. Daar kunnen alle rallyvoertuigen worden opgeladen met theoretisch tot 140 kilowatt gelijkstroom. Dit maakt gelijktijdig opladen en werken aan het voertuig mogelijk. In minder dan 25 minuten zijn de accu’s zo gevuld en klaar voor de volgende klassementsproef.

Nog een belangrijk onderdeel van het concept is de uitgebreide promotie van jong talent. De beste talenten in de ADAC Opel Electric Rally Cup krijgen de kans om deel te nemen aan de nieuwe Opel Corsa Rally4 en door te stromen naar het Europees Junior Rally Kampioenschap (JERC). Naast aanstomend talent is er ook ruimte voor ervaring. Zo stapt ook dit jaar de 45-jarige DTM-kampioen van 2008 en 2009, Timo Scheider, voor de tweede keer als gastrijder achter het stuur van de Corsa Rally Electric. Hij hoopt de prestaties van zijn debuut in 2021 te verbeteren. Hij werd toen vijfde tijdens de ADAC Rallye Stemweder Berg. Of ook wij, met ondertussen wel 42 jaar levenservaring op de teller, een talent zijn of waren? Dat kom je seffens te weten.

Eerst nog wat details van de wagen. Deze heeft natuurlijk alle actieve veiligheidssystemen van een rallyauto. Er is de rolbeugel, racestoelen met harnassen en een knopje die speakers ontspruiten om zichzelf te laten horen op de weg. Onder de auto beschermt een aluminium plaat van 6mm het accupakket bij het landen na sprongen, ondanks zijn gewicht van 1.480 of bij oneffenheden en stenen op de weg. En over het gewicht gesproken, dat heeft weinig invloed op de rijeigenschappen van de wagen met dank aan het accupakket dat op het laagste punt van het chassis is geplaatst en zo de racewagen de perfecte gewichtsverdeling heeft.

De aandrijfas en ophanging zijn specifiek voor deze versie en het koppel wordt geregeld via een automatisch sperdifferentieel. Om het nog sportiever te maken zijn ESP, tractiecontrole en ABS niet geactiveerd. De wagen heeft drie standen voor energieverbruik, de ‘Eco-modus’, die wordt gebruikt op de weg tussen speciale racestages, wat hem een actieradius oplevert van zo’n 337 km, de ‘Rain-modus’, een racemodus waarin het koppel wordt verlaagd om een betere tractie te genereren en tot slot de Rally-modus die de Corsa maximaal vermogen en koppel op het asfalt (of onverhard) laat neerzetten en die het rijbereik laat slinken tot slechts 60 kilometer. Maar zoals gezegd, het ingenieus laadsysteem zorgt voor snelle laadtijden zodat je snel naar de volgende klassementsproef kan.

En nu we het toch over de batterij hebben, deze heeft, na testen tot zowat 40.000 kilometer in de meest krachtige modus slechts 4% van zijn capaciteit verloren. Mooi toch? Soit, klaar voor het echte werk!

Voor we in de Opel Corsa Rally Electric stapten kregen we eerst wat basis rijtechnieken aangeleerd met andere Opels, zijnde een Astra GSE (break) en Grandland GSE. Remmen en objecten ontwijken bij snelheden tot 110 km/u, steeds sneller slalomrijden, rijden bij hoge snelheden op de Dudenhofen-Ring, die op het uiterste linkse rijvak een bankingbocht heeft van zowaar 38° en de juiste rijlijn- en apex-training op het 1 kilometer lange (of beter korte) heuvelachtig testcircuit en dit alles onder leiding van ervaren ex-racepiloten uit de rally- DTM- en F3000-wereld zoals Jörg Schrott, hoofd van Opel Motorsport.

En toen kwam het echte werk. In totaal een zevental rondjes op een uitgezet parcours waarbij 2 op tijd en waar dus, zoals het een echte rally betaamt ook prijzen worden uitgedeeld. Bij het instappen en ingespen val één ding snel op, een hydraulische handrem, en iets wat bijzonder lijkt in een EV. Toch blijkt dit speeltje bij deze voortrekker het mannetje te zijn bij het uitkomen van lange bochten of haarspeldbochten om zo onderstuur te corrigeren. De ervaren instructeur geeft aan dat we dit wel kunnen gebruiken maar dat de kans dat je als onervaren rally-god snel in 180° de verkeerde richting zal staan erg groot is. En aangezien wij wel een competitiebeestje zijn, lijkt ons dat niet het juiste moment als we voor de prijzen gaan rijden.

De eerste ronde werd aftasten, de tweede ronde zochten we al wat meer de limieten op om vanaf ronde drie tot zeven (waarbij ronde vier en vijf meetelden voor het kampioenschap) voluit te gaan. Het verdict? Ondanks het water met bakken uit de hemel viel en we nog steeds op slicks stonden was de grip fenomenaal. Het vermogen voelde het drievoudige aan van datgene hij effectief op het asfalt neerzet met dank aan het onmiddellijk koppel dat vanaf je kleinste teen het gaspedaal roert vrijkomt. Nog een tip? Links remmen! Geen tijd te verliezen op een rempedaal zonder bekrachtiging… remmen betekent dus stampen en gas geven met gevoel. Eens de juiste balans gevonden is het rijden met de grootste glimlach op je snuit… heerlijk. Hij lijkt makkelijk te temmen zonder aan sensaties in te boeten. Hij reageert perfect zoals jij dat wil op een korte lockup in de laatste en misschien iets te overmoedige ronde na. We kunnen ons, als leken, best wel voorstellen hoe echte pro’s hier nog veel meer uithalen.

En die pro’s, die kunnen mits een redelijk budget (in autosportmiddens) deelnemen aan deze duurzame competitie. Prijzen? De auto kost zo’n 55.000 euro en zal, zonder al teveel accidenten zo’n drie tot vier jaar vol meegaan. Wie liever ineens de volledige professionele omkadering wil, kan het geheel, inclusief auto voor een gans seizoen, monteurs en verzekering leasen aan zo’n 60.000 euro per seizoen.

Oh ja, ons resultaat? Een derde plaats wat een groot succes bleek daar wij het nog moesten doen in de regen op een nat wegdek en de laatste deelnemers het konden doen op een volledig opgedroogd uitgezet testcircuit.

You May Also Like

MenStyleRoad Test: Abarth 695 70° Anniversario

One of 1949 Abarth werd in 1949 onder het doopfont gehouden en bestaat dus zeventig ...

Vergeet rendieren, de Kerstman verplaatst zich nu in deze luxueuze slee

Hohoho! Onder de kerstboom is er hoe langer hoe minder plaats met al die ...

Deze zeldzame horloges uit de collectie van Michael Schumacher worden geveild

Via een live veiling door veilinghuis Christie’s Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van ...