Voor altijd de ultieme drivers car…
Ook Porsche ontsnapt er niet aan… elektrificatie. Zo komt er een elektrische Macan, een 718 Cayman en Boxster en zullen ook de Panamera en Cayenne hun broertje de Taycan komen vervoegen. Dit moet het merk in staat stellen hun doelstelling (tegen 2030 zijn 80% van de verkochte Porsches elektrisch) te halen. Toch komt Porsche ook met een statement waar wij dolblij van worden: de 911 zal de laatste Porsche zijn die tegen 2030 vasthoudt aan een verbrandingsmotor.
En zo blijft de meest iconische uit de reeks, en na de Cayenne en Macan de meest verkochte, gespaard van batterijen. Of het ook de ultieme deadline, 2035 of het jaar waar buiten enkele uitzonderingen enkel nog geëlektrificeerde wagens mogen verkocht worden, nog kan overleven?
Het antwoord hier is volop ja. Hiervoor moet wel werk gemaakt worden van e-fuels, waarvoor de EU een uitzondering heeft gemaakt, en laat dat nu net het investeren in deze CO2-neutrale brandstoffen één van de hoofdbezigheden zijn bij Porsche op dit moment. Zo kunnen we redelijk op onze twee oren slapen en samen hopen dat de dit jaar 60 jaar wordende 911 verder nog een lang leven beschoren is.