Let’s get loud
Wie dacht dat we ondertussen zowat alle Abarths gehad hebben, er kan er nog wel een special edition bij. Zo kregen we een weekje de 180 pk sterke Abarth 695 esseesse “Collectors Edition” mee en meer nog, mochten we er ook even mee op het circuit van Spa-Francorchamps knallen.
Special edition? Zoals het een Abarth hoort, altijd met een link naar het sportieve verleden van het merk met de schorpioen. Zo ook nu waar de 695 esseesse een knipoog is naar de in 1964 geïntroduceerde gelijknamige 695 esseesse (Super Sport), toen goed voor exact 1.000 stuks en, hou u vast…38 pk.
Het is trouwens niet de eerste keer dat de naam esseesse terug op een Abarth prijkt, in 2019 werd de badge ook al eens op een 595 gekleefd. In tegenstelling tot zijn bijna 60-jarige voorvader worden er van deze nieuwe reeks slechts 695 stuks gemaakt, stuks die je kan bestellen of in het Nero Scorpione of het grijze Grigio Campovolo. Wel gemeenschappelijk zijn de witte 17” lichtmetalen velgen, rode Brembo remklauwen én achteraan een reusachtige Spoiler ad Assetto Variabile die we ook al terugvonden op de 695 70th Anniversario. Die kan je manueel met een inbussleutel instellen over mer dan tien standen tussen en 0° tot 60° wat je of meer downforce of meer topsnelheid oplevert.
Over topsnelheid gesproken, de gekende 1.4-liter T-Jet met 180 pk en 250 Nm koppel haalt 225 km/u. Een spurtje naar 100 wordt afgehaspeld in 6,7 seconden, als je tenminste kiest voor de manuele bak, iets wat wij ook altijd aanraden.
Binnenin vinden we Sabelt kuipzetels terug, rode gordels, gekleurde stiknaden, uit koolstofvezel opgetrokken elementen én een met alcantara overtrokken dashboard met opnieuw een verwijzing naar deze speciale editie. Klein minpuntje, de kuipzetels die niet in hoogte verstelbaar zijn, althans niet zonder hulp van de plaatselijke garagist. Vervelend als je zoals ondergetekende met je 1m89 mét helm over het circuit van Spa-Francorchamps bottert.
En nu zijn we er… daar waar de 695 zich als een stadsmus snel, vlot en gezwind door het stadsverkeer laveert, wordt het beest pas echt wakker als je zijn duivels ontbindt op circuit. Hoewel we dachten dat de 180 pk sterke krachtpatser met zijn luide Akrapovič-uitlaat wat te ‘klein’ zou uitvallen op een snelheidscircuit zoals Spa, kwam hij goed tot zijn recht en kregen we een instant kartgevoel bij het aansnijden van heerlijk klinkende namen als La Source, Eau Rouge, Raidillon, Kemmel, Combes, Bruxelles, Blanchimont of de Busstop chicane… zelfs in kletsnatte condities.
Zo ondervonden we licht overstuur, mede dankzij de regen, maar konden we deze met extra gas op het gaspedaal de boel vaak heerlijk snel rechttrekken. Het stuur, helaas ook niet in hoogte verstelbaar, is direct en erg communicatief terwijl het sterk afgeveerd onderstel doet wat het moet doen bij uitdagende bochtencombinaties. De remmen zijn uitstekend en lieten ons bijvoorbeeldd toe pas op 100 meter voor Les Combes (rechte stuk na de Raidillon) tegen 180 km/u in de ankers te gaan om nadien gezwind terug op te trekken tot de volgende bochtencombinatie. Om een idee te hebben, hierbij een kleine TikTok-bloemlezing.
@menstyle.be Playing live Mario Kart @ Spa-Francorchamps #abarth695 #spafrancorchamps #mariokart #fyp #foryoupage #fypage #viral #racing #abarth #race #trackday #livegoals #Mini #F1 #fy #foryou #belgium #spa #blowthisup #rain #wet #track
Kostprijs van deze uit de kluiten gewassen exclusieve kart? 34.490 euro, exclusief enkele hebbedingetjes als een mechanisch sperdifferentieel (2.000 euro), open panoramisch dak, parkeersensoren, licht/regensensor en xenon koplampen.
Conclusie
Hoewel de Abarth op basis van de iconische Fiat 500 ondertussen de leeftijd heeft bereikt waar mensen deze wagen eerder in een garage in Bokrijk zouden zien staan, blijkt er toch geen sleet te zitten op deze succesformule. Het blijft een plezier om met een Abarth onderweg te zijn en zeker als het onderweg is naar een kletsnat Spa-Francorchamps. Of er nog varianten in aantocht zijn alvorens Abarth zich op de Fiat 500e gooit? Wat denk je zelf? We hebben dit nog niet geschreven of de volgende, de Abarth 695 Tributo 131 Rally is al onderweg. Of we ook deze zullen testen? Wat denk je nu zelf? Na Spa, misschien Ieper? We houden jullie op de hoogte.