Hier is de BMW M3 CS

In navolging van de M4 CSL 

We wisten al eventjes hoe hij eruit ging zien, met dank aan enkele gelekte foto’s op Instagram, maar nu is er de officiële lancering van de BMW M3 CS, waarvoor dat laatste staat voor Competition Sport. En het zal je niet verbazen, hij heeft (onderhuids) veel weg van de BMW M4 CSL.

Het grootste verschil met zijn broertje is dat de M3 CS in tegenstelling tot de M4 CSL niet enkel  rekent op achterwielaandrijving maar wel met de xDrive-vierwielaandrijving. Nog een significant verschil is daar waar de CSL op dieet ging en zijn achterbank elimineerde, deze nu bij de M3 CS wel blijft staan. Je kan dus ook nog mensen meepakken voor een dol ritje, leuk toch?

Wel identiek is de krachtbron. Deze drieliter zes-in-lijn turbobenzine levert 550 pk en 650 Nm en doet deze krachtpatser in 3,4 seconden naar 100 km/u snellen met dat verschil dat de M3 CS nog 0,3 seconden sneller is, met dank aan de tractie op vier wielen. Naar 200 km/u gaat het ritje in 11,1 seconden, wat dan weer 0,3 seconden trager is als de M4 CSL. De top van de Competition Sport wordt bereikt bij 302 km/u. Voor de achterwielpuristen, je kan de voortrein ook deactiveren en er zo een RWD van maken, driftplezier (en een snel uitje naar je bandenmarchand) verzekerd.

In vergelijking met een ‘gewone’ M3 hebben ze in München vooral gewerkt aan gewichtsverlies (onder andere door koolstofvezel versterkt kunststof), hogere koetswerkstevigheid, verbeterd onderstel en dat loont in rondetijden op circuit. Wat betreft de remmen, die zijn optioneel als M Carbon-remmen verkrijgbaar. Ook onder het mom gewichtsverlies, een vier kilogram lichtere nieuwe specifieke uitlaatlijn. Die heeft als extra leuk gevolg dat hij nog beter klinkt, volgens BMW zelfs zoals een DTM-racer.

De gelimiteerde productie gaat binnen anderhalve maand van start. De prijs en hoeveel er voor België zijn gereserveerd kunnen we voorlopig niet zeggen. Maar dat het aantal heel beperkt zal zijn, daar kunnen we gif op innemen.

You May Also Like

De nieuwe Subaru WRX is daar

Maar of hij ook zijn weg naar België vindt is nog een groot vraagteken… ...

ABT breng met gelimiteerde XGT een Audi R8 racebak voor de openbare weg!

Wie gaat er met één van de 99 exemplaren lopen?  Een auto waar we ...

Nieuw: SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider

Ferrari’s eerste straatversies binnen het XX-programma Op basis van de SF90 Stradale heeft Ferrari ...