MenStyle Road Test: Range Rover Velar P400e

Een leuk tussendoortje

Of we fans zijn van het iconische Land Rover? Sowieso! Na het testen van de nieuwe Defender, de nieuwe Range Rover D350 en de Range Rover Sport, was het nu de beurt aan een iets compacter model, de Velar. Wij gingen aan de haal met de P400e, de, hoewel de regels steeds verstrengen, nog steeds fiscaal interessante plug-in hybride versie. Kan ook deze compactere SUV zijn naam als terreinvreter alle eer aandoen? Dat gaan we nu ontdekken.

De Velar is net als de nieuwe Range en de Range Rover Sport luxueus maar zonder in te druisen tegen terreincapaciteiten met dank aan zijn geweldige vierwielaandrijving en krachtige benzinemotor. Hij is dus als het ware gebouwd om te presteren op zowel verhard als onverhard terrein. Een kort ommetje doorheen een nat en modderig veld leert ons dat hij effectief ook daar zijn mannetje staat.

Onderhuids vinden we, zoals de naam het al aangeeft, een 400 pk sterke en koppelrijke krachtbron die zijn power haalt uit een tweeliter viercilinder, geflankeerd door een 105 kW sterke elektromotor. Een krachtige motor die je zowel op de autosnelweg als op het terrein de nodige dash geeft zodat een inhaalmanoeuvre of een diepe moddergroef op een onverhard stuk piece of cake lijkt. Steeds gaat het intelligente vierwielaandrijving aan het werk waardoor de auto steeds over tonnen grip lijkt te beschikken. Sturen had iets scherper gemogen maar je bent hier niet op weg met een supercar natuurlijk. Wat dan wel? Een geruisloze, knap afgeveerde en vooral erg comfortabele SUV. En ok, we zeggen misschien wel geen supercar maar met een topsnelheid van 240km/u en een sprintje van 0 naar 100 in 5,4 seconden zijn dit geen verkeerde prestaties, integendeel.

Zijn er geen nadelen? Toch wel. Hij blijft, ondanks het PHEV-verhaal erg dorstig. Plug je weinig en rij je niet teveel puur elektrisch, wat in de praktijk ons ongeveer 50 kilometer is gelukt, kom je uit bij een dikke 8 liter per 100 kilometer. Ok, wat dat betreft zijn wij, met een redelijke rechtervoet, niet echt een referentie natuurlijk. Maar daar zit het em natuurlijk bij een PHEV, gebruik je dit niet optimaal, dan wegen de batterijen letterlijk en figuurlijk door.

Kijken we even binnenin de Velar, dan zien we vooral luxe en veel hoogwaardige materialen. Verder zien we tal van high-tech features, zoals een touchscreen infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, en een premium audiosysteem van Meridian dat gekend staat voor zijn zuivere en prachtige klanken, of je nu een symfonie van Bach of Mark with a K opzet. Het systeem is vrij intuïtief al zijn de meeste knoppen wel verstopt in het menu en duurde het wel eventjes voor we alles vlot en snel terugvonden. Kwestie van tijd en gewoonten, lijkt ons.

Kwanta kosta? Wél, een Velar heb je al vanaf 69.160 euro. Ons testmodel, de HSE PHEV kent een vanafprijs van 96.880 euro die je nog stevig kan verhogen met talloze opties en packs.

Conclusie

De Range Rover Velar is een SUV mét terreincapaciteiten die kracht, luxe en comfort combineert. Ondanks zijn gewicht (2,2 ton) is hij bijzonder vinnig al lijkt rust en comfort bestaansreden nummer één te zijn. Ondanks de mogelijkheid om hier 100% elektrisch mee te rijden blijft hij bij gemengd gebruik een hoge verbruiker te zijn, iets wat zijn fiscaalvriendelijkheid dan weer iets compenseert. Geen wonder dat deze auto geliefd is bij heel wat zelfstandigen want eerlijk is eerlijk, zou een particulier 100k neerleggen voor een PHEV? Die kans lijkt ons eerder klein.

You May Also Like

MenStyle Road Test: Aiways U5

Een wat? Ook wij moesten een goed jaar geleden even in onze ogen wrijven ...

Subaru’s eerste volledig elektrische auto SOLTERRA maakt werelddebuut

Deze 100% elektrische SUV komt volgende zomer naar België Dat er een doorgedreven samenwerking ...

Comeback door grote poort voor Hummer… maar 100% elektrisch

Van een ommezwaai gesproken… We hadden het al eerder horen waaien en jullie al ...