MenStyle Road Test: Alfa Romeo Giulia & Stelvio Veloce ti

Het bewijs dat Alfa’s echt plezant zijn

Als er een merk is waar we, in positieve zin, altijd ‘kiekeboebelen’ van krijgen, dan is het het Italiaanse Alfa Romeo wel. Hoewel wij zelf tot op de dag van vandaag altijd een degelijke Duitser in de garage hebben staan, is het deze Italiaanse autobouwer die ons altijd warm maakt. Met een slogan als ‘La Meccanica delle Emozioni‘ geven ze aan dat innovatieve techniek en vooruitstrevende technologie altijd in dienst staan van passie voor auto’s en autorijden. Iets wat echte petrolheads als ons altijd blij maakt.

Twee modellen die ons hart al jaren stelen zijn de Giulia en Stelvio. Twee modellen waarvan we, op de GTAm na, het hele gamma al getest hebben van een 210 pk sterke diesel tot de 510pk sterke Quadrifoglio’s, Kimi’s groene Giulia en een heerlijke goudkleurige Stelvio bijvoorbeeld.

En nu het gamma nog verder is uitgebreid, moesten we ook de laatste twee telgen van het model even meeritsen voor een week… voor het te laat is. De Alfa Romeo’s Stelvio en Giulia kenden we al als Veloce, die een nog meer sportief karakter meekregen maar er kan altijd nog een schepje bovenop. Welkom Veloce Ti.

Op de excentrieke Quadrifoglio’s na, was de Alfa Romeo Stelvio Veloce en Giulia Veloce al de crème de la crème maar als er nog iets op de slagroomtaart kan, laat Alfa Romeo de kans niet liggen en ze voegden ze als kers de badge ti toe. Dat staat voor Turismo Internazionale waar de dresscode kan omschreven worden als sportief chique en moet volgens Alfa Romeo de Ti-uitvoering de Veloce qua sfeer wat meer richting de Quadrifoglio brengen.

Zo zien we bij de Stelvio een nieuwe skid plate onder de achterbumper en nieuwe zwarte 21-inch lichtmetalen wielen terug. Binnenin vinden we met leer en alcantara beklede sportstoelen en accenten van koolstofvezel terug. Geblindeerde ramen, zwarte zijspiegels en Veloce Ti-badges maken het af. De Giulia krijgt een vergelijkbaar menu al staat die, uiteraard, op wat kleinere wielen.

Zowel de Veloce als Stelvio Veloce ti waarmee wij reden kan rekenen op de gekende 280 pk sterke 2 liter-viercilinder turbobenzine. Een spurtje van 0 tot 100 km/u doet de Giulia in 5,2 seconden (5,7 voor de Stelvio) en de top wordt bereikt bij 240 km/u (230 km/u voor de Stelvio). Schakelen gaat via een 8-trapsautomaat die je ook manueel kan bedienen via de grote peddels achter het stuur.

Qua rijgedrag hoeven we niet veel inkt meer te laten vloeien, die is nog, zoals we in al onze eerdere tests al stelden steeds, direct, sportief, plezierig en erg strak. Het gaat em eerder om de praktische invulling of je nu kiest voor de Stelvio of de Giulia. Onze favoriet? Met heel licht voordeel de Giulia omdat deze lager op de weg ligt en dat dit het nét dat tikkeltje spannender, directer, uitdagender en sportiever maakt.

Wat kost het? De 280pk sterke ti-reeks bij Alfa Romeo begint bij 57.800 euro voor de Giulia en 65.100 euro voor de Stelvio.

Maar er is meer. Terwijl wij volop de tests met de Veloce ti’s aan het doen waren zat ook Alfa Romeo niet stil. In het Zwitserse Hinwil, waar het Alfa Romeo’s F1-team is gevestigd, hadden ze ook nog tijd naast het bouwen van een F1-auto voor Valtteri Bottas en Guanyu Zhou dat er tijd over was om Alfa Romeo te helpen met een speciale uitvoering. Bij deze zijn ondertussen ook de Giulia Estrema en Stelvio Estrema geboren. Tijd om deze dan eens op te halen? Wij kunnen!

 

You May Also Like

LF-Z Elecrified Concept toont de richting waar Lexus naartoe wil

En die richting is tegen 2025 veel nieuwe elektrische modellen Naast een pak hybride ...

MenStyle On Tour: Launch BMW M5 & vlammen op Spa-Francorchamps

Weer iets afgevinkt op onze bucket list… Afgelopen maandag, 22 juni, was een historisch ...

McLaren gaat hybride met de speelse Artura

Vanaf deze maand te bestellen  Een 680 pk sterke plug-in hybride in een race-jasje, ...