MenStyle Road Test: ŠKODA Enyaq Sportline iV 80

Niet EV maar iV. Zo verwijst ŠKODA naar zijn geëlektrificeerde modellen. En naast de Plug-In Hybrids, zoals de Octavia en Superb en de 100% elektrische Citigo iV werd ook de Enyaq, het vlaggenschip, aan het gamma toegevoegd. De naam is afgeleid van de Ierse naam ‘enya’, wat staat voor ‘bron van leven. Wij mochten een weekje met de Enyaq Sportline iV 80 op pad. Die beschikt over een 82 kWh batterij met een vermogen van 150 kW wat zou resulteren in een actieradius van 520 kilometer. Of er effectief voor zoveel kilometers bron van leven in de batterij zat? Dat lees je hieronder. 

Maar eerst de verschillende variaties die beschikbaar zijn voor de Belgische markt:
– iV60 (62kW), 178 pk, 310 Nm koppel, 8,8 sec 0-100 km/u, 160 km/u top, 390 km (WLTP)
– iV80 (82kW), 204 pk, 310 Nm koppel, 8,7 sec 0-100 km/u, 160 km/u top, 537 km (WLTP)
– iV80x (82kW), 265 pk, 310 Nm koppel, 6,9 sec 0-100 km/u, 160 km/u top, 465 km (WLTP)

Alle versies zijn beschikbaar in de SPORTLINE-uitvoering, zoals onze geteste versie, en welke standaard uitgerust is met een sportonderstel met modelspecifieke veren en schokdempers. Hij is aan de voorzijde 15 mm en aan de achterzijde 10 mm verlaagd. De bumpers en zijschorten zijn gespoten in koetswerkkleur. Verder heb je een mooi setje (optioneel 21″) velgen wat dit alles het sportief uiterlijk van de wagen alleen maar versterkt.

En nu we het toch over uiterlijk hebben, de Enyaq, en met uitbreiding de Sportline kent een geslaagde look en dit zowel binnen als het koetswerk. Hij is fijn afgewerkt en oogt erg sportief, heeft mooie vormen en ziet er naar onze mening stoer uit. Hij mag echt wel gezien worden. De tijd dat Skoda nog werd aangekeken als het goedkopere VW-neefje uit het Oostblok is echt wel voorbij. Al zal deze Tsjech altijd met zijn Duitse familieleden vergeleken worden. En neen, daar hoeft deze elektrische en ruime gezinswagen (5 ruime plaatsen en een koffer neerklapbaar tot 1.710 liter) geen schrik voor te hebben.

Helaas kent de Enyaq geen ‘koffer’ in de motorkap voorin. Wél heeft hij andere praktische gadgets. Zo is er een ‘kabelreiniger’ dat de laadkabel proper houdt en, uiteraard, een paraplu in de bestuurdersdeur ingebouwd.

Het rijden dan…

Rijden met een Enyaq kan in verschillende rijmodi. Zo bepaal je zelf de reactie van het gas, euh, stroompedaal, het beschikbare koppel en de intensiteit van de airco. Of het ook invloed heeft op de topsnelheid van 160km/u? Dat hebben we op onze Belgische wegen niet (officieel) getest… (dikke vette knipoog).

  • Eco: zuinige rijstijl, beperkt motorvermogen en Climatronic op zuinige modus.
  • Comfort: ideaal voor lange (snelweg)ritten en op onze typisch niet zo egale Vlaamse wegen
  • Normal: de standaard rijmodus
  • Sport: voor de meer sportieve rijders onder ons (die niet zoveel inzitten over rijbereik)
  • Individual: hier bepaal jij helemaal zelf hoe je je wagen wenst in te stellen.

De Enyaq maakt gebruik van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, dat we ook terugvinden op de ID.3 en ID.4. Hij rijdt erg dynamisch en de wegligging is erg goed. Hij verdraagt hogere bochtsnelheden en geeft zelden een krimp als we iets ‘bruter’ de weg opgaan. En, belangrijk, hij blijft in welke situatie ook comfortabel.

En comfortabel zitten we ook terwijl we onze ogen op de weg én op head-updisplay richten. Die laatste is een systeem met augmented reality en lees je alle informatie van de navigatie, rijbereik of de rijhulpsystemen, die meer dan voldoen aan de huidige verwachtingen, netjes geprojecteerd af op de voorruit. Verder kan je alle andere info ook terugvinden op een 5,3″ klein scherm en/of 13″ touchscreen op het dashboard.

Over rijbereik gesproken, op papier moesten we zo’n 500 kilometer ver komen. De realiteit echter, niet in de meest ideale testomstandigheden, tikte af op zo’n kleine 400 kilometer. We hadden dan ook moeite om ons gemiddelde lager dan 23 kWh/100 kilometer te krijgen. De koude temperaturen en lange stukken autosnelweg, zonder veel regeneratie, hielpen daar niet echt bij. Bij deze raden we je ook altijd de 1.205 euro kostende warmtepomp aan. Zo verlaag je het verbruik in functie van de temperatuur buiten. Het laden zelf ging snel en vlot met dank ook aan (de optionele) 125 kW laadfunctie.

Wat kost em? Een Enyaq is al beschikbaar vanaf 39.775 euro (iV 60), 46.075 euro (iV 80), 51.320 euro (iV 80x). Voor de Sportline-versie moet je nog tussen de 3.800 en 5.000 euro extra ophoesten naargelang het model.

Conclusie:

Een erg veilige, stijlvolle, sportieve en gewoon ook mooie gezinswagen. Hij rijdt dynamisch, geruisloos en erg comfortabel en ondanks we niet de ideale testomstandigheden hadden en we niet erg dicht in de buurt van het WLTP-bereik kwamen, komt hij best ver genoeg voor dagelijks gebruik. Gooi daar een meer dan bereikbare prijs tegenover en je weet dat hij zijn plaats in de elektrische markt zeker zal opnemen.  

 

You May Also Like

MenStyle Road Test: Kimi Raïkkönens Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Althans diegene waarmee hij ‘De Groene Hel’ onveilig maakte… Hey Jens, heb je het ...

Nieuwe (elektrische) Hummer beweegt als een krab

Als een wat?  Je ziet ze hoe langer hoe minder, de Hummers in het ...

Wat als Hermès een Bugatti Chiron onder handen neemt?

Nog exclusiever… Slechts 500 stuks van de Chiron zullen er ooit in totaal van ...