MenStyle Road Test: Mercedes EQS SUV 580 4Matic AMG Line

Het elektrisch vlaggenschip op hoge poten

Nadat we eerder al de EQS berline met onze rechtervoet kennis lieten maken, is het nu de beurt aan zijn grotere broertje, deze op iets hogere poten, om hetzelfde te doen. Nog meer ruimte? Nog meer minister-allures? Wij ritsten in ieder geval een topversie mee, de EQS SUV 580 4Matic en een hoogtechnologische wagen die luxe, prestige en 0% CO2 (uit)ademt.

Eens ingestapt, en dat doen wij, zolang we geen minister zijn, niet achteraan, betreden we een erg ruime, verfijnde wereld vol vooruitstrevende technologie met daarover, net als de Big Mac bij McDonalds, een heel herkenbaar sausje Mercedes-Benz. Alles is tot in de puntjes afgewerkt met hoogwaardige materialen en de mix tussen het esthetische en het functionele is tot in de perfectie uitgewerkt. De luxueuze stoelen zitten fantastisch en hebben verschillende massagefuncties die tijdens lange ritten je helemaal zen en ontspannen maken. Met een EQS SUV in je garage heb je de Thaïse brute kracht uit jouw buurt niet meer vandoen, iets wat ongetwijfeld ook jouw lief, vrouw, bijslaap of minnares ongetwijfeld best zal kunnen appreciëren. Meer nog, ze kan er zelf van meegenieten.

Hyperscreen

De EQS is uitgerust met een “hyperscreen”, een indrukwekkend systeem dat drie schermen naadloos met elkaar verbindt. Het infotainmentsysteem is intuïtief, handig en netjes binnen handbereik om te bedienen. En vergeet het standaard instructieboekje… ben je toch niet mee of vind je iets niet terug, kan je met de zoekfunctie zelfs instructievideo’s terugvinden hoe alles werkt. Meer hedendaags wordt het niet.

Zoals het een luxe SUV hoort is alles erg ruim en er is optioneel zelfs keuze tot een derde zitrij zodat je tot zeven personen kan vervoeren. Uiteraard heeft dit impact op de anders ruime koffer die dan terugvalt op een schamele 195 liter. Een roadtrip met zeven? Haal dan maar best de dakkoffer boven en weet dan dat de anders lekker gestroomlijnde EQS een pak meer luchtweerstand én dus ook verbruik zal noteren.

108 kW

Over verbruik gesproken, de batterij is indrukwekkend. De EQS SUV beschikt over een aanzienlijk batterijpakket van 108 kWh wat het mogelijk moet maken bijna 600 kilometer af te leggen op 1 volledige stroomlading… in theorie. In praktijk halen we een vlotte 450 kilometer al kan dat natuurlijk wel aan onze iets zwaardere voet en vele autosnelwegkilometers hebben gelegen. En zwaardere voet? Tgoh, deze luxe SUV zweeft als het ware boven het wegdek waardoor je al snel zonder het door te hebben geruisloos tegen 140 km/u over de Autobahn ‘snort’ terwijl je het gevoel hebt nog geen 90 km/u te rijden. Lang leve Coyote en Waze… . Het opladen zelf kan standaard met 11 kW, optioneel 22 kW en snelladen kan tot 200 kW. In dit geval laad je van 10% naar 80% op in een klein halfuurtje.

Motoren en prestaties

De Mercedes EQS SUV 580 beschikt over twee elektromotoren die samen maar liefst 544 pk (400 kW) en 858 Nm aan koppel leveren. Dit volstaat om het grote zware geheel, 2.735 kilogram om precies te zijn, in alle stilte slechts 4,7 seconden naar 100 km/u te katapulteren. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Hoewel het allemaal snel en erg vlot kan hebben wij vooral genoten van de luxe, de rust en het comfort. Het is een kilometervreter pur sang en dat elektrisch. Nooit gedacht dat we zo’n woorden ooit in de mond zouden nemen maar het is wel degelijk zo.

De vier rijmodi zijn perfect uitgebalanceerd en maken zo elke rit tot diegene zoals je het ook zou willen, van Eco tot Sport. We zeiden het al, je zweeft als het ware over de weg en dat is vooral de verdienste van de standaard luchtvering. Het is allemaal zo comfortabel en geruisloos dat het spontaan allemaal wat sneller gebeurt dan wettelijk toegelaten zonder dat je er veel erg in hebt. Gelukkig zijn er genoeg rijhulpmiddelen aan boord om je er attent op te maken, en dat, soms wel tot het vervelende toe… we worden niet graag gecommandeerd, maar dat is dan weer een persoonlijk probleem natuurlijk. Ook leuk, de vierwielsturing. Zo draai je met 11 meter zelfs bijna even kort dan pakweg een Fiat 500 (10m), niet gelogen dus.

Kwanta kosta

Een luxepaardje kent ook een luxeprijs. Een EQS SUV heb je al vanaf 124.025 euro. Ons testmodel, de EQS SUV 580 4Matic AMG Line is er vanaf 176.055 euro. Gooi daar nog wat optiepakketen tegenaan en je weet dat de prijs nog vlotjes stijgt. Niet voor iedereen weggelegd dus.

Conclusie

Wie houdt van luxe, status, tegelijk ook wat groener door het leven wil gaan én, belangrijk, de financiën heeft zal in de EQS SUV zijn gading vinden. Hij beschikt over veel vermogen, is erg comfortabel en ruim en kent bovendien een rijbereik waarvan je niet meer kan zeggen dat elektrisch rijden een probleem is. Het vlaggenschip binnen de elektrische vloot doet zijn status alle eer aan en met zijn revolutionaire technologie, elegantie en prestaties zet hij wel de toon voor zijn naaste concurrenten… al kent dit alles wel zijn prijs.

Foto’s: Renée Zwijsen 

You May Also Like

Deze Rolls-Royce Boat Tail kost je alle ribben uit jouw lijf

En waarschijnlijk ook nog een pak meer… Een jacht op wielen, anders kunnen we ...

Aan de rol met de nieuwe handgeschakelde Toyota GR Supra (video)

En of Jonas zich heeft geamuseerd Jonas, één van onze beste makkers en held ...