MenStyle Road Test: Peugeot 508 SW Hybrid4 PSE

Na vijf jaar geregeld auto’s testen moesten we tot onze eigen scha en schande vaststellen dat we tot op de dag van vandaag nog nooit een Peugeot hadden meegekregen. Was het omdat de Franse rekels dachten dat we ze niet ‘sympa‘ vonden? Of dat ze dachten dat we enkel auto’s met zoveel mogelijk pk’s willen meeritsen? Wie zal het zeggen maar we waren echt wel verheugd toen we een mailtje in onze mailbox terugvonden waarin ze met enige voorzichtigheid vroegen of we geïnteresseerd ware in een testrit met de 508 SW Hybrid PSE. Want eerlijk? Deze knappe auto stak al langer onze ogen uit. Meer nog, de specs van ons testmodel was volledig hoe we hem zelf zouden samenstellen. En zo stonden we niet veel later in Wauthier-Braine om deze 508 PSE voor een kleine week op te pikken.

PSE? Dat PSE staat voor Peugeot Sport Engineered oftwel het nieuwe label dat de sportiefste modellen van Peugeot zal bundelen. En deze plug-inhybride ziet er niet alleen sportief uit, hij is het ook. De 1,6-liter benzinemotor van 200 pk is gekoppeld aan een 110 pk sterke elektromotor op de vooras en een 113 pk sterke soortgenoot op de achteras. Dat alles levert niet alleen vierwielaandrijving op, maar ook een gezond systeemvermogen van 360 paardjes (en 520 Nm koppel) die mits de nodige zweepslagen en sporen deze knappe jongen in 5,2 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 250km/u stuwen. Het is zo ook de krachtigste productiewagen (voor de openbare weg) die Peugeot ooit uitbracht.

Puur elektrisch (en dus niet vol op het gas) geraak je theoretisch 42 kilometer ver. De praktijk echter leert ons dat we eerlijkheidshalve moeten toegeven dat we hier nooit meer dan 30 kilometer hebben gehaald. En die eerlijkheid gebiedt ons ook te zeggen dat de kopers van deze hybride deze wagen naar hoge waarschijnlijkheid niet kopen om elektrisch rond de kerktoren te bollen maar liever de stroom inzetten als dynamisch extraatje. Over dynamiek gesproken, de chauffeur beschikt over vijf rijmodi: Electric, Hybrid, Comfort, 4WD en Sport. Enkel in sportstand heb je toegang tot de volle 360 pk. Een rijmodus ook waar de ingenieurs van Peugeot Sport ervoor zorgden dat je steeds nog wat elektriciteit over hebt in de batterij, zodat de elektromotoren nooit zonder stroom vallen.

Uiterlijk ziet hij er erg dynamisch, sportief en gewoon sexy uit. De sportieve verlaagde lijnen, scherpgetekende bumpers, 20″ velgen met Michelin Pilot Sportrubber, dubbele uitlaat, aerodynamisch geplaatste vinnen, de diffuser, Kryptonite Yellow PSE-designdetails,… maken hem af. Allemaal sportieve elementen die we ook doortrekken als we gaan kijken in het interieur. Een heerlijk in de hand liggend (klein) sportstuur, sportzetels met ook hier de Kryptonite stiksels, hier en daar afgewerkt met mooi geborsteld donker hout op het dashboard en aan de deuren.

Maar rijdt hij even sportief als hoe hij eruit ziet? Wél, deze leeuw straalt vertrouwen uit en heeft het ook. Hij stuurt scherp, laat af en toe zijn tanden zien maar het blijft allemaal wel braafjes. Hij brult ook niet, iets wat petrolheads misschien wel als een gemis kunnen ervaren. Het onderstel voelt goed aan en kent bij extremere omstandigheden weinig moeite om alles mooi en met het nodige comfort in het gareel te houden. Ga je er toch eens helemaal over, grijpt de elektronica snel, accuraat en efficiënt in. Enige aarzeling merken we bij erg sportief rijgedrag. Het leek alsof de motor op dinosap steeds heel even kort moet communiceren met de elektromotoren alvorens samen hun duivels te ontbinden.

Conclusie: 
Een sportieve en comfortabele wagen met fantastische looks. Het rijden is aangenaam, sportief en comfortabel maar met 360 paarden aan boord hadden we het net iets sensationeler verwacht. Maar wij zijn dan ook rotverwende kereltjes. Feit is wel dat dit de eerste Peugeot is die ons kan overtuigen een zware concurrent te zijn voor zijn Duitse gelijken, en dat wil wel iets zeggen. Het is dan ook een mooie vermelding waard dat ze bij Peugeot een toekomst zien met PSE-modellen. Modellen wel met een prijs. Zo start deze 508 SW Hybrid PSE vanaf 67.823 euro, BTW incl.

En omdat bewegende beelden soms meer zeggen, hebben we hier nog twee YouTube-video’s van onze maat Johnny POV…

 

 

You May Also Like

Goed nieuws: Nieuwe BMW 2-reeks coupé behoudt achterwielaandrijving

Een kleine 4-reeks met een kleiner kostenplaatje In tegenstelling tot de 2-reeks Gran Coupé, ...

BMW trapt vandaag het Belgisch wielerseizoen af

De komende weken hebben we een date met onze zetel Dit weekend gaat het ...

Eindelijk, hier is de nieuwe Porsche 911 GT3

Ook de 992-generatie is er nu met een GT3 Na de coupé, cabrio, Targa ...