What’s in the name…
Als wij aan Lotus denken, flitsen kleine, lage, snelle en brullende bolides door het hoofd met ronkende namen als Elise, Exige, Esprit. Toch, of helaas, moet ook deze Britse autobouwer zich aanpassen aan elektrificatie en kondigde de Chinese holding achter Lotus, Geely waar ook Volvo en Polestar zit, zo’n vier jaar geleden al aan dat zij tegen 2028 volledig elektrisch gaan met het sportwagenmerk.
Het goede nieuws? We hoeven niet te wachten tot 2028 om een nieuw model te introduceren. Zo rolt volgend jaar de Eletre, wat in het Hongaars ‘tot leven komen’ betekent, van de band. De Eletre is een imposante en vooral erg snelle cross-over. Ondanks zijn grootte (5,10m lengte, 1,63m hoogte en maar liefst 2,13m breedte) en gewicht van om en bij de twee ton beloven ze grootse prestaties.
De batterij, meer dan 100 kWh zou een WLTP-rijbereik hebben van 600 kilometer met dank ook aan aerodynamische elementen. Zo glijdt de lucht niet alleen rond maar ook door de auto door bijvoorbeeld een actieve Lotus-driehoekmotief grille en gigantische luchtinlaten vooraan. De twee elektromotoren (op elke as), goed voor een maximumvermogen van zo’n 600 pk, laten de Eletre in minder dan 3 seconden naar 100 schieten. Ben je ‘uitgestroomd’ dan kan je snel laden dankzij de 800-voltarchitectuur met maximaal 350 kW op gelijkstroom en met 22 kW op wisselstroom.
Wie zich liever laat rijden heeft met de Eletre ook een goede partner want in principe is deze EV met dank aan een resem aan veiligheidssystemen geschikt om volledig autonoom te rijden, al laat de wetgeving dit voorlopig nog niet toe.
Vanafprijzen zouden in de richting van 120.000 moeten liggen al zal er ongetwijfeld nog wel een stevig geprijsde optielijst met bijvoorbeeld Lotus-kleuren, koolstofkeramische remmen, vierwielsturing klaarliggen.