BB is BP…Buitenaards Punt!
1.850 pk, 1.850 Nm en dit voor 1.240 kilogram op de bascule. Dan weet je dat deze circuit-Chiron er eentje is die de kasseien uit de grond sleurt zoals Tom Boonen in Parijs-Roubaix in zijn betere jaren. Maar of deze Franse hypercar ooit van Parijs tot Roubaix over de kasseien zal bollen is nog maar de vraag want we weten niet of er ook een productieversie van de band zal rollen.
Wat weten we dan wel? Dat deze hypercar veel verdergaat dan waar de meeste andere hypercars noodgedwongen moeten stoppen. Een ongeziene krachtbron, aerodynamischer dan Elon Musks raketten en prestaties waar kleurling Lewis Hamilton in zijn F1-Mercedes rode kaakjes van krijgt.
Wat levert dit op in de prestatietabellen? Een topsnelheid van 527,4 km/u, een sprint naar 400 km/u in amper 12,08 seconden en naar 500 km/u in 20,16 seconden. Van 500km/u naar 0 doet hij op een veilige mannier in een dikke 33 seconden. We raden dan ook aan dit niet op de Duitse Autobahn te testen.
En dat deze krachtige bolide niet alleen rechtdoor kan rijden maar ook in de bochten het betere werk aflevert kunnen we afleiden uit de eerste rondjes die genoteerd werden in Le Mans (3’07″10) en de Nürburgring (5’23″10) waar hij bij die laatste zonder al teveel voorbereiding het absolute record van de Porsche 919 Evo bijna te pakken heeft.
Zoveel kracht en snelheid verreist natuurlijk ook veel aerodynamica downforce. Je zou niet willen dat deze snelheidsmaniak ook effectief richting Sky katapulteert. Van top tot teen is hij ook slechts 995mm hoog. Net groot (of laag?) genoeg om gratis binnen te mogen in Plopsaland. Breng Gert Verhulst nu niet op ideeën maar mogelijk is hij wel zowat de enige bekende vlaming die deze wagen zou kunnen betalen…