Peugeot laat met ‘Inception Concept’ in zijn toekomstkaarten zien

Het is druk in Las Vegas

Net als Volkswagen met zijn ID.7 en BMW met de i Vision Dee concept, koos Peugeot voor de CES technologiebeurs in de woestijn van Nevada, meer bepaald Las Vegas, om zijn ‘Inception concept’ car voor te stellen.

Inception verwijst naar het Latijnse ‘Inceptio’, dat ‘begin’ betekent dat op zijn beurt weer verwijst naar het begin van een nieuw tijdperk, het geëlektrificeerd tijdperk. De Peugeot staat op een nieuw platform dat uitsluitend ontwikkeld is voor elektrische modellen, het STLA Large. Dit platform zorgt ervoor dat de concept maar liefst 5 meter lang kan zijn terwijl de hoogte niet meer dan 1,34m bedraagt. Geen SUV, laat dat duidelijk zijn.

Onder de bodem vinden we een dikke 100 kWH aan batterijpack terug, goed voor een rijbereik van zo’n 800 kilometer. Omgerekend moet dan het verbruik ‘slechts’ 12,5 kWh/100 kilometer bedragen. Drieg je zonder stroom te vallen zorgt de 800 Volt architectuur ervoor dat je kan snelladen aan 30 kilometer rijbereik per minuut. Meer nog, een kabel is niet per sé nodig want er is de mogelijkheid om op te laden via inductie.

het batterijpack drijft twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras, aan voor een totaalvermogen van 50 kW (680 pk). Dit moet deze concept in minder dan drie seconden naar 100 km/u doen accelereren.

Wat we nog zien? Wel, vooral een geheel nieuwe designtaal voor de Fransen die, net als bij BMW, ze zullen lanceren vanaf de nieuwe modellen jaargang 2025. Zo zien we op de leeuw zijn snoet een ‘Fusion Mask’, dat zowel de grille, als de lichtsignatuur, als de rijhulpsensoren als het verlicht logo verenigt onder één groot paneel uit glas.

Ook binnenin krijgen we een blik op de toekomst te zien. Zo zien we in de i-Cockpit een ‘Hypersquare’ stuur. Dit stuur, mét scherm’ zou wel pas eind jaren ’20 te zien zijn op een productiemodel. Verder vinden we ook een dashboard met bovenaan een rond scherm terig dat de naam ‘Halo Cluster’ meekrijgt. Dit dashboard toont in 360° de rij- en infotainmentgegevens aan de bestuurder en passagiers en kan ook andere weggebruikers informeren. Zo beschikt de Inception concept ook over ‘Tech Bar’ schermen in de deuren waarmee ook boodschappen aan de buitenkant van de wagen kunnen getoond worden.

You May Also Like

MenStyle Roadtest: BMW 330i (2019)

Freude Am Fahren… Ondergetekende kent BMW als geen andere. Na een 316ti, 118d, 320d ...

Nieuwe Mercedes-AMG C63 S zegt de V8-biturbo vaarwel

Maar dat maakt hem helemaal niet minder snel  Wat Als?… je een V8-biturbo inruilt ...

Voor u getest: Battlekart (*****)

Mario Kart in real life… Je hebt VR gaming en je hebt nog iets ...