MenStyle Road Test: Mazda CX-60 PHEV

De krachtigste Mazda ooit

Het was erg lang geleden dat we nog een Mazda voor onze kiezen, euh, rechtervoet kregen. Na de gesmaakte MX-5 RF is het nu, zo’n vier jaar later de beurt aan de CX-60 PHEV, Mazda’s krachtigste gebouwd productiemodel ooit. En of we hier naar uitkeken.

Eerst en vooral kunnen we al zeggen dat niet alleen wij maar heel veel mensen met ons uitkeken naar dit model, niet in het minst bedrijven en de fleetmarkt die, om gekende fiscale redenen, niet meer kunnen zonder (gedeeltelijke) elektrificatie van hun wagenpark. Het is voor de Japanse autobouwer dan ook hun allereerste plug-in hybride. Een PHEV die met zijn 17,8 kWh batterij beschikt over een 100% elektrische actieradius van 63 km (WLTP).

Een PHEV die zo maar eventjes 327 paarden lost (en 500 Nm aan koppel). Power die je niet alleen tijdens het rijden voelt maar bij een eerste aanblik van deze toch wel imposante Japanner ook ziet. En neen, vergelijk hem niet met een sumo-worstelaar… eerder een afgetrainde, gespierde ‘heavy weight’ en vooral sportief ogende judoka. Nu we het toch over imposant hebben, gooien we ineens met zijn ruime cijfers. 4,74m lang, 1,95m breed en 1,68 meter hoog en 1.980 kg ‘zwaar’.

Of dit ook resulteert in veel plaats binnenin? Tuurlijk, aan ruimte geen gebrek in deze Japanner… zolang je op de eerste rij blijft zitten. De ruimte op de achterbank is iets meer benepen en ook de koffer hadden we iets groter ingeschat maar met een volume van 570 tot 1.726 liter krijg je best wel genoeg weg voor een tripje richting zon of sneeuw.

Daar waar Mazda de torenhoge ambitie heeft nummer 1 op de premium-markt te zijn als het komt op niet-Europese wagens, toont het dit in zijn materialen en afwerking. Die is hoogwaardig, ergonomisch en makkelijk te bedienen. Ook het 12,3″ groot en helder infotainmentscherm doet zijn werk en is makkelijk te bedienen, al gebeurt dit niet met de vinger, wel met een op de juist geplaatste draai- en drukknop op de middentunnel. Geen probleem toch?

Leuk ‘gadget’, deze Mazda kan aan de hand van de positie van jouw ogen jouw ideale rijhouding voorstellen. Een rijhouding die hij via gelaatsherkenning ook onthoudt en dus telkens je instapt ook ineens kan oproepen. Natuurlijk… de meest ideale rijhouding is misschien niet altijd de voorkeur van de bestuurder maar dat is iets persoonlijk natuurlijk. Wat ons betreft kwam het althans redelijk in de buurt van hoe wij onszelf zouden positioneren.

Maar hoe rijdt hij? de bijna 2,5 liter viercilinder, gekoppeld aan een elektromotor met 100 kW, accelereert van 0 naar 100 in 5,8 seconden en haalt een (niet-geteste) topsnelheid van 200 km/u. Vlot zeker al vonden we de achttrapsautomaat eerder soepel dan razendsnel. Alsof de automaat altijd een fractie van een seconde nodig had om te beslissen op te schakelen. Doch, we rijden natuurlijk niet op circuit en in normaal wegverkeer meer dan voldoende om een vlotte, dynamische en vooral ook comfortabele rit af te haspelen.

En comfortabel, dat is hij zeker. Pijnpunt van veel PHEV’s is vaak het gewicht die een blok legt op het dynamisch karakter van een wagen. Mazda lost dit op met een stevig en zeer degelijk onderstel. Hij is wat strak afgeveerd en de Belgische wegen laten je dat ook wel eens voelen maar laat duidelijk zijn dat dit niet stoort of je het gevoel geeft dat het allemaal te hard is, integendeel. Ook het bochtenwerk is prima. Hij stuurt vrij precies in en zelfs bij hogere snelheden heb je zelden momenten wanneer over- of onderstuur om de hoek loeren. Ook geen overhellen bij deze vierwielaangedreven Japanner, dit dankzij het Kinematic Posture Control (KPC) systeem, wat het binnenste achterwiel licht afremt in bochten.

Wat kost hij?

Een CX-60 PHEV is er al vanaf 50.890 euro tot 57.990 euro voor de topversie, de Takumi. Typisch Japanners is dat er geen eindeloze optielijst beschikbaar is. Zo kan het geheel, volledig uitgerust, de band af voor een maximumprijs van bijna 65.000 euro. Zelf eentje configureren? Dat doe je HIER.

Conclusie

Deze voor Mazda levensbelangrijke CX-60 is de eerste stap van Mazda’s ambitie de nummer 1 van niet-Europese premiummerken te worden. Hij rijdt vlot, ziet er goed uit en je kan rekenen op zijn comfort en ergonomie. Of ze niet net te laat zijn op de Belgische markt nu ook PHEV’s sinds 2023 minder fiscaal gunstig worden? Dat zal de toekomst uitwijzen. Waar we de toekomst niet voor hoeven af te wachten en waar de Japanners kunnen teren op het verleden, ook dit, voor Mazda, nieuw model zal sowieso uitblinken in betrouwbaarheid, daarvoor steken we ons handen in het vuur.

 

You May Also Like

Deze vier pareltjes gingen voor miljoenen onder de hamer

Dit was Pebble Beach Wie Pebble Beach zegt, ademt in één beweging golf. Toch ...

Hier zijn de eerste beelden van de gloednieuwe BMW i4

Na de concept, nu het echte werk… Op de jaarlijkse conferentie van BMW Group ...

Nieuw: SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider

Ferrari’s eerste straatversies binnen het XX-programma Op basis van de SF90 Stradale heeft Ferrari ...