MenStyle Road Test: Lynk & Co 01 PHEV

‘Dit is geen auto.’

De eerste kennismaking met de Lynk & Co 01 dateert van pakweg een dik jaar geleden waar we advertenties te zien kregen met als opschriften ‘Mobiliteit maar dan makkelijk‘ en ‘Dit is geen auto‘. Ok, voor je ons begint te stalken per mail, telefoon of gele briefkaart met de melding ‘Dit is een afbeelding van een auto’, het heeft niets met de Belgische surrealistisch kunstschilder René François Ghislain Magritte te maken. Met wat dan wel? Het innovatief concept.

Wat dan? Lynk & Co, onderdeel trouwens van de Chinese groep Geely die ook Volvo, Polestar, Lotus en Aston Martin in hun portefeuille hebben zitten, is een nieuw automerk ontworpen in Zweden en kan bestempeld worden dan meer dan alleen een autoconstructeur. Lynk & Co kan ook gezien worden als een duurzaam lifestylemerk dat werkt met clubs en members. Zo vind je geen Lynk & Co showrooms, om hem te ontdekken ga je gewoon naar één van de ongeveer tien toffe clubs in Europa… van Stockholm over Amsterdam naar Antwerpen over Barcelona tot de voorlopig laatste geopende in Milaan.

In die clubs krijg je niet alleen de Lynk & Co 01 in levende lijve te zien, je ervaart er ook een nieuwe kijk op mobiliteit en je reserveert er jouw testrit. Verder kan je er ook netwerken met andere members, deelnemen aan gratis evenementen en te shoppen met producten van lokale partnermerken.

Een nieuwe kijk op mobiliteit? Zo kan je deze PHEV niet alleen aanschaffen (voor een scherpe 42.000 euro), er is ook de mogelijkheid deze te huren via hun all-in “automobiele streamingdienst” wat je maandelijks 550 € per maand kost, weliswaar beperkt tot 1.250 km/maand. Rij je meer, dan betaal je 0,15 cent voor iedere extra gereden kilometer. All-in? Alle taksen, verzekering, onderhoud (via het Volvo-netwerk) zijn inbegrepen. Benzine, opladen en boetes uiteraard niet.

Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld een leaseauto? Wel, je huurt de Lynk & Co 01 per maand zonder een doorlopend abonnement. Je kan het even eenvoudig opzeggen als pakweg jouw Netflix– Disney+ of Spotify abonnement en later gewoon opnieuw activeren. En je kan de kosten drukken door jouw Lynk & Co 01 onder te verhuren via een speciale app aan andere members. Zij betalen dan een fee die kan oplopen tot 50 euro per dag. Vergelijk het met AirBnB maar dan voor wagens uiteraard met een aantal voorwaarden. Vernieuwend, alleszins.

En is de Lynk & Co 01 ook vernieuwend? De Lynk & Co 01 is er in twee modellen: Plug-in hybride en Hybride elektrisch. Verder is er nog maar één andere keuze, blauw of zwart. Al de rest is standaard en zeg maar full option als je de volledige uitrusting even bekijkt. Strategisch gezien een goede keuze want zo beperken ze de productiekosten en is elke wagen makkelijk inwisselbaar mocht er een probleem zijn.

De basis van onze testwagen komt rechtstreeks uit de XC40 T5 PHEV. Goed voor 261 pk, een sprintje van 0 naar 100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Dat laatste is al direct een wezenlijk verschil met de Volvo die zijn topsnelheid begrensd op 180 km/u. Het rijgedrag is zeker gelijkaardig aan de Volvo en dat is een compliment. Hij stuurt strak en scherp en is best wendbaar voor een 1,7 ton zware SUV. Ge je in de ankers, gebeurt dit snel en beheerst. Verder voelt alles comfortabel aan. Windgeluiden (die in een eerste versie nog prominent aanwezig waren) zijn weggewerkt in de laatste versie, zolang je onder 140 km/u blijft. Of we dat getest hebben? Mogen we onze joker inzetten?

Het verbruik gedurende onze testweek ging vlot naar de 7 liter per 100 kilometer maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we een aantal keer de batterij al rijdend hebben opgeladen. Lui en onefficiënt hybride rijden… zo zijn we dan. Wij zullen dan ook nooit de beloofde 27 g/km CO2 (WLTP) gehaald hebben gedurende de week.

Waar er nog verschillen zitten met de Volvo? Naast het uiterlijk op carrosserie-niveau, ook binnenin. Daar waar de XC40 uitblinkt in minimalisme, is de 01 een pak hipper. Het interieur voelt jong en Europees aan. ter vergelijking, Chinese auto’s in dezelfde prijscategorie, zoals de Aiways U5, voelen artificiëler, goedkoper, minder hoogwaardig aan als deze 01. We kunnen hem dus ook eerder een Zweed dan een Chinees noemen, de 01. Gooi daar standaard een pak technische moderne snufjes als een elektrisch panoramadak, automatische airco, DAB+ radio, een Infinity stereosysteem met 10 luidsprekers, een uitgebreid modern infotainmentsysteem (inclusief Android Auto als Apple Car Play) en een pak veiligheidssnufjes aan toe en je weet dat je prijs-kwalitatief met een goede wagen onderweg bent.

Prijs-kwaliteit? Als je weet dat je voor de XC40 minstens 10.000 euro meer moet neertellen, is dit een statement.

Conclusie

Of de wereld al klaar is voor een “automobiele streamingdienst” is nog maar de vraag maar aangezien de Lynk & Co meer en meer in het straatbeeld te zien is, is er blijkbaar wel vraag naar. Of de lange leveringstermijnen bij zowat alle andere constructeurs in combinatie met de 01’s maandelijks opzegbaar abonnement er iets mee te maken heeft? Dat zal moeten blijken in de toekomst. feit is wel dat meer dan 90% van de Link en Co-rijders huurders zijn. Toch verdient deze onderhuidse ‘Volvo’ meer dan een ’tijdelijk alternatief’ te zijn. Deze erg ruime SUV oogt hip, is netjes uitgerust, rijdt prima en dit met een full option uitrusting met een prijs die wat ons betreft zijn gelijke niet kent.

 

 

You May Also Like

Subaru’s eerste volledig elektrische auto SOLTERRA maakt werelddebuut

Deze 100% elektrische SUV komt volgende zomer naar België Dat er een doorgedreven samenwerking ...

Geen ‘M’-badge maar ’ti’ voor nieuwe BMW 128

Een knipoog naar het verleden… Lang voor de 1-reeks bestond er een compacte 3-reeks, ...

MenStyle Road Test: Subaru Impreza e-boxer (2020)

Vergeet de 90’s & 00’s, welkom in de ’20’s… Zoals beloofd in onze test ...