Puur genieten
Alfa Romeo stelde niet zo lang geleden de facelift van de Giulia en de Stelvio voor. Voor ons was het dan wachten op ook de Quadrifoglio’s die uiteraard ook een update kregen. En het werd meer dan dat, getuige de overheerlijke 100° anniversario-uitvoering. Die wordt gekenmerkt met een goudkleurige badge en tal van verwijzingen in het interieur naar 100 jaar racegeschiedenis van merk dat zijn toppers etaleert met het gekende klavertje vier.
Is het onze eerste kennismaking met de Giulia Quadrifoglio? Neen. Wij hadden ooit al eens de kans, of noem het maar (klavertje vier) geluk, om deze sportieve kerel al eens aan de tand te voelen tijdens een privé-sessie op Balocco, het testcircuit waar we zo maar eventjes 267 km/u konden aantikken én we kregen ook al eens de mogelijkheid om toenmalig Alfa F1-rijder Kimi Raïkönnens Giulia mee te ritsen. Een hachelijke onderneming daar de banden van die Giulia een beetje mismeesterd werden door Kimi’s sessie op de Nürburgring en we bij nat en koud weer liever wat meer rubberzekerheid hadden gekregen.
Soit, een nieuwe kans dus die we trouwens kregen in aanloop van de F1 race in Spa-Francorchamps en waar we, u raadt het al, ook uitgenodigd werden door Alfa Romeo, een reportage waar we HIER al uitgebreid over bericht hebben. Maar bon, de nieuwe Giulia dus. Nieuw betekent nieuwe uiterlijke kenmerken en die kennen we ook van de ‘gewone’ Giulia, waaronder de nieuwe 3×3 koplampen. Verder zien we een nieuwe set velgen en zijn er, optioneel, keramische remmen verkrijgbaar.
Binnenin zien we het nieuwe TFT-scherm wat zich aanpast aan de gekozen rijstand en een vernieuwd multimediasysteem dat de Giulia al eerder kreeg. En als we dan toch een puntje van kritiek mogen hebben, ondanks vernieuwd, blijft deze nog steeds wat gedateerd. Draadloos verbinden met Apple Car Play? Het kan aan ons liggen maar ons is het niet gelukt, bekabeld wel. Voor de rest zien we een erg sportieve afwerking (met veel carbon en alcantara) en hier en daar verwijzingen naar deze speciale 100-jaar editie.
Ferrari-motor?
Hoewel Ferrari tegenwoordig op zichzelf staat merken we hier dat de banden nog steeds aangehaald worden. Getuige de heerlijke krachtbron. Daar waar deze bij Ferrari een 3,9 liter V8 is, hebben ze hem hier teruggeschroefd naar een 90° 2,9 liter V6 biturbo die nu zo’n 520 Italiaanse raspaardjes (en 600 Nm koppel) via een achttrapsautomaat zuiver op de achterwielen zet.Dit resulteert in een spurtje van 0 naar 100km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 308 km/u.
Voor puristen een bom en puur speelgoed op wielen, voor de gewone sterveling een marteling, mocht die de guts hebben om de Race-modus aan te zetten. Bovenin de toeren vlakt de motor wel iets af en het is de kunst om op de juiste moment en op het ideale koppelmoment te schakelen. Dat doe je met de gigantische flippers achter het stuur. En als we dan nog een puntje mogen muggenziften, het is jammer dat deze flippers niet meedraaien met het stuur. Schakelen met de handen op 12 en 6 uur is moeilijk… al is de vraag of schakelen terwijl je redelijk aan het bochten bent de juiste manier van rijden is. Misschien eens vragen bij onze volgende ontmoeting met onze goeie vriend Valtteri. Doch, dankzij zijn korte verzetten ram je hem in hoog tempo door de versnellingen terwijl de Akrapovic-uitlaat het geluid van het infotainmentsysteem meer dan overstijgt. Heerlijk dit!
Een echte ouderwetse drivers car
Wie ooit de kans heeft, of heeft gehad, deze Giulia Quadrifoglio aan zijn rechtervoet te mogen voorstellen zal dit niet ontkennen, het is een echte stuurmansauto die je tonnen rijplezier geeft en af en toe, om het met de woorden van Valtteri’s collega bij Alfa Romeo F1 Stake team Zhou Guanye te zeggen, ‘een streep in je onderbroek trekt’. Sturen gaat licht en erg scherp en het stijve koetswerk en nieuw geïntroduceerd sperdifferentieel nodigt uit om de limieten op te zoeken. Toch schuilt hier het gevaar en snappen we waarom een Quadrifoglio een badge met klavertje vier heeft. Ze wensen je veel geluk. Waarom? Het is duidelijk dat deze speelse jongen geen fouten duldt en je genadeloos afstraft bij mindere stuurmanskunst, vooral dan bij nat en koud weer of in Race modus waar alle beschermengelen mogen genieten van een dagje vrijaf. Zet je alle rijhulpmiddelen wel aan, dan merk je pas hoeveel keer deze ingrijpen en hoe wispelturig deze vurige Italiaan wel kan zijn.
Heeft hij concurrentie? Ja en wel in Duitsland waaronder vooral de (zwaardere) BMW M3 (Competition). Misschien ook wel de Audi RS4 of Mercedes AMG C63 al missen die twee laatste misschien net dat extra scherpe randje. Qua prijs, te beginnen vanaf 93.500 euro
. Zit het zeker goed maar hier zal hij concurrentieel de duimen moet leggen als het gaat om inruilwaarde, iets waar deze Italiaan misschien wel onterecht tegen Duitse degelijkheid moet opboksen. Maar hé, wie zou dit speeltje willen inruilen? Juist, wat ons betreft niemand.
Conclusie
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is een echt ‘Alfa’-mannetje die snel precies, scherp en luid zich vastbijt aan het asfalt. Toch blijft het een tricky opdracht om zoveel krachtontplooiing gecontroleerd op het asfalt te houden. Laat je de teugels van de 520 paardjes los kan je maar beter een ervaren ruiter of amazone zijn die de zweep hanteert.
Gezien de verschillende rijmodi (All Weather, Normal, Dynamic en Race) met aangepaste ophangingkarakterikstieken is dit een wagen die iedereen kan gebruiken en die zijn schapenvacht kan uitgooien om tot een bloeddorstige wolf uit te groeien. Eens de wolf uit zijn schapenvel springt zijn de Giulia’s uitstekende prestaties en wegligging een garantie op een verhoogde hartslag en dosis adrenaline en komt deze versie het dichtst bij de ultieme Giulia, de tot 500 stuks gelimiteerde, duurdere, nog scherpere en verder opgevoerde, en helaas volledig uitverkochte Giulia GTA(m).
Foto’s:
Renee Zwijsen/Vintage Martini Driver