En neem het lanceren ook maar letterlijk…
Nadat twee jaar geleden al bij zijn werelddebuut het doek van de Divo werd getrokken, zijn de 40 stuks die er maar van zullen gemaakt zijn eindelijk klaar om hun eigenaars te kunnen ontmoeten. Na de Veyron en de Chiron is dit dan ook de derde supersportwagen van het Franse merk dat deze eeuw in productie is gegaan.
Of het een veredelde Chiron is? Wél, onderhuids ligt ook de 1.500 pk sterke 8-liter W16 en de vormen zijn specifiek aan de andere productiemodellen van de luxueuze Franse autobouwer maar daar stopt het evenwel. Het koetswerk is 35 kilogram lichter en dankzij het bredere spoilerwerk zorgt de Divo voor maar liefst 90 kilogram meer neerwaartse druk.
Wat dit betekent? Dat daar waar de Chiron zich vooral uitleeft op lange rechte stukken met topsnelheden van maar liefst 400km/u en meer, deze Divo ook probleemloos razend snel door de bochten zal kunnen jagen. Zo zal de Divo tot 1,6 laterale G-krachten op de bestuurder loslaten zonder dat deze wagen de controle over het asfalt verliest. Dit resulteerde in een magistrale verbetering van 8 seconden voor een rondje (12 kilometer) op het testcircuit Nàrdo, eigendom van Porsche trouwens.
Kostprijs? 5 miljoen euro (exclusief taks), oftewel een 2 miljoen duurder dan de Chiron. Of omgerekend 250.000 euro meer per seconde sneller op de testbaan.