MenStyle Road Test: Volvo C40 Recharge Twin

Onze Volvo-ontgroening kregen we met de Volvo V60 T6 Recharge, een PHEV waarvan we uitvogelde of deze Zweed een echte drivers car is die kan wedijveren met zijn Duitse concurrenten. Nu kregen we met de C40 Recharge Twin de meest krachtige en een volledig elektrische Zweed voor de kiezen, of beter rechtervoet. Een hippe SUV ‘Made in Belgium’… maar hoe doet hij het op onze Belgische wegen?

We kunnen er niet omheen, de XC40 is een populair model bij Volvo en klagen over verkoopcijfers zullen de Zweden met een top drie notering als best verkochte model niet doen. Het hoeft dan ook geen geheim te zijn dat ze ook veel verwachten van de C40 Recharge, het zuiver elektrisch SUV-coupé-broertje.

SUV-coupé? Tja, kort door de bocht gezegd een SUV met aflopende daklijn met dubbele spoiler. Tegenover de XC40 is hij zo een zestal centimeter lager. Deze iets meer aerodynamische lijn ziet er niet alleen sportief uit, het heeft nog andere voordelen. Zo creëert hij meer downforce en glijdt hij als het ware makkelijker door de wind. En minder luchtweerstand betekent lager verbruik en lager verbruik betekent meer rijbereik… een belangrijk item, zeker voor volledig elektrisch aangedreven wagens.

En nu we toch over rijbereik bezig zijn. Deze Recharge Twin, eentje met dubbele elektromotor dus, zou een theoretisch rijbereik hebben van maar liefst 415 tot 455 kilometer. In praktijk kwamen we, met dank aan onze rechtervoet en redelijk veel autosnelweg tot 380 kilometer ver. Een mooie prestatie.

Standaard beschikt de C40 over een elektromotor op de vooras, goed voor 231 pk en een accupakket van 69 kWH. Ga je voor de Recharge Twin, ons testmodel, kom je met dank aan een extra elektromotor op de achteras tot een gecombineerd vermogen van 408 pk en een dikke 660 Nm aan koppel. Ook het accupakket groeit dan tot 78 kWh.

Dit volstaat om heerlijke prestaties op het asfalt neer te zetten. Eens je de Recharge Twin in D hebt gezet en je voet vol op het gas zet ben je in slechts 4,7 seconden naar 100 om verder door te spurten naar 180km/u. Ter vergelijking, een van onze kinderdromen, de Ferrari Testarossa doet het sprintje naar 100 in ‘maar’ 5,2 seconden.

@menstyle.be

When a Volvo kicks a Ferrari’s a** #sprint #volvo #ferrari #testarossa #c40recharge #dragrace #fyp #foryoupage #fypage #fy #foryou #carépedia

♬ Pulp Fiction: Miserlou – Best Movie Soundtracks

Hij is niet alleen snel op de weg, ook het laden gaat snel. Zo kan je ‘snelladen’ aan 150 kW en tank je de batterij in minder dan 32 minuten van 10 tot 80 procent vol stroom. Via een AC-lader van 11 kW duurt het ongeveer 8 uur om de batterijen tot 100 procent op te laden.

Genoeg onderhuids, nu even over het interieur. Dat is erg vergelijkbaar met de XC40, minimalistisch, kwalitatief hoogstaand en ledervrij. Dat laatste is iets waar de Zweedse constructeur werk van maakt want binnen afzienbare tijd zal geen enkele Volvo nog leder bevatten. Het Infotainmentsysteem is handig in gebruik en wijst je makkelijk de weg. Ben je toch even het noorden kwijt, kan je deze even zoeken door het standaard geplaatste panoramisch dak.

Hoe rijdt hij? In eerste instantie erg vlot, snel en comfortabel. Hij stuurt erg direct en ligt ondanks het gewicht, typisch EV’s, van 2,1 ton goed op de weg. Zelfs in moeilijkere bochtencombinaties krijgen we weinig rolneigingen en houdt de strak afgeveerde ophanging alles netjes in balans. Ook het ‘One-Pedal’-rijden werkt goed. Zo accelereer en rem je met één pedaal. Je hebt hier wat tijd nodig om het goed onder de knie te krijgen want in tegenstelling tot sommige concurrenten is het hier alles of niets. Je hebt dus geen gradaties in afremmen zodra je de voet van het gaspedaal haalt. Het kan dus nogal bruut overkomen. Voordeel van One-Pedal drive? Door het (steviger) afremmen het extra genereren van energie naar de batterij en dus bijgevolg extra autonomie. Wij vonden het vooral handig in drukker stadsverkeer.

Oh ja, voor we het vergeten… Volvo draagt veiligheid hoog in het vaandel en worden vaak bestempeld als meest veilige auto’s op aarde. Wél, ook met deze C40 blinken ze uit in veiligheidsscores mede dankzij de vele technische snufjes en hulpmiddelen die je helpen vlot en veilig door het verkeer te loodsen.

Kostprijs? Een C40 Recharge heb je al vanaf 50.400 euro (Single motor Core editie). Ga je echter voor het volledige pakket, de Twin motor in de Ultimate editie, mag je er iets meer dan 12.000 euro’s aan toevoegen. Een eerlijke en vooral erg concurrentiële prijs. We voorspellen deze wagen dan ook een mooie toekomst op de fleetmarkt, en niet alleen daar.

Conclusie

Wie dacht dat Volvo saai is, is eraan voor de moeite. Hij mag dan wel minimalistisch aangekleed zijn en niet uitgerust zijn met de grote toeters en bellen… zodra je rijdt is het verre van een grijze muis. Deze EV SUV Coupé, en zeker in het hip blauw kleurtje, mag er zijn. De prijs is concurrentieel, zeker de single motor-versie. Toch blijven we op dat punt een beetje een alfamannetje en zouden we altijd kiezen voor het snellere, vlottere, wat ons betreft meer plezante en uitdagende Twin Recharge. Al was het maar om te zeggen dat hij sneller is dan een Ferrari Testarossa. Iets waar ze by the way helemaal niet van wakker liggen in Zweden… ieder zijn ding, toch?

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Abarth 500e

Elektrisch grommen De Abarth 500e is een elektrische stadsauto die de legendarische Fiat 500e ...

Brabus neemt GLS 63 AMG onder handen en doopt hem Super Sport SUV Brabus 800

Wanneer snel en bruut niet snel of bruut genoeg is… Brabus maakt er een ...

MenStyle Road Test: Citroën ë-Berlingo

Eentje voor het gezin  Het hoeven niet altijd elektrische, snelle luxepaardjes te zijn die ...