Welkom 3.0 CSL
Haal de suikerbonen maar boven want BMW M heeft in zijn Abraham-jaar opnieuw een heerlijke machine aan de bestellijst toegevoegd, de 3.0 CSL en met duidelijke link naar BMW’s ‘Batmobile’ uit de jaren ’70 en eentje die in beperkte productie ook tot bij echte puristen kan komen. Die link vinden we terug in de naar voor gerichte grille, de kleuren, dikke wielkasten, de spoiler op de kofferklep en laserlichten met een gele schijn.
CSL staat trouwens voor Coupé Sport Leichtbau en wie dat even door Google Translate haalt beseft meteen dat we spreken over een gespierde BMW zonder al teveel vetjes. Zo is een flink deel isolatiemateriaal gedumpt en wordt er veel CFRP (carbon-fibre reinforced plastics) gebruikt. te gebruiken.
Onderhuids vinden we de krachtigste zescilinder van BMW ooit, iets wat een CSL verplicht is aan zijn standing. Zo levert deze 3 liter-turbo, die als basis hetzelfde blok heeft als de BMW’s in de DTM, 560 paardjes en 550 Nm aan koppel. Exact 40 pk minder dan de DTM uit de racerij maar wel 50 pk meer dan de huidige M3 en M4.
Nog leuker is dat al het vermogen van de 3.0 CSL naar de achterwielen gestuurd wordt en dat het gaat om een handgeschakelde zesbak die je bedient met een speciaal ontwikkelde pook. Remmen gebeurt carbon-keramisch en mits wat aanpassingen aan de tractiecontrole ga je ook lekker zijwaarts. Wil je echt volledig ‘losgenen’, zet je alle hulpmiddelen uit al zouden we die setting enkel op circuit aanraden.
Hoeveel hij moet kosten? Dat hebben ze in München nog niet gelost.