Dat het afgelopen jaar feest was bij BMW, dat hoeven we je niet te vertellen. Niet alleen stonden ze in 2023 in ons land aan kop wat betreft verkochte auto’s, ze hadden ook iets te vieren, 50 jaar BMW M. Als hoogtepunt van dat feestjaar lanceerden ze een monsterlijke dik feestvarken, de BMW XM, een plug-in hybride mét V8 en het eerste model sinds de legendarische M1 dat exclusief ontwikkeld is door de M-afdeling van de constructeur. En of we ons een week lang geamuseerd hebben.
Het vermogen wordt via de vier wielen en een exact gelijke verdeling op voor- en achteras verdeeld. Zo heb je als het ware, ter vergelijking, een legendarische BMW M1 op de voor én eentje op de achteras. Hij is niet alleen krachtig, zo ziet hij er ook uit. De ene zal hem al snel vergelijken met een tank terwijl de andere zijn sportieve, extraverte, brute en exclusieve karakterelementen wel weten te appreciëren. Smaken verschillen maar eens we eraan gewend werden, en dat duurde niet meer dan een uur of twee, waren we wel fan. En met ons velen want de duimpjes en de blikken die we in één week kregen, waren niet te tellen. Enkel de VW ID.Buzz deed ooit beter.
Binnenin zien we een vertrouwde M-inrichting. Alles is sportief en met kwaliteitsvolle materialen afgewerkt en kent een wonderlijke mix van kleuren, waaronder een speciaal lichtgevend dak. Verder is alles erg ruim en comfortabel, ook voor de passagiers op de achterbank. De stoelen sluiten mooi aan en geven je de nodige steun op momenten je alle registers opentrekt. Het laadvolume varieert tussen 527 en 1.820 liter (achterbank neergeklapt) dus zelfs een kleine verhuis behoort tot de mogelijkheden.
Messcherp
Maar hoe rijdt nu zo’n 2,7 ton zwaar krachtig monster? Wél, ondanks de grootte en het gewicht lijken de natuurwetten weinig vat op deze krachtpatser te hebben. De besturing is direct, messcherp en de standaard gemonteerde meesturende achteras zorgt voor extra stabiliteit. Zeker in sportstand is alles lekker dynamisch en toch ook nog comfortabel. Ondanks alle pk’s heb je het gevoel dat je als bestuurder ook niet veel verkeerd kan doen met dank aan de perfect afgestelde vierwielaandrijving en het actieve sperdifferentieel. Een supersportwagen met de afmetingen van een tank… het is weinige gegeven maar BMW heeft em wel gewoon gebouwd.
Duurzaam?
En voor zij die toch een beetje duurzaam willen omspringen met de XM, ons is het niet gelukt, kan je in theorie 81 kilometer volledig elektrisch (WLTP) rijden met dank aan de 25,7 kWh batterij. In praktijk is een 60-tal kilometers een meer realistische benadering. Opladen doe je in een uurtje of vier. Driefasig of snelladen is (voorlopig?) niet mogelijk. Toch één tip… wil je alle registers van deze XM opentrekken en/of wil je ook het buitensporig verbruik bij wat temperen, is de hulp van die batterij welgekomen en laad je hem best vaak genoeg op.
Kwanta kosta?
De BMW XM is er vanaf 177.450 euro al kan die prijs met de vele opties (kleuren, velgen, interieur, packs,…) al snel aardig oplopen.
Conclusie
Gezien zijn gewicht en afmetingen is het bewonderenswaardig dat de BMW M-afdeling dit stukje dynamiek en comfort op de weg krijgt. Hij rijdt fantastisch en kan naast een ’tot for boys’ ook dienen als daily. Je zou hem als het ware zelfs zonder problemen durven meegeven aan je misschien wel iets duurzamere schoonmoeder. Smaken verschillen en dus zijn de agressieve en extraverte looks voer voor discussie al hebben wij ons er al vrij snel kunnen overzetten. En met ons, de vele hoofden die draaiden als we passeerden. Nog van dat!