Alfa Romeo Giulia en Stelvio GT Junior : de Italiaanse manier om van het leven te houden

La vita è bella

Italiaanse wagens? Wij zijn er fan van! En dit is het minste wat je kan zeggen van een Alfa Romeo Stelvio of Giulia, die we in hun meest extreme vorm, waaronder die van F1-piloot Kimi Raïkkönen al eens uitgebreid mochten testen. Nu presenteert de Italiaanse constructeur de nieuwe Giulia en Stelvio GT Junior special series, geïnspireerd op een icoon uit de jaren 1960, de GT 1300.

De exclusieve limited edition is gebaseerd op de “Veloce“-uitvoering, de sportiefste in het gamma, buiten de Quadrifoglio’s gerekend natuurlijk. De buitenkant is voorzien van de fascinerende kleur Lipari Ocra, geïnspireerd op de tinten die bekend staan als “Old Timers”: het kenmerkende erfgoed van het merk en de typische vrijmoedigheid in de keuze van krachtige kleuren. Met zijn connotatie van sportief minimalisme is het interieur voorzien van elektrisch verstelbare lederen zetels met het kenmerkende “GT Junior”-borduursel op de hoofdsteun vooraan, evenals specifieke stiksels. Opvallende elementen op het dashboard zijn het patroon en het gestileerde silhouet van de GT 1300 Junior uit 1960. 

Het Italiaanse merk voltooit zo een drieluik van succesvolle lanceringen: in enkele maanden tijd waren de 500 exemplaren van de in mei gepresenteerde GTA/GTAm zeer snel uitverkocht, in het verlengde van de uitstekende verkoopprestaties van de Giulia en de Stelvio “6C Villa d’Este”.  Alfa Romeo bevestigt hiermee zijn ongeëvenaarde vermogen om auto’s te creëren die worden gekenmerkt door duurzame esthetische en functionele keuzes die de inspiratiebron vormen voor modellen die allemaal even eigentijds zijn.

Giulia GT 1300 Junior : de belichaming van een tijdperk

Deze exclusieve speciale serie is geïnspireerd op een van de meest iconische modellen van het merk: de onvergetelijke GT 1300 Junior, waarvan bijna 100.000 exemplaren werden verkocht tijdens zijn tienjarige productieperiode van 1966 tot 1976.

Gebaseerd op de Giulia Sprint GT, met Bertone carrosserie en een 89 pk motor, vestigde de GT 1300 Junior zich al snel als een auto die volledig de geest van de jaren 1960 belichaamde – de opleving en de economische boom, toen dromen mogelijk werden, waaronder die van het bezitten van een stijlvolle sportwagen. Het is geen toeval dat de beroemde reclameslogan van Alfa Romeo uit die tijd luidde: “Una vittoria al giorno, con una vettura per tutti i giorni” (“een overwinning per dag in uw dagelijkse auto”).

De GT 1300 Junior was een verbluffende voorloper van Alfa Romeo’s kenmerkende evenwicht tussen schoonheid en functionaliteit, een ambassadeur van tijdloos design met lichte maar krachtige vormen, klaar om als een atleet uit de blokken te spatten.

Giulia et Stelvio GT Junior : tijdloze schoonheid

Dezelfde waarden en kenmerken zijn nu te vinden in de gelimiteerde editie “GT Junior” Giulia en Stelvio, uitgerust met een 210 pk sterke 2,2-liter turbodieselmotor of een 280 pk sterke 2,0-liter turbobenzine variant met 4 aluminium cilinders en een aandrijfas van koolstofvezel, in combinatie met een 8-traps automatische transmissie en Q4 vierwielaandrijving. Naast de gedurfde Lipari Ocra-kleurstelling zijn de Giulia en Stelvio ‘GT Junior’ aan de buitenkant voorzien van lichtmetalen velgen met vijf gaten, 21” voor de Stelvio en 19” voor de Giulia. Aluminium stuurkolombedieningshendels voor de automatische transmissie, ADAS L2, parkeersensoren achter en een draadloze oplader zijn standaard, terwijl het panoramisch dak en de automatisch bediende achterklep als optie verkrijgbaar zijn.

You May Also Like

MenStyle On Tour: Autosalon Brussel met Tendens TV (Video)

Whatmatters vs Leylah Alliet The Brussels Motor Show wordt vandaag afgesloten en uiteraard kon ...

Supercar Blondie stapt in duurste auto ter wereld

Een Mercedes 300 SLR Uhlenhaut-Coupé uit 1955  $100.000.000, dat is de geschatte waarde van ...

MenStyle on Tour: Brussels Motor Show

Met Focus en WTV in ons zog… We worden zowaar nog echte BV’s. Zo ...