What happens in Vegas…
Blijft niet altijd in Vegas. Zo onthulde BMW op de CES-technologiebeurs in Las Vegas een nieuwe concept berline met tal van nieuwe digitale functies. De iVision Dee waarbij Dee staat voor ‘Digital Emotional Experience’, onthult nieuwe technologieën die BMW plant vanaf 2025.
En zoals het vaak met concepts gaat, kunnen we nu een glimp opvangen van de stijl die ze mogelijks komende jaren in Beieren van de tekentafel zullen zien rollen zoals bijvoorbeeld de ‘nieren’, dubbele ronde koplampen en het ander kenmerkend stijlelement uit München, de Hofmeister-knik oftewel de kromming in de C-stijl van de auto die voor het eerst verscheen op de BMW 1500 in 1961 en op de sportieve coupé BMW 3200 CS. Om maar te zeggen, retro blijft in en alles komt terug.
Het koetswerk is met dank aan een ePaper-folie ingedeeld in 240 E Ink-segmenten die elk op hun beurt worden aangestuurd en zo één van de 32 kleuren kan weergeven. Zo kan deze wagen in verschillende kleuren veranderen, iets wat we ook al zagen bij de iX Flow en ondertussen nog verfijnd is.
Ook nieuw, en hetgeen het snelst zal geïntroduceerd worden in nieuwe productiemodellen is het nieuwe head-updisplay die over de hele breedte van de voorruit kan weergeven. Dit wordt gecombineerd met de BMW Mixed Reality Slider waarbij de bestuurder, met behulp van sensoren op het dashboard, kan kiezen welke digitale inhoud hij of zij op de voorruit geprojecteerd wil zien.
De iVision Dee heeft ook een menselijk kantje. Zo gaat hij de dialoog aan met zijn gebruikers en kan hij emoties uitdrukken door middel van grafische elementen, licht- en geluidseffecten. De koplampen en grille kunnen op een gemeenschappelijk oppervlak een “phygital”, vrij vertaald fysiek-digitaal, icoon vormen en zo zelfs verschillende gezichtsuitdrukkingen produceren. En naast gezichtsuitdrukkingen op de front is er meer, zo kan deze concept ook een beeld van de avatar van de bestuurder op de zijruit projecteren.