Tot 748 pk…
We hadden hem vorige week al achter gesloten deuren zien staan toen we de BMW M4 Cabrio oppikten voor een testweek. Foto’s nemen was nog verboden maar de kracht die deze krachtpatser uitstraalde stond sindsdien al op ons netvlies gebrand. Oh wat zijn we curieus naar de gloednieuwe BMW XM M Hybrid.
Eind 2021 konden we op de Art Basel in Miami Beach al een eerste glimp opvangen van de BMW Concept XM, nu is het de beurt aan het productiemodel dat we begin volgend jaar in de showroom zullen zien staan. Een plug-inhybride SUV dat mag gecategoriseerd worden als het krachtigste productiemodel ooit voor BMW en daarbovenop ook het eerste model, sinds de heerlijke M1, dat niet gebaseerd is op een reeds bestaand model.
Plug-inhybride? Ja, de XM koppelt een drukgevoede 4,4 liter-V8 van 489 pk aan een elektromotor met 145 kW. Dat maakt het totaal systeemvermogen op 653 pk en maar liefst 800 Nm aan koppel, uiteraard op de vier wielen. De elektromotor wordt aangedreven door een accupakket van 25,7 kWh. Zo zou, in theorie, deze XM zowaar 82 kilometer puur elektrisch kunnen rijden tot een topsnelheid 140 km/u. Fiscaal gezien interessant al lijkt het hybride-verhaal ons vooral te doen om het vermogen op te krikken en alle kracht die deze zware jongen heeft vol te benutten. Zo sprint je bijvoorbeeld in slechts 4,3 seconden naar 100.
Nog niet onder de indruk? Wel dan is er ook nog een Label Red. Bekijk het als een soort van Competition-pakket dat we kennen uit de andere M-varianten. Die upgrade zorgt voor een systeemvermogen van 748 pk en een koppel van 1.000 Nm. Wat dit oplevert in een sprintje naar 100? Dat is nog staatsgeheim en zullen we pas weten in het najaar van 2023, wanneer deze versie beschikbaar wordt. Leuk detail, deze aandrijving zal ook in de volgende generatie van de BMW M5 zitten… en of we ook hier al reikhalzend naar uitkijken.