Is Grecale Maserati’s reddende engel?

Een geprepareerde Alfa Romeo Stelvio?

Dat het met de Grecale menens is voor Maserati hoeven we jullie niet te vertellen. De op de Alfa Romeo Stelvio gebaseerde SUV heeft dan ook de opdracht om heel snel de die snel bestseller van het Italiaanse merk te worden. Een bestseller die eigenlijk al eind 2021 moest gelanceerd worden maar waar een mondiaal tekort aan chips stokken tussen de spreekwoordelijke wielen stak.

De Italianen willen zich met de Grecale ook positioneren tussen de Q5’s, X4’en, GLC’s en Macans van deze wereld en daarvoor rekenen ze op de technische basis van hun Turijnse neefje, de Stelvio. Een basis waarop een sportieve, agressieve doch elegante gebouwd wordt, zeker in de voor ons toch wel geslaagde Trofeo-versie.

Ook binnenin is de ruime en sportieve Grecale geslaagd. Hij beschikt, hoe kan het ook anders, over de laatste digitale en veiligheidssnufjes. Zo zien we vier schermen waaronder eentje voor de instrumenten, en eentje voor een digitale horloge. De belangrijkste info wordt ook nog eens geprojecteerd via een optionele head-updisplay.

Belangrijke info? Hoe snel je rijdt bijvoorbeeld. Want snel is deze Grecale wel. Zo is deze vierwielaangedreven SUV beschikbaar in drie versies, de GT, Modena of Trofeo waarbij die laatste een V6-biturbo van 530 pk heeft (620 Nm koppel), die we ook in de MC20 terugvinden, en goed is voor een spurtje naar 100 in 3,8 seconden en een piek van 285 km/u.

 

Ook de andere versies zijn niet traag. Zo kunnen de GT en de Modena rekenen op een mildhybride aandrijflijn waarbij de de geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine  hulp krijgt van een e-booster op 48 volt. In de GT is dit goed voor 300 pk, in de Modena 330 pk en hebben ze  respectievelijk 5,6 seconden en 5,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten.

Wanneer kan je hem uit de garage rijden? Dat wordt wachten tot het tweede semester van 2022. En wie tot 2023 kan wachten kan ook kiezen voor de 100% elektrische Folgore. Die zou een batterij van 105 kWh (400 volttechnologie) aan boord hebben en zou over een koppel van 800 Nm beschikken. Prijzen beginnen vanaf 75.800 euro en configureren doe je hier.

 

You May Also Like

MenStyle On Tour: ‘The Long Drive’ door Frederik Herregods

Op bezoek bij vrienden… Wie ons een beetje volgt weet dat we het laatste ...

MenStyle Road Test: Citroën C5 X 1.6 Puretech (180 pk)

Comfort met de grote C  Een kruising tussen een berline en een break, dat ...

MenStyle Road Test: Skoda Octavia Combi RS

Nadat we een paar weken geleden al de stekkerversie van de Skoda Octavia Combi ...