MenStyle On Tour: Côte d’Azur met DS9 E-TENSE 4X4 360 & E-TENSE 250

Of we zin hadden in twee dagen Côte d’Azur? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen en nog voor we volmondig ‘JA’ zeiden tegen de sympathieke heren van Stellantis, waren we al ingepakt en vertrokken richting Brussels Airport voor wat een memorabel tripje zou worden.

Zo werden we uitgenodigd in het resort van Patrick Mouratoglou, de man en coach achter de successen van David Goffin, Yanina Wickmayer én nu, misschien wel beste tennister ooit, Serena Williams. Het resort, met zijn 33 tennisbanen, fitnesscentra, zwembaden en uiteraard ook fantastische Franse keuken/bar is het walhalla voor topsporters en beroemdheden die even buiten de spotlights even tot rust kunnen komen.

Wie er in tegenstelling tot de sterren daar wel in de spotlight is gezet is de nieuwe DS9. Als symbool van de kunst van het reizen ‘in Franse stijl’ biedt de DS 9 het summum van raffinement nu in een elegante en stijlvolle berline met twee nieuwe oplaadbare hybride benzine/elektrische motoren. Twee varianten die je verder kan pimpen in of een PERFORMANCE LINE + of RIVOLI +-lijn, gekenmerkt door de edelheid van de materialen, synoniem met de beste knowhow van het merk.

En zo kregen we naast een luxeverblijf ook twee dagen lang twee fantastische wagens ter onzer beschikking om de Franse berg- en kustwegen te gaan verkennen. 

 

1 DS 9 E-TENSE 4×4 360 

Onder leiding van DS Performance, dat alle Formule E-titels in 2019 en 2020 in de wacht heeft gesleept, hebben de ontwikkeling en verfijning van de motor en ophanging van de DS 9 E-TENSE 4×4 360 geresulteerd in een uitzonderlijk weggedrag. De dynamische sereniteit die de klanten van DS Automobiles zijn gaan waarderen, heeft nieuwe hoogten bereikt.

DS 9 E-TENSE 4×4 360 heeft specifieke voor- en achterassen met bredere banden. Het remsysteem is versterkt met vierzuigerremklauwen voor een betere krachtverdeling onder zware belasting. Net als bij de eenzitterkampioen Formule E wordt mechanische kracht alleen geleverd wanneer dat nodig is, na energieterugwinning. De dempers, veren en anti-roll bar zijn specifiek, net als de motormapping. Ongeacht het uitrustingsniveau is DS ACTIVE SCAN SUSPENSION standaard, zodat u kunt profiteren van het DS-onderstel van de 21e eeuw, dat het gedempte comfort van een grote statussedan combineert met de dynamiek van een Grand Tourisme.

Onderhuids vinden we een viercilindermotor van 200 pk en twee elektrische aandrijvingen, de ene met 110 pk (geïntegreerd in de voorversnellingsbak) en de andere met 113 pk (gekoppeld aan de achteras), alles samen goed voor een intelligent vierwielaandrijvingssysteem.

In de emissievrije modus (tot zelfs 140km/u) legt de DS 9 E-TENSE 4×4 360 tot 52 kilometer af wat maakt dat het algemeen brandstofverbruik is beperkt tot 1,8 liter/100 km met een gecertificeerde CO2-uitstoot van 41 gram/km volgens de WLTP-cyclus. De topsnelheid van de DS 9 E-TENSE 4×4 360 is elektronisch begrensd op 250 km/u en een spurtje van 0 tot 100 km/u leg je af in slechts 5,6 seconden.

Kostprijs in België?
DS 9 E-TENSE 4×4 360 PERFORMANCE LINE + : €64.990 BTWI
DS 9 E-TENSE 4×4 360 RIVOLI + : €68.990 BTWI

 

2 DS 9 E-TENSE 250  

De DS 9 E-TENSE 250 beschikt over een 4-cilinder PureTech-motor met 200 pk, voorzien van een elektrische machine van 80 kW (110 pk). Een nieuwe 15,6 kWh batterij levert tot 70 km zuiver elektrische autonomie. Met de 7,4 kW-boordlader kan in 2 uur en 23 minuten van 0-100% worden geladen.

De CO2-uitstoot daalt tot slechts 26 gram per kilometer, met een gecertificeerd brandstofverbruik van 1,1 liter/100 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus.

De topsnelheid van de DS 9 E-TENSE 250 is elektronisch begrensd op 240 km/u, met de mogelijkheid om 135 km/u te halen op uitsluitend elektrische aandrijving. Van 0 tot 100 km/u bedraagt 8,1 sec.

Kostprijs in België?
DS 9 E-TENSE 250 PERFORMANCE LINE + : €55.990 BTWI
DS 9 E-TENSE 250 RIVOLI + : €59.990 BTWI

3 Frans toetje

Naast deze twee heerlijke Franse hoofdplats van onze tweedaagse kregen we nog een extra Frans dessertje. De DS E-Tense Performance, naast een conceptcar ook een zuiver elektrische supercar waarbij de technologie rechtstreeks uit de Formule E komt.

Deze supercar beschikt over een aandrijflijn met twee elektromotoren, goed voor 600 kW, of 815 pk, en maar liefst, hou u vast 8.000 Nm koppel. Dit moet het geheel in 2 seconden van 0 naar 100 katapulteren. Het batterijpack zou (aan 350KW) binnen 5 minuten van 0 naar 100% geladen zijn. 350 KW? Tja, niet direct het stopcontact dat je thuis kent natuurlijk.

Naast buitenaardse prestaties is ook de look buitenaards. Mooi en innovatief voorbeeld is de grille. Deze is vervangen door een 3D-schouwspel, wat ze bij DS ‘Aero Sport Lounge’ noemen en bij deze E-Tense Performance het merklogo vertoont.

Twee dagen later, moe en voldaan vlogen we van een zonnig en warm Zuid-Frankrijk terug naar een koud, nat en stormachtig België. Het leven kan niet altijd feest zijn, wel?

Foto’s: MenStyle.be

 

You May Also Like

Porsche lekt foto’s van Cayenne Cabrio

Een model dat nooit de productie heeft gehaald… De Porsche Cayenne rolt al sinds ...

MenStyle op de Europese première van de Aiways U6ion

En dat in onze thuisstad Aiways is met de U6ion aan een Europese roadshow ...

MenStyle Road Test: Citroën AMI

Dwars door Brussel Wat is AMI? Eén van de oplossingen in het elektrische offensief ...