12 unieke modellen uit 50 ton plastiek uit de oceaan…
Dat plastiek niet in de oceaan thuishoort, dat wisten we al van een voorvechtster voor een plastiekvrije oceaan, Marisa Papen. Nu is het het Amerikaanse modemerk O’Neill dat een stapje verder gaat. Zo gaan ze ‘letterlijk’ in zee met de Portugese schoenenfabrikant Zouri voor de lancering van een eco-friendly sneakerlijn waarin plastic afval uit de oceanen verwerkt is. De nieuwe modellen, die vanaf eind deze maand overal in Europa te koop zijn, werden gedesignd in onze thuisstad Antwerpen.
De nieuwe duurzame sneakerlijn voor O’Neill Blue, de ecologische collectie van het surfmerk, werd in Antwerpen ontworpen door de designers van Brandsplus, dat de O’Neill Footwear-licentie voor Europa en Rusland verwierf in 2019. De productie gebeurt in Portugal door Zouri, een innovatief eco-vegan schoenenmerk.
De collectie telt 12 unieke modellen, gemaakt met plastic afval dat werd verzameld op Portugese stranden. De twee merken verwachten de komende 2 jaar op die manier samen 50 ton plastic afval uit de oceanen te verwijderen. Het resultaat van deze samenwerking is vanaf eind augustus te vinden in 10 Europese landen, zowel in de winkels als online op www.oneill.com. In België zullen de duurzame sneakers onder meer verkrijgbaar zijn bij O’Neill, Zeb en Carmi.
“Het was eigenlijk heel vanzelfsprekend dat O’Neill en Zouri de handen in elkaar slaan. Beide merken delen namelijk dezelfde missie: onze oceanen beschermen! Al in de jaren ’80, lang voor het een hot topic werd, lanceerde Jack O’Neill verschillende programma’s om jongeren te sensibiliseren over de impact van afval in de oceanen. Het merk steunde toen ook al beach cleanups in Californië. Op het vlak van textiel staat O’Neill al heel ver. Tal van producten uit de O’Neill Blue-collectie, zoals de boardshorts, zijn 100% gerecycled. Als vertegenwoordigers van O’Neill in Europa is het voor ons heel belangrijk die ecologische missie verder te ontwikkelen en uit te dragen. Daarom richten we ons nu samen met Zouri op footwear”, zegt Dimitri Van Leuven, CEO van Brandsplus Group.
Mooi initiatief toch?