DAY 2 Fashion, Culture & another Fine Dining
Of we zin hadden in een unieke trip naar Rome waarin Fashion, Lifestyle, Automotive en Racing drie dagen lang hand in hand gaan. Een vraag die je ons geen twee keer hoeft te stellen want laat duidelijk zijn dat dit allemaal in het DNA zit… op ons lijf geschreven dus. En zo zaten we ongeveer een week later op het vliegtuig richting Rome voor een ‘once-in-a-lifetime’-trip.
Gisteren konden jullie onze al meer dan geslaagde eerste dag in Rome volgen. Wie dacht dat we toen alles al gezien hadden is eraan voor de moeite. Opnieuw hadden de sympathieke rekels van Jaguar een volgeladen maar mooi programma in elkaar gestoken.
Een dag kan niet starten zonder een goed ontbijt… doch, moesten we geweten hebben wat er nog volgde, hadden we het hoogstwaarschijnlijk enkel bij wat magere yoghurt en muesli gehouden. Nadat we hadden ontbeten werden we opgewacht door een gids die ons door de straten van Rome, inclusief de hotspot waar Julius Caesar, de man die ons Belgen de dapperste van alle Galliërs vond*, werd vermoord, tot bij Fendi.
*Horum omnium fortissimi sunt Belgae (Van hen allemaal zijn de Belgen de dappersten), Caes., De Bell. Gall. I 3. De reden dat we dit citaat even aanhalen is omdat dit de rode draad van grapjes was tussen wij Belgen en de Britten, Oostenrijkers en Duitsers.
Genoeg geschiedenis nu tijd voor lifestyle & fashion… Fendi. Dit is een Italiaans modehuis dat onder andere bekend is van zijn Baguette-handtassen. Het werd in 1918 gesticht door Adele Casagrande en werd in 1925 nadat ze trouwde met Edoardo Fendi gelanceerd als bont- en leerwinkel Fendi in Rome. We gaan veertig jaar verder in de tijd wanneer in 1968 de Duitse ontwerper Karl Lagerfeld het dubbele F-symbool voor Fendi creëerde. Het FF embleem werd een groeiend internationaal statussymbool en werd gebruikt op verschillende producten van Fendi, met inbegrip van handtassen, portefeuilles, bagage, schoenen en kleding. Kanye West verscheen ooit zelfs op een feestje met het logo in zijn hoofd geschoren. Wist je trouwens dat de renovatie van de Trevifontein door Fendi is bekostigd?
Om maar even te benadrukken dat Fendi is uitgegroeid tot een multinationaal modehuis van luxegoederen dat ondertussen ook deel uitmaakt van LVMH, het grootste conglomeraat van luxegoederen ter wereld. Alles ademt ook luxe en design uit bij Fendi, zeker ook in de niet toegankelijke privévertrekken waarin wij, en dus bij uitbreiding ook jullie, exclusief een kijkje konden nemen.
Na de (voor ons niet betaalbare) interieur-inspiratiesessie bij Fendi werden we opgewacht door Adrian, onze privé-chauffeur in zijn RHD (Right Hand Drive) I-PACE. Hij bracht ons naar de andere kant van de stad waar we verwacht werden voor een ‘lichte‘ lunch bij Rhinoceros, een rooftop resto met een prachtig uitzicht op het historische Rome. Maar voor we ons te goed deden aan een Steak Tartare, Risotto met Ossobuco, tonijnsteak en heerlijke gelato kregen we ter plaatse nog een rondleiding in de galerie, ontworpen door, jawel, Alda Fendi, met als top of the bill de tijdelijke expositie van Pablo Picasso’s ‘Young woman’ oil on canvas uit 1909, één van Picasso’s belangrijkste werken en misschien wel één van de toonbeelden van het kubisme.
Voldaan stapten we opnieuw de I-PACE in en werden we verwacht op de Romeinse Fashion Academy waar we na een korte rondleiding zelf aan de slag konden gaan om onszelf tijdens een workshop onder leiding van creatievelingen Adrien Roberts en Luigi Mulas Debois een eigen en unieke design shopper aan te meten op basis van patronen die voormalige studenten van de modeacademie, waaronder enkele bekende designers als Marc Jacobs, ooit uitwerkten. Of ons design geslaagd is? Laten we stellen dat de meningen verdeeld zijn maar zodra er voor- en tegenstanders van een bepaald design zijn en erover gesproken wordt, is het geslaagd… althans dat maken we onszelf wijs natuurlijk.
Na opnieuw een korte RHD rit in de I-PACE en een korte verkwikkende douche reden we door naar het MAXXI Museum oftewel het ‘Nationaal museum voor kunst uit de eenentwintigste eeuw’. Wie dus dacht dat Rome enkel over oude geschiedenis gaat, is eraan voor de moeite want nieuwe en opwindende vormen van moderne kunst en architectuur hebben zeker een plaats in de Italiaanse hoofdstad. Het gebouw, dat werd geopend in 2010, werd ontworpen door Zaha Hadid, die we ook kennen als architecte en designer van het Havenhuis in Antwerpen. In datzelfde jaar kreeg het de Stirling Prize van het Koninklijk Instituut van Britse Architecten.
Terwijl bezoekers tegen sluitingsuur stelselmatig het museum moesten verlaten werden we verwelkomd met een klein hapje en drankje door sterrenchef Cristina Bowerman. Nadat iedereen het museum eindelijk had verlaten was het onze toer om in een gesloten museum een privé-rondleiding te krijgen. Het meest onder de indruk waren we van Sebastião Salgado’s’ Amazônia‘. Wie nog een tripje naar Rome plant voor 21 augustus 2022, een niet te missen exhibitie.
Als kers op de taart werden we op het einde van de rondleiding verwacht in een prachtig decor waar de sterrenchef ons opwachtte om ons een culinair orgasme van negen gangen, inclusief verschillende heerlijke wijnen voor te schotelen. Moe, voldaan en ondertussen ongeveer een gaatje of twee meer in onze riem keerden we terug naar het hotel waar de bar was omgetoverd in een kleine danstempel. Eén drankje en wat chats met plaatselijke schoonheden later doken we voor een paar uurtjes in ons bed, klaar om het summun van onze trip aan te vatten. Of dit na deze twee dagen nog kan, een kers op de taart? Voor jou een vraag, voor ons een weet…
Hoe dit is verlopen, lees je morgen.
Continua…(Wordt vervolgd)
Reportage mogelijk gemaakt met dank aan Jaguar Belux
Foto’s MenStyle: genomen met een Xiaomi 12 Pro