Eindelijk een opvolger voor de MC12!
Hoewel de eerste foto’s afgelopen week al werden gelekt door POG, waren we in blijde verwachting van de echte release van de Maserati MC20. Eindelijk terug een supersportwagen die de gekende luxe van de Italianen combineert met een straffe, snelle en waanzinnige bolide.
En snel? Dat is hij zeker! De nieuwe gepatenteerde en volledig door Maserati ontwikkelde 3 liter V6 Nettuno biturbo-motor genereert 630 pk en 730 Nm koppel, laat de bolide in 2,9 seconden naar 100 spurten van 0 tot 200 km/u in minder dan 8,8 seconden en stopt pas met accelereren bij 325 km/u. Die motor, volledig bij Maserati ontwikkeld, beschikt over de MTC-technologie (Maserati Twin Combustion), een vernieuwend verbrandingssysteem dat ook in de Formule 1 wordt gebruikt.
De Maserati MC20 valt niet op met gigantische luchthappers en spoilers, neen, hij blijft erg sober maar let op, zonder in te boeten op aerodynamica dankzij aerodynamische, haast verborgen, aerodynamische hulpmiddelen. De MC20 maakt gebruik van een gloednieuwe monocoque uit koolstofvezel, waardoor Maserati het gewicht onder de 1500 kilogram kan houden. Deze monocoque zal dan ook de basis zijn voor drie varianten van de MC20. De coupé, cabriolet én de elektrisch aangedreven versie. Die laatste krijgt een actieradius van meer dan 380 kilometer en heeft een topsnelheid van meer dan 310 km/u. Accelereren van 0 tot 100 km/u verloopt in 2,8 seconden en van 0 tot 200 km/u in slechts 8,4 seconden.
Soit, waar waren we gebleven? Juist, 1.500 kilogram. Met zijn 630 pk voor 1.500 kilogram is deze MC20 ook de laureaat in zijn segment als we het hebben over pk-gewichtsverhouding. En wie denkt dat alle snufjes overboord werden gegooid om deze wagen zo licht mogelijk te maken, komt bedrogen uit. Ondanks zijn lage gewicht, moet deze Maserati niet eens inboeten op comfort en luxe.
Wij kunnen alvast niet wachten de vlinderdeuren te openen en het nieuwe vlaggenschip van het merk met de drietand aan de tand te voelen. We mogen wel eens dromen, nietwaar?