Ze blijven de M-modellen uit hun hoed toveren
BMW viert 50 jaar BMW en dat hebben we geweten. Zo wordt de ene na andere M op de wereld losgelaten en laten we dat geweldig vinden. Na de M3 Touring en de XM Hybrid is er nu de gloednieuwe M2.
Onderhuids vinden we de gekende 3 liter zes-in-lijn, goed voor 460 pk en 550 Nm aan koppel puur op de achterwielen. Deze blok wordt gekoppeld aan de achttraps-M Steptronic die ook met peddels achter het stuur manueel kan bediend worden. Voor de puristen onder ons is er ook de mogelijkheid te kiezen voor een manuele zesbak. Beter wordt het met deze driftkikker niet.
Ook de prestaties liegen er niet om. Zo sprint deze krachtpatser in 4,1 seconden naar 100, in 13,5 seconden naar 200. De handbak doet het iets trager en doet er respectievelijk 4,3 en 14,3 seconden over. De top wordt bereikt bij 285 km/u, tenminste als je voor het M Driver’s Package kiest anders wordt deze elektronisch begrensd op 250 km/u.
Uiteraard is een M-model niet alleen snel, ook moet deze als een mes door zachte boter het betere bochtenwerk afhaspelen. Daarvoor rekent de M2 op een specifiek sportonderstel, elektronisch gestuurde dempers en Compound-remmen. Om dit beest ook gerust over het circuit te jagen is er ook werk gemaakt voor een nieuw koelsysteem. Wil je nog net iets verder gaan is er ook het M Race Track Package. Dan wordt de M2 geleverd met circuitbanden, een zes kilogram lichter M Carbon-dak en (lichtere) M Carbon-kuipstoelen.
Opvallend in zijn looks tegenover een ‘normale’ 2-reeks zijn de gespierde looks die stevig in de verf gezet worden door specifieke bumpers. Of we er fan van zijn? Hoewel we een stevige billenpartij wel kunnen appreciëren, zijn we voorlopig nog even in een verkenningsfase. Het is zoals de nieren van de nieuwste 4-reeks, daar hebben we ook wel even aan moeten wennen.
Wanneer we hem mogen verwachten? April 2023. Wat hij kost? Ook daar moeten we nog even op wachten.