Alfa Romeo eert de legende van de Quadrifoglio met 100 exclusieve exemplaren

Ze worden herdacht  ze op de plaats waar het verhaal van het voertuig begon: Sicilië

Morgen, 15 april 2023 is het 100 jaar geleden dat een onuitwisbaar symbool van Alfa Romeo, de Quadrifoglio, zijn debuut maakte op de raceversie van de RL tijdens de XIV-editie van de Targa Florio.

En zodra we ‘Quadrifoglio’ lezen, krijgen we het altijd warm. Eén van de meest opgewonden momenten achter het stuur hebben we ook in deze versies beleefd. Of we nu tegen 267km/u over Alfa’s thuiscircuit ‘Balocco’ scheurden, Kimi’s Giulia mochten testen of de Stelvio Quadrifoglio voor een weekje meeritsten… plezanter werd het zelden.

Op deze speciale verjaardag introduceert Alfa Romeo de nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio met de exclusieve herdenkingseditie “Quadrifoglio 100th Anniversario”. De Anniversary Edition, beperkt tot slechts 100 exemplaren voor zowel de Giulia als de Stelvio, is het resultaat van honderd jaar onderzoek naar technische uitmuntendheid, toegepast op race- en productievoertuigen. Zijn iconische karakter, technische zuiverheid en technologie zijn gecombineerd om hem aan de top van zijn respectievelijke segmenten te plaatsen, met de beste rijeigenschappen en vermogen gewichtsverhouding in zijn klasse, wat een directe en meeslepende one-of-a-kind rijervaring bij Alfa Romeo oplevert.

 

Om een eeuw pure sportiviteit te vieren, keert de Quadrifoglio terug naar zijn geboorteland Sicilië. Alfa Romeo heeft het eiland namelijk uitgekozen als decor voor een herdenkingsfotoshoot die niet alleen de traditie in herinnering brengt, maar ook de Italiaanse ‘Grote Schoonheid’ en ‘Made in Italy’ benadrukt. Na honderd jaar is de reis van de Quadrifoglio nog niet ten einde, want hij wordt steeds opnieuw uitgevonden en geprojecteerd op een mooie toekomst die een eerbetoon is aan de successen uit het verleden.

De oorsprong van een legende

De legendarische Quadrifoglio, symbool van de Italiaanse adellijke sportiviteit, is altijd synoniem geweest voor de best presterende creaties van het merk. Dat geldt niet alleen voor de racemodellen, maar ook voor de krachtigste en meest exclusieve wegvoertuigen. Ter gelegenheid van zijn honderdste verjaardag wordt hij geïntroduceerd in een herdenkingsversie. De Centro Stile Alfa Romeo is opnieuw geïnterpreteerd in een modern jasje en projecteert het historische logo naar de toekomst van het merk met behoud van zijn soliditeit en elegantie. Bovendien heeft het een eigentijdse chromatische update gekregen en herinnert het aan de roemrijke voertuigen en gevierde race-overwinningen van het merk die nu deel uitmaken van de collectieve verbeelding.

De Quadrifoglio maakt al sinds het prille begin deel uit van de race- en industriële geschiedenis van Alfa Romeo. Het begon allemaal op 15 april 2023 ter gelegenheid van de XIV-editie van een van de oudste autoraces ter wereld, de Targa Florio – het prestigieuze evenement dat aan het begin van de 20th eeuw Sicilië eens per jaar omtoverde tot het beroemdste Europese “salon”.  Intens en ongelooflijk uitdagend, was de race een van de belangrijkste mijlpalen van zijn tijd voor coureurs en kon bepaalde automodellen en hele merken op de markt brengen. Daarom hechtte Alfa Romeo in 1923 enorm veel belang aan de Siciliaanse race, door een specifieke versie van zijn RL te ontwikkelen en getalenteerde coureurs aan te werven.

Uiteindelijk haalde Ugo Sivocci, een belangrijke coureur van zijn tijd, de overwinning binnen dankzij zijn vaardigheden en een reeks gelukkige gebeurtenissen die de keuze voor de Quadrifoglio (een klavertjevier) nog betekenisvoller zouden maken als embleem van sportiviteit op de motorkap van racewagens. Met deze overwinning werd Alfa Romeo nog gerenommeerder als autofabrikanten, waardoor het symbool van de Quadrifoglio onverbiddelijk werd verbonden met de legendarische auto’s van het merk en de weg werd vrijgemaakt voor een lange reeks moedige prestaties van onvergetelijke coureurs.

Vanaf het eerste Grand Prix-kampioenschap in 1925, en vervolgens de Mille Miglia, de Targa Florio en de “24 h of Le Mans”, domineerde het merk vanaf dat moment de internationale racewereld. Maar al snel begon het gelukssymbool ook op te vallen op exclusieve wegvoertuigen.  Met de Giulia Sprint GT Veloce verschijnt de geglazuurde Quadrifoglio-badge voor het eerst op een wegvoertuig en begint een traditie die tot op de dag van vandaag voortduurt. Dit zijn de krachtigste versies in het gamma van het merk en ze zijn ontworpen voor een publiek van autoliefhebbers met een passie voor sportief rijden.

