MenStyle On Tour: Alfa Romeo ‘Tributo Italiano’ & Barista workshop

Italiaanse vakmanschap op een schoteltje 

De Alfa Romeo Tributo Italiano, de eerste wereldwijde speciale serie in de line-up, werd afgelopen week voorgesteld en getest in België. De exclusieve editie, beschikbaar in de Giulia-, Stelvio- en Tonale-modellen, is een eerbetoon aan de oorsprong van het merk en belichaamt de Italiaanse knowhow en de sportiviteit van Alfa Romeo. Een moment waar wij niet mochten ontbreken en zeker niet als er naast testritten ook een ander leuk extraatje aan werd toegevoegd, een barista workshop, ideaal voor car- & espresso-lovers als wij.

Beginnen doen we met de wagens zelf. De belangrijkste kenmerken van Tributo Italiano – die voortkomen uit de stilistische en esthetische taal die de drie modellen delen – zijn onder meer een tweekleurige kleurstelling met zwart dak, de carrosseriekit in carrosseriekleur, de nieuwe toevoeging van de Italiaanse vlag aan de spiegelkappen en de verfijnde interieuraanpassingen. Deze dienen allemaal als bewijs van nauwgezette aandacht voor detail in combinatie met de constante zoektocht naar de hoogste kwaliteit. Meer specifiek: de Giulia, Stelvio en Tonale Tributo Italiano vormen de bovenkant van hun modellensegment en worden exclusief aangeboden in de drie kleuren van de Italiaanse vlag (Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa), gecombineerd met een zwart dak en met een schuifdak als een extra optie voor de Tonale.

Verschillende kenmerken dragen bij aan de unieke, gedurfde uitstraling van de speciale serie: de grille met “V”-inzet (in het zwart op de Giulia en Stelvio, in Dark Miron op de Tonale), lichtmetalen velgen (21” op de Stelvio, 19” op de Giulia, 20” op de Tonale), deze vormen allemaal onderdeel van de topversies en worden gecombineerd met zeer sportieve rode Brembo-remklauwen. Om bovendien een vleugje elegantie toe te voegen aan de karakteristieke sportiviteit van het merk, zijn de volgende kenmerken zoals bijvoorbeeld in dezelfde kleur gespoten onderste carrosseriekit, zij-inzetstukken in de voor-en achterbumper, wielkasten en zijspoilers aanwezig voor het hele gamma en voor het eerst ook op de Tonale.

Dezelfde sportieve kenmerken vinden we terug in het interieur van de drie Tributo Italiano-modellen. Zo zijn de nieuwe zwartleren sportstoelen voorzien van perforaties met rode accenten en zijn de hoofdsteunen voorin geborduurd met het opvallende nieuwe logo van de speciale serie. Andere nieuwe kenmerken zijn onder meer rode stiksels op het dashboard, de stoelen en portierpanelen. Bovendien wordt de Tonale Tributo Italiano geleverd met een nieuw dashboard in ‘carbon design’, met het Alfa Romeo-logo, sfeerverlichting enaluminium instaplijsten.

Wat het aanbod aandrijflijnen betreft, zijn de Giulia en Stelvio Tributo Italian uitgerust met de 280 pk krachtige 2.0 turbobenzinemotor of de 210 pk krachtige 2.2 turbodiesel, beide met een automatische achtversnellingsbak en Q4-vierwielaandrijving. Er is ook een 160 pk krachtige, achterwielaangedreven turbodiesel leverbaar. Voor de Tonale Tributo Italiano kan men kiezen tussen de fantastische 160 pk krachtige 1.5 hybride motor (benzine/elektrisch) met 7-traps automatische TCT-transmissie of de innovatieve Plug-In Hybrid Q4 met 280 pk, die opnieuw betekenis geeft aan het paradigma van “Efficiënte sportiviteit”. Onbeperkte toegang tot stadscentra is gegarandeerd: meer dan 80 km actieradius in volledig elektrische modus voor maximale dagelijkse mobiliteit, meer dan 600 km actieradius voor lange ritten buiten de stad en ten slotte een totaalvermogen van 280 pk om alle rijdynamiek en sportiviteit te garanderen die van een Alfa Romeo worden verwacht.

