In het prachtig domein van het Gravenkasteel in Grimbergen
We waren verheugd de officiële Belgische voorstelling te mogen meemaken in het domein van het imposante Gravenkasteel met stoeterij in Grimbergen, dat normaal gezien slechts één keer per jaar de deuren openzet en dit voor het techno-festival Vodoo Village. Afgelopen week waren het niet de beats die het kasteel op zijn grondvesten deed daveren, wel de lancering van de nieuwe Range Rover Sport.
Na de lancering van de nieuwe Range Rover was het wachten op zijn sportievere broertje, de Range Rover Sport. Hoewel, broertje? Ok, hij is iets compacter, sportiever en frisser maar laat duidelijk zijn dat ook dit een imposante wagen is, zowel exterieur als interieur.
Binnenin valt vooral een 13,7″ dashboard en een 13,1″ gigantisch Pivi Pro infotainmentsysteem op dat, uiteraard, barst van alle technische en veiligheidssnufjes die we mogen verwachten van een luxueuze comfortabele hedendaagse wagen. En luxe, die is er in overvloed, denk maar aan de 22-voudig elektrisch verstelbare en koel/verwarmbare zetels met massagefunctie. Naast een massage behoort ook een ‘oorgasme’ tot de mogelijkheid met dank aan het op maat gemaakte Meridian Signature Sound System met 29 luidsprekers.
Het tentoongestelde model in heerlijk rood en zwarte uitvoering was de Range Rover Sport P510e PHEV, een plug-inhybride 3-liter zes-in-lijn van 510 stoeterijpaardjes. Wanneer hij effectief in de showroom staat, ergens dit najaar, zullen er ook andere motorvarianten beschikbaar zijn.
Komt er een Range Rover Sport EV ?
We starten met zes- en achtcilinders maar als we de geruchten mogen geloven zal daar tegen 2024 een 100% zuiver elektrische variant bijkomen. Ook een Range Rover Sport SVR mogen we ongetwijfeld nog verwachten. De keuze nu:
– Range Rover Sport D250 MHEV: mildhybride 3.0-L6 diesel (250 pk)
– Range Rover Sport D300 MHEV: mildhybride 3.0-L6 diesel (300 pk)
– Range Rover Sport D350 MHEV: mildhybride 3.0-L6 diesel (350 pk)
– Range Rover Sport P400 MHEV: mildhybride 3.0-L6 benzine (400 pk)
– Range Rover Sport P440e PHEV: plug-inhybride 3.0-L6 benzine (440 pk)
– Range Rover Sport P510e PHEV: plug-inhybride 3.0-L6 benzine (510 pk)
– Range Rover Sport P530: 4.4-V8 benzine (530 pk)
In afwachting van de Range Rover Sport EV zijn er wel stekkerversies beschikbaar, de P400e en de P510e. Die hebben een 31,8 kWh accupack die je zuiver elektrische tot 114 km (WLTP) verder brengt aan maximaal 140 km/u. Snelladen kan tot 50 kW.
Hoe hij rijdt? Dat zullen we later nog mogen ontdekken maar als we de Britten mogen geloven zal dit met dank aan dynamische luchtvering, actieve schokdempers, vierwielbesturing, Dynamic Response Pro en elektronisch sperdifferentieel met Torque Vectoring by Braking next level zijn.
Vanafprijs? 95.000 euro. Het tentoongestelde model in Grimbergen tikte af of zo’n 160.000 euro. En hoeven we je te vertellen dat er ondertussen in de heerlijke setting daar al bestelbonnen zijn afgetekend? Mét eigen ogen gezien!