MenStyle Road Test: BMW XM

Dat het afgelopen jaar feest was bij BMW, dat hoeven we je niet te vertellen. Niet alleen stonden ze in 2023 in ons land aan kop wat betreft verkochte auto’s, ze hadden ook iets te vieren, 50 jaar BMW M. Als hoogtepunt van dat feestjaar lanceerden ze een monsterlijke dik feestvarken, de BMW XM, een plug-in hybride mét V8 en het eerste model sinds de legendarische M1 dat exclusief ontwikkeld is door de M-afdeling van de constructeur. En of we ons een week lang geamuseerd hebben. 

Deze uit de kluiten gewassen en erg gespierde SUV komt onderhuids met een 4,4 liter V8 met twee turbo’s (nog een primeur voor de M-afdeling) die ondersteund wordt door een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 480 kW (653 pk) en 800 Nm. Een spurtje van 0 naar 100 gaat zo in amper 4,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Voor wie dit nog niet straf genoeg is, is er ondertussen ook de Label Red die het vermogen uitbreidt tot 550 kW (748 pk) en 1.000 Nm koppel, goed om datzelfde spurtje zo’n halve seconde sneller af te haspelen tot 3,8 seconden en een top tot 270 km/u. Het is daarmee de krachtigste straatlegale auto die BMW ooit gebouwd heeft.
BMW M1
Het vermogen wordt via de vier wielen en een exact gelijke verdeling op voor- en achteras verdeeld. Zo heb je als het ware, ter vergelijking, een legendarische BMW M1 op de voor én eentje op de achteras. Hij is niet alleen krachtig, zo ziet hij er ook uit. De ene zal hem al snel vergelijken met een tank terwijl de andere zijn sportieve, extraverte, brute en exclusieve karakterelementen wel weten te appreciëren.  Smaken verschillen maar eens we eraan gewend werden, en dat duurde niet meer dan een uur of twee, waren we wel fan. En met ons velen want de duimpjes en de blikken die we in één week kregen, waren niet te tellen. Enkel de VW ID.Buzz deed ooit beter.

Binnenin zien we een vertrouwde M-inrichting. Alles is sportief en met kwaliteitsvolle materialen afgewerkt en kent een wonderlijke mix van kleuren, waaronder een speciaal lichtgevend dak. Verder is alles erg ruim en comfortabel, ook voor de passagiers op de achterbank. De stoelen sluiten mooi aan en geven je de nodige steun op momenten je alle registers opentrekt. Het laadvolume varieert tussen 527 en 1.820 liter (achterbank neergeklapt) dus zelfs een kleine verhuis behoort tot de mogelijkheden.

 

Messcherp
Maar hoe rijdt nu zo’n 2,7 ton zwaar krachtig monster? Wél, ondanks de grootte en het gewicht lijken de natuurwetten weinig vat op deze krachtpatser te hebben. De besturing is direct, messcherp en de standaard gemonteerde meesturende achteras zorgt voor extra stabiliteit. Zeker in sportstand is alles lekker dynamisch en toch ook nog comfortabel. Ondanks alle pk’s heb je het gevoel dat je als bestuurder ook niet veel verkeerd kan doen met dank aan de perfect afgestelde vierwielaandrijving en het actieve sperdifferentieel. Een supersportwagen met de afmetingen van een tank… het is weinige gegeven maar BMW heeft em wel gewoon gebouwd.

Duurzaam?
En voor zij die toch een beetje duurzaam willen omspringen met de XM, ons is het niet gelukt, kan je in theorie 81 kilometer volledig elektrisch (WLTP) rijden met dank aan de 25,7 kWh batterij. In praktijk is een 60-tal kilometers een meer realistische benadering. Opladen doe je in een uurtje of vier. Driefasig of snelladen is (voorlopig?) niet mogelijk. Toch één tip… wil je alle registers van deze XM opentrekken en/of wil je ook het buitensporig verbruik bij wat temperen, is de hulp van die batterij welgekomen en laad je hem best vaak genoeg op.

Kwanta kosta? 
De BMW XM is er vanaf 177.450 euro al kan die prijs met de vele opties (kleuren, velgen, interieur, packs,…) al snel aardig oplopen.

Conclusie 

Gezien zijn gewicht en afmetingen is het bewonderenswaardig dat de BMW M-afdeling dit stukje dynamiek en comfort op de weg krijgt. Hij rijdt fantastisch en kan naast een ’tot for boys’ ook dienen als daily. Je zou hem als het ware zelfs zonder problemen durven meegeven aan je misschien wel iets duurzamere schoonmoeder. Smaken verschillen en dus zijn de agressieve en extraverte looks voer voor discussie al hebben wij ons er al vrij snel kunnen overzetten. En met ons, de vele hoofden die draaiden als we passeerden. Nog van dat!

 

You May Also Like

Mongrip, het luxe polsbandje met F1-roots

Het modeaccessoire voor echte petrolheads We gaan terug tot 2016 wanneer de Braziliaanse autocoureur ...

Deze Ferrari V12-tafel kan het pronkstuk van jouw mancave worden

Bieden maar  Nog vier dagen en de veiling van RM Sotheby’s in Miami draait op ...

Waar vakantiegangers op kunnen letten bij het boeken van een huurauto

In 2022 liggen de kosten voor huurauto’s tot wel 100% hoger dan voor de ...