Daar is ‘em, de 100% elektrische G-Klasse

Krachtiger dan de G63

Daar is ‘em, daar is ‘em“… neen niet Georges Grün die op 20 november 1985 de Belgen een delirium richting een historisch WK in Mexico kopt ten nadele van de Hollanders, neen wel de in 2024 gelanceerde Duitse krachtpatser, de G 580, oftewel de eerste en volledig 100% elektrische Mercedes G-Klasse. En krachtig? Dat mogen we met 4 elektromotoren en dik 1.100 Nm aan koppel bevestigen.

Verrassend? De naam! Zo kiest Mercedes er deze keer niet voor om zijn G-Klasse te badgen onder de naam ‘EQG’, trouwens een voorvoegsel, ‘EQ’ dan, waarmee ze in de toekomst ook mee gaan stoppen. Waarom? Omdat EV’s steeds meer ingeburgerd geraken en er geen behoefte meer is ze ‘apart’ te vermelden of om ze een andere designtaal mee te geven. Deze G-Klasse is dus bij deze de eerste die deze nieuwe trend volgt.

De looks? Die zijn nagenoeg gelijk aan zijn brandstof slurpend broertje op een paar details na zoals, uiteraard, geen uitlaten en een gesloten ‘Black Panel’-grille met een LED-randje. Zo herken je alsnog de ‘groene’ chauffeur. Verder kent deze G ook enkele aerodynamische aanpassingen zoals kleine luchthappertjes in de achterste wielkasten en een kleine spoiler vooraan aan het randje van het dakpaneel. De laadkabels worden opgeborgen in een opbergbox achteraan de wagen al kan je die nog vervangen door een aloud reservewiel.

Kijken we onderhuids dan vinden we vier elektromotoren terug, eentje voor elk wiel dus en goed voor een systeemvermogen van 587 pk op en, hou u vast, 1.164 Nm koppel, krachtiger dus dan de G 63 Mercedes-AMG. Krachtiger ook sneller? Neen, de G 580 doet er in een sprintje naar 100 0,4 seconden trager over, oftewel in 4,7 seconden. Beetje logisch met zijn hogere gewicht (3.085 kilogram) op de weegschaal.

Gewicht dat vooral te danken is aan zijn 116 kWh sterk batterijpack in de bodem. Wie denkt daarmee ver te komen komt enigszins bedrogen uit. Zo kan de niet zo gestroomlijnde G geen puike cijfers voorleggen zoals bijvoorbeeld de EQS en eindigt een volle stroomrit na 473 kilometer. Maar hé, het goede nieuws, laden kan tot 200 kW waarbij je in 32 minuten je batterij van 10 tot 80% brengt.

Soit, niet zuinig, niet sneller… waarom dan kiezen voor deze elektrische G? Omdat Mercedes er een betere terreinwagen van heeft gemaakt dan zijn andere G met dank aan de vier elektromotoren die elk individueel het vermogen kunnen regelen en zo differentiëlen onnodig maakt. Verder kunnen ze in de ‘G-Steer’-modus ook alle richtingen uit draaien om de draaicirkel nog te verkleinen en voor de gekkerds, ‘G-Turns’ te draaien. Andere terreincapaciteiten? Hellingen kunnen vlot genomen worden tot 35 graden, waterdappen kan tot 85 cm (15cm meer dan de ‘normale’ G), geen overbodige luxe waardoor zelfs de sjeiks in Dubai tegenwoordig misschien wel even komen piepen naar deze elektrische krachtpatser.

Kwanta kosta? Tja, vanafprijs 198.803 euro, waardoor hij zo’n 5.000 euro meer kost dan denAMG’s G 63. Maar eens je die sollen hebt gelegd krijg je hem nu wel mee als ‘Edition One’ met flink wat extra uitrusting als 20-inchwielen, blauwe remklauwen, een ‘Night’-pakketje met verduisterde accenten en keuze uit vier Manufaktur-lakkleuren. Wil je meer? Dat kan maar dan zal je extra moeten lammeren. Een verwittigd man is er… juist…

You May Also Like

Porsche bouwt en veilt unieke 911 gebaseerd op personage uit Cars

De 911 Sally Special “Hoe zou Sally er vandaag uitzien als straatlegaal model?” Dat ...

Tesla’s ‘Cheetah mode’, beestiger dan ‘Ludicrous mode‘!

Verre van een lui paard… Wie dacht dat Tesla met zijn ‘ludicrous mode‘ het vetste ...