MenStyleRoad Test: Abarth 695 70° Anniversario

One of 1949

Abarth werd in 1949 onder het doopfont gehouden en bestaat dus zeventig jaar. Het merk met de schorpioen viert deze heuglijke gebeurtenis dan ook met een uiterst gelimiteerde opgave, de Abarth 695 70° Anniversario. We kunnen je nu al zeggen, je zal er snel moeten bijzijn, als je deze karaktervolle en gekietelde versie van de Fiat 500 in jouw garage wilt hebben staan. Zo zullen er slechts 1949 stuks gemaakt worden én zal hier slechts 1% voor de Belux markt beschikbaar zijn, zijnde 15 stuks.

Waar verschilt deze 695 van zijn broertjes, de 595 Pista of Competizione? We zullen beginnen met de prijs. Deze ongetwijfeld erg gewilde limited edition kost je minstens 33.990 euro, niet bepaald weinig voor een stadsautootje. Maar fans van het eerste tot het laatste uur weten dat uitzonderlijke versies net dat tikkeltje meer mogen kosten. En wat krijg je nog meer voor al dat geld? Een uniek groen kleurtje (geïnspireerd op de Abarths uit de jaren ’60), een koetswerkkit die in contrasterend grijs is uitgevoerd, een schorpioen-logo en dan nog het belangrijkste, een nieuwe dakvleugel, geïnspireerd op een exemplaar dat Carlo Abarth himself lang geleden zelf ontwierp.

Een vleugel, die je notabene zelf in maar liefst 12 standen manueel kan verzetten. Iets waar wij zijn afgebleven daar we het wel cool vonden dat deze op 60° staande vleugel dan in het groot ‘ABARTH’ laat zien aan al wie achterbleef bij een sprintje aan het licht. Meer over dat sprintje, straks. Die vleugel, zeker op hoogste stand ontwikkelt zo meer neerwaartse druk waardoor het karakterkarretje nog beter tegen het asfalt blijft kleven dan TEC7. Zo zou, als we de cijfers mogen geloven, deze vleugel 42 kilogram extra neerwaartse druk verzorgen bij snelheden van 200 km/u. Toegegeven, bij 60° zal wel de topsnelheid van 225km/u niet gehaald worden maar wees niet ongerust, vlot boven de 200 km/u is geen probleem. Of we dit getest hebben? Hebben we pasvragen meegeleverd gekregen?

Soit, de topsnelheid is gekend, nu het sprintje. Van 0 naar 100 gaat het gezwind en met het nodige gebrul van de vier uitlaten in een vlotte 6,7 seconden. Mooi werk van deze 1,4 liter vierpitter turbo van 180 pk, die we ook kennen uit de Competizione. Maar niet alleen rechtdoor, ook in de bochten staat hij zijn mannetje. Je kan en mag venijnig een bocht ingaan, de voortractie weet zich er wel door te slaan en je hoeft je ook niet ongerust te maken dat je uit de zetel wordt gekatapulteerd bij iets teveel G-krachten, daar zijn dan de perfect zittende Sabelt-kuipjes die je netjes in het zeteltje houden.

Conclusie? Een stadskarretje met een erg hoge dosis fun-gehalte voor zij die houden van pit, karakter, motorgeluid, exclusiviteit en hiervoor net dat tikkeltje meer voor willen betalen…en hadden we al gezegd dat je niet lang mag twijfelen?

 

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: VW ID. Buzz Pro

Als er één test was waar we de afgelopen weken met heel veel spanning ...

Nieuw: SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider

Ferrari’s eerste straatversies binnen het XX-programma Op basis van de SF90 Stradale heeft Ferrari ...

Dit is de nieuwe BMW M2

Ze blijven de M-modellen uit hun hoed toveren  BMW viert 50 jaar BMW en ...