Er is standaard veel aandacht besteed aan de technische specificaties, waaronder de actieve ‘Dual-Stage Valve’-ophanging met elektronisch geregelde demping, om het sportieve karakter van de drie auto’s naar voren te brengen en klanten een unieke, boeiende rijervaring te garanderen, volledig in lijn met de Alfa Romeo-traditie. Van het ene op het andere moment past het Alfa™ Active Suspension systeem zich aan de rijomstandigheden aan en biedt het de keuze tussen prestaties en comfort. Op het gebied van veiligheid beschikken de Giulia, Stelvio en Tonale over state-of-the-art features om veilig te reizen zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier.

En na al dat Italiaans rijplezier werden we bij een lunch ook nog getrakteerd op een ware barista workshop en dat is niet toevallig bij de lancering van deze ‘Tributo Italiano’. Italië staat namelijk ook bekend om zijn rijke koffiecultuur die al eeuwen teruggaat. Koffie werd ruim 1500 jaar geleden ontdekt door een geitenhoeder die zag dat zijn geiten na het eten van bepaalde bessenstruiken veel energieker waren dan normaal. De herder kookte er wat van en dronk de vloeistof met de voor dat moment nog onbekende typische geur. Na het drinken van dit drankje kreeg ook Kaldi een energiek gevoel en merkte hij dat hij helderder van geest was. Toch was het zwarte goedje niet bepaald lekker. Daar kwam verandering in toen twee monniken, die voor de oogst instonden, per toeval iets ontdekte. Toen zij werden overvallen door een regenbui kwamen ze aan in het klooster met een volledig doorweekte oogst. Om de koffie te laten drogen, legden ze de bonen in een schoorsteen. Toen ze later terugkeerden van het gebed waren de bonen niet alleen droog maar ook geroosterd en verspreidden een heerlijke geur. Sinds die dag roosterden de monniken hun koffiebonen alvorens er een afkooksel van te maken met het gekende gevolg. In de loop der jaren zijn er talloze varianten van koffiedranken ontstaan, maar de espresso is de meest bekende en gewaardeerde koffie in Italië.

De geschiedenis van espresso begon in Italië in de vroege jaren van de 20e eeuw toen de eerste espressomachines werden uitgevonden. Deze machines, die water onder hoge druk door fijngemalen koffie persten, creëerden een geconcentreerde koffiedrank met een rijke smaak en dikke crema-laag. Espresso werd snel populair in Italië en al snel werden er talloze varianten bedacht, zoals de doppio (dubbele espresso) en ristretto (espresso met minder water).

De koffiecultuur in Italië is nog steeds levendig en wordt gekoesterd als onderdeel van de Italiaanse identiteit. Het drinken van espresso is meer dan alleen het consumeren van een drankje, het is een sociale activiteit die vaak gepaard gaat met een babbeltje. En bij een babbeltje leerden we de ideale espresso en cappuccino (met tekening) maken. Wist je trouwens dat een traditionele espresso binnen 30 seconden moet worden gezet. Als het langer duurt, wordt de koffie te bitter. Als het korter duurt, is de koffie te zwak.
Soit, merci Alfa Romeo voor deze geslaagde middag…

 

You May Also Like

Aan de rol met de nieuwe handgeschakelde Toyota GR Supra (video)

En of Jonas zich heeft geamuseerd Jonas, één van onze beste makkers en held ...

Paul Walker’s BMW M1 verkocht voor $500,000

Een pareltje… Paul Walker was niet alleen een acteur die in films met auto’s ...

Tesla slaat terug met 1020 PK sterke nieuwe Model S

Per direct te bestellen… Waar Tesla afgelopen maanden serieus wat rammel kreeg van concurrenten ...