Een gelimiteerde editie met 100 exemplaren

De edities Giulia en Stelvio “Quadrifoglio 100th Anniversario” zijn het resultaat van honderd jaar onderzoek naar technische uitmuntendheid, toegepast op race- en productievoertuigen. De V6-motor is versterkt tot 520 pk en wordt gecombineerd met het mechanisch zelfblokkerend differentieel, een kenmerk dat zijn debuut maakt op deze speciale lanceringsserie. Dit is een belangrijke technische voorziening die, dankzij specifieke tuning afgeleid van de ontwerpervaring van de Giulia GTA, bijdraagt aan het verbeteren van het gedrag en de tractie van de auto, het optimaliseren van de koppeloverdracht en het vergroten van de stabiliteit, wendbaarheid en snelheid in bochten. 

De beste rijdynamiek in zijn klasse, het resultaat van verrassende lichtheid, dankzij het gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium voor de motor en koolstofvezel voor de aandrijfas, motorkap, spoiler en skirts. Op de Giulia blijft de actieve aerodynamica met de carbon frontsplitter: indien geactiveerd regelt hij de kwaliteit van de luchtstroom die onder de auto doorgaat, waardoor de stabiliteit en de prestaties toenemen. Het Akrapovich-uitlaatsysteem ten slotte geeft de uitlaat een onmiskenbaar geluid. 

Sterke persoonlijkheid aan de buitenkant waar Giulia en Stelvio hun look vernieuwen in continuïteit met het familiegevoel van het gamma gekenmerkt door de ‘3+3’ koplampen, met nieuwe adaptieve Full-LED Matrix koplampen die een anti-verblinding en adaptieve grootlichtbundel bieden voor een optimale verlichting in alle omstandigheden, wat energiebesparing, een grote verbetering van de veiligheid en minder vermoeidheid van de ogen garandeert. Gepolijste 5-gaats 19″ lichtmetalen velgen voor de Giulia, en 21″ voor de Stelvio met nieuwe, exclusieve gouden remklauwen. Dezelfde kostbare tint onderscheidt het embleem ter ere van 100 jaar Quadrifoglio op het spatbord van beide auto’s. Voor nog meer sportiviteit zijn voor zowel de Giulia als de Stelvio de grille en de spiegelkappen uitgevoerd in zichtbaar carbon. Er zijn drie kleurstellingen beschikbaar: Rosso Etna, Verde Montreal en Nero Vulcano. 

Hetzelfde sportieve gevoel is terug te vinden in het interieur, waar er een exclusieve combinatie is van zwart en Alcantara leder dat wordt versterkt door nieuwe en exclusieve in het zicht liggende gouden stiksels en een innovatieve 3D-afwerking in echt carbon voor het instrumentenpaneel, de centrale tunnel en de deurpanelen. Op het dashboard bevindt zich een speciaal stiksel van het getal “100” naast een gouden Quadrifoglio. Het stuurwiel is bekleed met leder en Alcantara met zwarte stiksels en inzetstukken van koolstofvezel.

Of het nu gaat om het exclusieve uiterlijk, de technologie of de connectiviteit aan boord, alle voorzieningen staan in dienst van een kenmerkende Alfa-Romeo-rijervaring. Dat is te zien aan het nieuwe instrumentenpaneel dat het historische “telescopische” ontwerp bevat en een volledig digitaal 12,3″ TFT-scherm debuteert waarop alle informatie van de auto en de parameters met betrekking tot de autonome rijtechnologieën te vinden zijn. Naast de drie lay-outs die op de hele Alfa Romeo beschikbaar zijn (Evolved, Relax en Heritage), maakt de exclusieve ‘Race’-configuratie zijn debuut op de Quadrifoglio.

De ‘Race’-layout verzamelt in het centrale scherm de fundamentele informatie die elke rijder onder controle wil hebben: toerenteller, snelheidsmeter en schakellampje voor handmatig rijden. De lay-out kan worden aangepast door extra informatie te tonen in de zijwidget, waaronder bijvoorbeeld de onmiddellijke prestaties.



You May Also Like

KTM X-Bow GT-XR, een speelgoedje voor de openbare weg

Hij wordt straatlegaal Wij gaan al even terig tot 2020 wanneer KTM zijn X-Bow ...

MenStyle Road Test: Jaguar F‑Type R Coupé

De Britten rollen de spierballen met deze heerlijke politiek incorrecte anarchist   Na onze Jaguar-ontgroening, ...

MenStyle Road Test: Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC AMG-Line

Mercedes-Benz heeft zijn GLC in een nieuw jasje gestoken. Hoewel de GLC nog steeds ...