Eén van de nog blinde vlekken van onze rechtervoet is Opel. Niet dat we nog nooit met een Opel gereden hebben, ooit nog een iconische Tigra bijvoorbeeld, maar een testweek met een Opel is nieuw. De eerste in de rij, van hopelijk velen, is de opgefriste Opel Grandland.
Daar waar Opel zijn crossover modellen tot voor kort nog de badge ‘X’ meegaven, hebben ze die ondertussen in Rüsselheim verbannen. En dat is niet het enige. Zo werd de nieuwe Grandland zowel uiterlijk als onderhuids onder handen genomen.
Het eerste wat opvalt is de zwarte doorlopende ‘Vizor grille’, die we ook al terugzagen in de nieuwe Astra, optioneel bijgestaan door sterke IntelliLux LED Pixel Light koplampen die voor stevig licht in de duisternis zorgen.
Binnenin zien we het digitale Pure Panel dashboard waar de 12” grote tellerpartij doorloopt in het 10” praktische infotainmentsysteem dat ondertussen ook Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, helaas (nog) niet draadloos. Al kon dat laatste ook wel aan ons liggen. Verder blinkt de Grandland uit in sobere degelijkheid. Verwacht geen extravagante gadgets maar wel een erg gebruiksvriendelijke en degelijk afgewerkte wagen.
Over gebruiksvriendelijk gesproken… de koffer, die je met de voetveeg kan openen en sluiten, biedt plaats voor 390 liter (in deze stekker-variant). Kies je een stekkerloze wagen vergroot de koffer tot zelfs 514 liter. Leg je de achterbank plat is dit zelfs respectievelijk 1.528 en 1.652 liter. Volumes waarmee je wel al eens een tripje of verhuis kan plannen.
En een tripje is best comfortabel. De stoelen, die optioneel met stoelverwarming en -koeling verkrijgbaar zijn, hebben het AGR-keurmerk wat betekent dat ze veel steun bieden en erg ergonomisch zijn. Je rug vaart er dus wel bij.
Als we onderhuids kijken staan er verschillende opties op de bestelbon. Zo is er de keuze uit:
– 1.2 liter 130 pk (230 Nm) sterke driecilinder benzine (handgeschakeld of automaat)
– 1.5 liter 130 pk (300 Nm) sterke viercilinder diesel
– 1,6 liter Hybrid (224 pk en 360 Nm) enkel voorwielaandrijving
– 1,6 liter Hybrid4 (300 pk en 520 Nm) vierwielaangedreven
Wij kregen de Hybrid mee. Deze voorwieltrekker koppelt een 1.6-turbobenzinemotor aan een elektromotor in de achttrapsautomaat die net als de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft en 110 pk aan het vermogen toevoegt, goed om een systeemvermogen van zo’n 224 pk en 360 Nm. Dit laat de Grandland in 8,9 naar 100 km/u spurten om pas te stoppen met versnellen bij 225 km/u. Ter info, de Hybrid4 doet het spurtje in 6,1 seconden.
De mooi ingewerkte batterij van 13,2 kWh zorgt voor een zuiver elektrisch rijbereik van zo’n 65 kilometer (WLTP) al moeten wij eerlijkheidshalve toegeven dat wij niet boven de 40 kilometer zijn uitgekomen. Naargelang de rijmodus trek je de batterij ook tijdens niet zuiver elektrische ritjes wel leeg en sta je sneller aan de laadpaal dan verwacht, tenzij je dit vertikt en zuiver op benzine, en dus zonder de extra kracht van de elektromotor, verder wil.
Laden kan aan een regulier 230V stopcontact en duurt zo’n 7u30. Aan een Wallbox of publieke laadpaal (3,7 kW) doe je er 3u45 over. Kies je voor de optionele krachtige boordlader van 7,4 kW, dan kan het zelfs in een kleine 2 uur. Laad je bewust en ga je er, niet zoals ons, ook met de juiste rijmodi mee om, kan je best wel zuinig de baan op en zou je cijfers van 1 tot 3 liter per 100 kilometer kunnen optekenen. Laad, euh, laat je de kabel links liggen, kom je al gauw uit bij zo’n zeven liter en meer per 100 kilometer. Rijmodus, we hebben het al een paar keer laten vallen, die heb je in drie modi: Electric, Hybrid en Sport en druk je de eSave-knop in kan je de benzinemotor ook energie laten genereren.
Hoe rijdt hij? Zoals we hem ook al omschreven qua looks… degelijk, comfortabel, simpel maar niet extravagant. Hij doet wat er van hem gevraagd wordt maar spannend wordt het, mede door het hoge gewicht, nooit. En moest je er toch eens over gaan, zijn er verschillende hulpmiddelen die alles onder controle houden zoals een automatische noodremhulp, dodehoekverklikkers, adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning en, leuk, een Night Vision infraroodcamera!
Conclusie
In vergelijking met de Grandland X een meer dan geslaagde opfrisbeurt, zowel qua looks als technologie als comfort. Dit is ook nodig als je weet dat er misschien wel hippere PHEV en EV’s als paddenstoelen uit de grond groeien. Toch, wie wil gaan voor simplicity, Duitse degelijkheid en groen meedenkt, heeft voor een vanafprijs van 45.550 euro zeker een (w)aardig alternatief met de Opel Grandland. Of je de meerprijs van 5.000 euro dient te overwegen om de vierwielaangedreven Hybrid4 aan te schaffen? Tgoh, qua rijplezier zal dit zeker een meerwaarde geven maar of een ‘Opel-man’ hiernaar op zoek is, laten we in het midden. Die 5.000 euro kan je namelijk ook investeren in een mooie reis… en dat kan comfortabel met de Grandland Hybrid.