MenStyle Roadtest: Mazda MX-5 RF 2.0

Of we onze zware dikke patserige Duitse een paar dagen wilden inruilen voor een licht, luchtig en vinnige kleine Japanse? Op deze vraag van Guy Van Haelst (Mazda concessiehouder in Veerle-Laakdal) zeggen we uiteraard niet neen! We zijn trouwens al vertrouwd met een Japanse wagen want het lief van ondergetekende rijdt met een Mazda 3, uiterst betrouwbaar en bovenal in de black en white Edition een fijn en mooi karretje. En zoals je een lief graag hebt, topless bij goed weer, gingen we vier dagen lang voor een Japanse die alles kan uittrekken wanneer het weer het toelaat. Wij meldden ons met plezier aan bij Mazda België in Willebroek om een Mazda MX-5 RF 2.0 op te pikken…

België lust de Mazda MX-5 wel. Na The UK en Duitsland is ons land de grootste afnemer van de MX-5, die al velen jaren over onze (slechte) wegen dondert. Toch is het concept van deze RF net iets anders dan wat we voorheen van een Mazda MX-5 gewend waren. Wat dan? RF staat voor Retractable Fastback en heeft in tegenstelling tot de roadster een stalen klapdak, dat opent en sluit in 13 seconden, in plaats van een stoffen kap en is bijgevolg iets zwaarder (45 kilogram). De mechaniek is nagenoeg identiek.

Met het stalen dak oogt hij, voor ons althans, een pak mooier. De coupé-achtige lijnen doen deze wagen toch uitstijgen boven de roadster. Hoewel echte cabrio-puristen waarschijnlijk de roadster blijven verkiezen, zijn zij die houden van een iets mooiere, sportievere, zelfs Italiaans sportwagen getinte lijn, beter af met deze RF.
Als we dan toch even moeten muggenziften…de kap opent of sluit zich enkel tot snelheden van 10 km/u. Andere cabrio’s hebben ondertussen wel systemen waar dit tot zelfs 30 km/u kan. Snel even de kap sluiten of openen in een zone 30 zit er dus helaas niet in.

Rit met Mazda MX-5 Club

Wat is er beter om deze wagen aan de tand te voelen dan ingeschreven zijn in een rit met een gloednieuwe Mazda MX-5 Club? Een tocht over 160km doorheen de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant op kleine, bochtige, landelijke en soms zelfs onverharde wegen. Beter kunnen we deze Japanse schoonheid met heerlijke curves niet testen.

Na een heerlijk royaal ontbijt bij Mazda Van Haelst vertrokken we dan ook voor een rit vol plezier en zelfs wat cultuur. Wat waren we wel blij dat we de RF 2.0 met 160 paardjes onder de kap hebben meegekregen. Van 0-100 in 7,5 seconden en een topsnelheid (die we zelf niet getest hebben nvdr) van 215 zijn dit cijfers waar je best mee kan thuiskomen. Vooral het feit dat je erg laag bij de grond zit, verhoogt het gevoel van snelheid en maakt van dit karretje een tof en speelse machine. Zowel met het dak erop als eraf pret verzekerd.

Ook op de kleine soms onverharde wegen is het plezant rijden. Af en toe ontsnapt de achterkant een beetje als we (gewild) iets te snel op het gas gaan bij het uitkomen van de bocht maar met de nodige rijkunsten (en technische hulpmiddelen) komen we nooit in de problemen…integendeel…het doet ons verlangen naar de volgende bocht.

Ondanks de strakke ophanging en 18-duims BBS-velgen met laagprofielbanden voelen we niet elk steentje waar we overrijden. Zelfs met ons respectievelijk 1m89 en 1m87 (ja, het lief is zo groot), zitten we nog redelijk comfortabel in deze RF. Juist het in- en uitstappen is voor mensen zoals ons van iets minder elegante makelij…dus dames, voorzichtig met dat korte rokje of er zullen meer blikken geworpen worden naar jou dan naar de Mazda…een gewaarschuwd vrouw is er…juist.

Het enige wat ons een beetje stoorde is de geluidsdemping. Hoewel het motorblok een mooie sportieve toont schreeuwt, kwam dit soms iets te weinig tot zijn recht door het windgeruis dat door de zijruiten kwam. Het gaf soms het gevoel dat de raam een heel klein beetje open stond, wat niet het geval was. Maar je kan uiteraard niet alles hebben.

Waar we dan weer wel enorm van gesproken waren, in positieve zin dan, was het verbruik. We hebben niet op een druk op het gaspedaal meer of minder gekeken en klokten toch af op een gemiddelde van 7,7 liter/100km…iets waar we met onze dikke brandstofverslindende Duitse SUV alleen maar van kunnen dromen (tenzij we tegen 80 per uur naar Zuid-Spanje rijden).

Conclusie: Een topkarretje voor puristen die houden van rijden. De meerwaarde van een dikke 2500€ voor de RF ten opzichte van de Roadster zouden wij ten stelligste aanraden. Het geeft de wagen net dat ietsje extra, net dat ietsje sportiever, net dat tikkeltje mooier!
Oh ja, prijzen starten vanaf 26.190€ en configureren doe je HIER! (onze configuratie kostte 31.890€)
Bedankt Guy Van Haelst en Mazda België om ons vier dagen de tijd van ons leven te geven!
MX-5 is a way of life!

Foto’s: Whatmattersformen

You May Also Like

Dit icoon, de Citroën Mehari, bestaat 55 jaar

De eyecatcher van de Côte d’Azur Het is op 16 mei 1968, exact 55 ...

Max Verstappen betrapt met exclusieve Rolex rond de pols

Hoezo betrapt? Of Mad Max komend weekend de wereldtitel F1 pakt? De kans is ...

MenStyle Road Test: Met de Alfa Romeo 4C naar de Alfa Romeo GTAm

“Jens, zin om nummer 000/500 van de Alfa Romeo GTAm te komen aanschouwen?“ De ...