Polestars’ eerste SUV is geboren: Polestar 3

Na nummer 1 en 2…

Is nu de Polestar 3 is geboren oftewel de eerste SUV van het Chinese merk en neefje van het Zweedse Volvo. Een krachtige SUV die dankzij zijn twee elektromotoren een piekvermogen heeft van 360 kW (490 pk) en een koppel van 840 Nm. Kies je voor het 6.600 euro kostende Performance Pack stijgt het vermogen tot 380 kW (518 PK) en 910 Nm.

Dit lanceert het geheel in 5 seconden naar 100 km/u, wel iets trager dan zijn kleinere neefje, de Volvo C40 Recharge Twin. De Topsnelheid is wel gelijk en ligt op een begrensde 180 km/u. Het Performance Pack doet er een paar tiende af en klokt af op 4,7 seconden naar 100. De topsnelheid gaat dan naar 210 km/u. Polestar houdt het dus niet, in tegenstelling tot Volvo, voor bekeken bij 180km/u.

Wel gelijk met de Zweden, en meer bepaald de nieuwe Volvo EX90, de elektrische opvolger van de XC90 is de technische basis. De looks daarentegen zijn sportiever, scherper en krachtiger dan een meer gedecideerde Volvo. Dat merk je ook binnenin. Daar waar de Volvo over zeven plaatsen beschikt, blijft het in de Polestar 3 beperkt tot vijf. Het interieur is minimalistisch en we vinden een klein dashboard en een groot verticaal geplaatst touchscreen terug dat zowat alle technische snufjes bedient.

Het accupack heeft een capaciteit van 111 kWh. Een stevig geheel dat je, mede dankzij een erg aerodynamische lijn, 610 kilometer ver moet brengen. Om wat batterij te sparen kan de achterste motor worden uitgeschakeld zolang je geen vol vermogen nodig hebt. Een warmtepomp is standaard voorzien, zodat de Polestar 3 de omgevingswarmte kan gebruiken voor preconditioning van het klimaat en de batterij. De Polestar 3 is ook uitgerust voor bidirectioneel laden, wat in de toekomst een groot potentieel biedt voor vehicle-to-grid- en plug-and-charge-toepassingen. (Snel)laden kan tot 250 kW (DC) of 11 kW (AC).

Wanneer we hem mogen verwachten? In de loop van 2023. Wanneer hij van eigenaar verandert? Vanaf 89.900 euro… exclusief Performance Pack natuurlijk.

 

You May Also Like

Ferrari onthult dakloze 812 Superfast

En ‘Superfast’ is hij wel… Maar eigenlijk heet deze auto niet 812 Superfast maar ...

MenStyle Road Test: BMW i7 xDrive60

Rijden of gereden worden? Een vraag waarvan we na een week testen in de ...

Jeep Avenger is ‘Car of The Year 2023’

Groot feest bij Stellantis De champagnekurken mochten knallen afgelopen vrijdag bij de opening van ...