Uitjes die we nooit willen missen
MenStyle en autosport? Dat gaat hand in hand. Er gaat zelden een race in de buurt voorbij zonder dat we ze gezien hebben… en dat mag vaak live zijn. En het fantastische aan al dat brullend geweld? Dat het vaak mag doorgaan op het mooiste circuit ter wereld, in onze eigenste Ardennen, zijnde Spa-Francorchamps.
Afgelopen weekend waren het in het heuvelachtige Spa niet de F1-bolides of de GT’s die 24 uur lang voor de oppergaai streden, wel de hypercars en GT3’s die meedraaien in het World Endurance Championship (WEC), het meest prestigieuze endurance kampioenschap waar alles, of toch heel veel draait, om de mythische 24 uur van Le Mans. Of Peugeot, die sympathieke dames en heren die ons uitnodigden, er brokken gemaakt hebben? Niet echt, maar dat kon de pret niet drukken.
Het waren vooral Porsche en Ferrari die in Spa met de grote bekers gingen lopen maar dat was ook enigszins verwacht. Zo hebben ze sinds twee races bij Peugeot een nieuwe hertekende wagen, eentje met vleugel deze keer, en dat maakt dat zij van het hele pak ‘bestraft’ worden met wat extra gewicht en wat minder vermogen… ‘Balance of Performance‘ in de WEC-volksmond genoemd.
De effectieve cijfers voor Spa? Het gewicht van de Peugeot 9X8 is met 4 kg verhoogd naar 1065 kg, terwijl het maximumvermogen met 2 kilowatt (kW) is verlaagd naar 508 kW (690 pk) voor de hybride elektrische aandrijflijn met de 2,6l V6-turbo. Ter vergelijking, de Ferrari’s doen het met 1053 kilogram en 506 kW (687 pk), de Porsches met 1037 kg en 507 kW (689 pk) en BMW met 1038 kg en 510 kW (693 pk). De lichtste van het pak? De Cadillac… die doet het met 1030 kilogram en dat was misschien ook de reden waarom hij na dik vier uur race besloot te gaan ‘vliegen’ na een aanrijding en de race neutraliseerde voor zo’n dik anderhalf uur.
Dit bericht op Instagram bekijken
Soit, Balance of Performance, niet echt iets waar een erg ambitieuze grote baas bij Peugeot met wie we een persoonlijk onderhoud hadden in Spa, Linda Jackson, gelukkig mee is:
“Daar gaan we het even niet over hebben“, liet ze met een weliswaar groen lachje optekenen. “2023, het eerste volledige jaar dat Team Peugeot TotalEnergies deelnam aan het FIA World Endurance Championship, was een lonende ervaring voor iedereen die erbij betrokken was. Het team kreeg vorm en toonde zijn vastberadenheid en passie, ook al waren er moeilijke momenten. Voor 2024 is het doel nog steeds hetzelfde: races winnen! We weten dat de concurrentie dit jaar nog zwaarder zal zijn, maar ons team heeft heel hard gewerkt om een 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 te ontwikkelen die de waarden van het merk perfect weerspiegelt. De energie en inspanningen van Team Peugeot TotalEnergies zijn van onschatbare waarde geweest. We zijn er trots op dat we deel uitmaken van dit nieuwe tijdperk in de Endurance racerij en we willen onze stempel op de sport drukken.”
Op de vraag waarom Peugeot in de racerij zit? “Racen zit in ons DNA maar vergis u niet, we doen dit niet enkel voor de sport… eigenlijk is dit, en dat horen ze hier beneden in de pitbox niet zo graag, zelfs wat ondergeschikt. Het moet iets opleveren, in marketingmiddens ook wel ‘Return On Investment’, kortweg ROI genoemd. Meedoen aan het op één na grootste kampioenschap ter wereld (na de F1) levert zoveel wereldse publiciteit op wat je bekendheid en imago versterkt.
“Een andere reden waarom we racen is dat we autosport zien als de inrijpoort om nieuwe technologieën te ontwikkelen die we later ook kunnen gebruiken in onze productiewagens. Specifiek voor de WEC gaat het dan vooral om elektrificatie, aerodynamica en het gebruik van biobrandstoffen. De 508 PSE is daar een schoolvoorbeeld van. Deze wagen is mee ontwikkeld door dezelfde mensen die onze 9X8 hypercar hebben gebouwd.
Of er dan ook een terugkeer in de F1 inzit voor Peugeot? “Neen, de kost om deel te nemen aan F1 ligt voor Peugeot veel te hoog en tegelijk zetten wij als merk vooral in op onze doelstelling en dat is op korte termijn het creëren van een 100% elektrisch aanbod. Daar staat F1 nog erg ver van af.
Formule E dan? “Dat zou een optie zijn maar daarin is ons zustermerk DS al actief.” De WEC ‘it is’ het dus voor Peugeot Sport waar ze voor de volgende race, de 24u van Le Mans, hopen op minstens een ereplaats met ook onze Belgische raceheld Stoffel Vandoorne aan het stuur, die Spa aan zich moest laten voorbijgaan daar hij, jawel, aan de bak moest voor zustermerk DS tijdens de Formule E Race in Berlijn.
Na het interview werden we verwacht in de pitbox bij Peugeot waar we een deskundige uitleg kregen van het reilen en zeilen van een raceteam en dit in volle actie. Na een blik op de verschillende vrachtwagens vol materiaal, de technische zone waar mecaniciens constant in de weer zijn en de (tiental) ingenieurs die alles van kortbij volgen op tientallen computerschermen was het tijd om onze innerlijke mens te versterken met een natje en een droogje om dan een toertje te doen langs het meer dan 7 kilometer lang heuvelachtig en prachtig circuit te midden van een Ardeens bos. Moe, voldaan en volgens onze app 35.000 stappen later stapten we met een brede glimlach terug onze auto in. Bij deze, nogmaals merci aan Peugeot voor deze opnieuw onvergetelijke ervaring.