155 pk en 115 Nm extra
Het heeft even geduurd maar Aston Martin heeft zijn nieuwe Vantage gelanceerd. En zoals het hoort voor een Aston Martin, gaan ze voor lekker vintage en authentiek rijplezier. Wie dus op zoek gaat naar een extra batterij is, en dat kunnen wij alleen appreciëren, eraan voor de moeite.
Zo blijft de Aston Martin Vantage trouw aan de V8 biturbo van AMG. Wel hebben ze deze krachtbron extra gekieteld tot maar liefst 665 pk en 800 Nm aan koppel oftewel zo’n 150 Britse renpaardjes (en 115 Nm) extra ten opzichte van die uit de Duitse paardenstal in Affalterbach. Dit moet volstaan om al dit geweld in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen en een topsnelheid te pieken op 326 km/u. Een stevig kunstje als je weet dat al die power via een achttrapsautomaat overgeheveld wordt op enkel de achterwielen. Uiteraard helpt een actief sperdifferentieel (e-diff) en een elektronische lanceerhulp bij dit kunstje.
Uiteraard gaat alles niet alleen om snel optrekken en rubber te verbranden op een rechte weg, echte chauffeurs voelen zich pas echt driver als ze met zoveel geweld bochten aansnijden. Met dank aan een
versterkte koetswerkstructuur, een nieuw onderstel met de nieuwe generatie adaptieve Bilstein DTX-dempers en 21″ grote Michelin Pilot Sport S 5-banden gebeurt alles scherper dan ooit. En mocht het toch eens de foute kant opgaan, zijn er (optioneel) nog altijd de koolstofkeramische remmen.
Wanneer we hem mogen verwachten? De eerste leveringen worden verwacht in het tweede kwartaal en na het leggen van zo’n 165.000 Britse pond, oftewel zo’n kleine 195.000 euro. En voor de fans van het betere racewerk, deze tweezitter krijgt ook GT3-raceversie. Of we hem ook al zullen zien tijdens de volgende editie van de 24u van Spa-Francorchamps? Wie zal het zeggen…