En een vleugje nostalgie in de Heritage Hub
Een wereldpremière? Daar zeggen we niet neen tegen. En zo stapten we gisteren in de vroege ochtend op het vliegtuig richting Turijn om de allereerste 100% elektrische Abarth te ontdekken. Maar voor we deze wereldpremière mochten aanschouwen, op de racebaan bovenop de oude Fiat-fabriek (ondertussen een hotel en winkelcentrum), Lingotto, maakten we een korte stop in de Heritage Hub, het walhalla van iconische (race)wagens uit de voormalige FCA-groep. Na een rondleiding doorheen meer dan een eeuw gemaakte wagens werden we verwacht voor de onthulling van de Abarth 500e inclusief een design- en techniek workshop.
Het was te verwachten dat Abarth ook met een zuiver elektrische en sportieve variant ging komen in navolging van de geslaagde Fiat 500e. Maar kan deze ook overtuigen zonder luid te brullen? Qua looks is hij in ieder geval geslaagd met zijn felle kleuren, sportievere bumpers, brute op de schorpioen gebaseerde velgen, gekleurde spiegelkappen en een subtiele spoiler. Ook binnenin wordt dit doorgetrokken met een sportievere afwerking waaronder contrasterende stiksels.
Onderhuids vinden we een 154 pk (235 Nm) sterke elektromotor terug die je van 0 naar 100 km/u doet sprinten in 7 seconden en is hij iets sneller dan de 595 en 695 op benzine. De topsnelheid is voorlopig niet meegedeeld. Op het testcircuit van Balocco is de nieuwe Abarth 500e zowaar een seconde sneller dan de beste rondetijd van de 695. Dit is volgens de ingenieurs te wijten aan het volle vermogen dat je met een elektrische aandrijflijn hebt maar ook door de grotere wielbasis (zo’n 6cm breder en dik 2cm langer) en een betere gewichtsverdeling.
Wat het sportieve rijden, wat je verwacht van een Abarth, doet met het rijbereik? Wel, dat weten we voorlopig niet maar je moet geen uil zijn dat het iets onder de 320 kilometer ligt die het elegantere zusje, de Fiat 500e, heeft. Mocht je toch zonder batterij vallen tijdens je circuitritjes… snelladen kan aan 85kW.
Wie Abarth zegt, zegt ook geluid. Om dit gemis van een pruttelende vierpitter te compenseren hebben de Italianen een Sound Generator voorzien. We mochten het aanhoren en we zijn wat in de war. Het klinkt tof en stoer maar het blijft raar.
De Abarth 500e krijgt drie specifieke rijmodi.
– Turismo: Beperkt vermogen en dus batterijsparend
– Scorpion Street: vol vermogen
– Scorpion Track: sportiviteit op zijn best
De Abarth 500e komt als lancering met de Scorpionissima te kiezen in het opvallende Acid Green of Poison Blue, 18” lichtmetalen velgen en een aangedikte basisuitrusting. Inzake koetswerkvorm is keuze tussen de driedeurs hatchback en cabriovariant. Of er later nog een Abarth 500e 3+1 zal bijkomen is momenteel niet duidelijk maar dat is geen prioriteit nu.
Ook de kostprijs is nog niet gekend.