Lang Leve Europa!
Een grenzenloos Europa? Top! Dan moet het importeren van een auto even makkelijk verlopen als een baguette bij die Parijse warme bakker. Maar is dat ook zo? Helaas is het allemaal niet zo simpel en hangt het af waar je woont en waar je een auto koopt maar toch kan je ook mooie deals doen. Het is, mits je je goed informeert, een wel te overwegen plan.
Wat je moet weten bij het invoeren van een auto? Eerst en vooral de regeling rond de BTW. Aangezien onze trouwe lezers uit België of Nederland komen nemen we uiteraard deze twee landen als voorbeeld. Koop je een tweedehandse auto in een ander EU-land, dan starten beiden op gelijke voet. Koop je van een handelaar, betaal je de BTW (bijvoorbeeld 19% in Duitsland) en hoef je dit ook niet meer te betalen in eigen land. Haal je je auto af bij een particulier, dan is zelfs helemaal geen BTW verschuldigd.
Let wel op dat je geen nieuwe wagen aankoopt. Volgens de Europese regelgeving is een auto ‘nieuw’ als hij nog geen zes maanden in gebruik is of zolang hij geen 6.000 km op de teller heeft. Is dit wel het geval, dan moet je in België of Nederland nog wel de BTW van 21% betalen bij het invoeren. Komt jouw aangekochte wagen uit een niet-EU land, nieuw of tweedehands, komt er eerst nog een importheffing van 10% op de aankoopprijs bij, waarop dan BTW op het totaalbedrag berekend wordt.
Tot nu loopt zowel voor België en Nederland de procedure gelijk. Zodra je de grens over wil, loopt het verschillend. In België zal je eerst moeten stoppen aan het douanekantoor. Daar koop je voor slechts 0,03 euro het ‘roze formulier’ met het ‘vignet 705’ krijgt als je de juiste papieren (aankoopbewijs en het Europese Certificate of Conformity) kan voorleggen. Daarmee kan je, indien het geen nieuwe wagen betreft, naar de technische controle voor een verplichte uitgebreidere ‘keuring voor verkoop’. Zodra je daar een ‘groene kaart’ krijgt, kan je een nummerplaat aanvragen en kan de pret beginnen. Vanaf dan betaal je ook je BIV en eerste jaarlijkse rijtaks.
Keuringsstation
In Nederland daarentegen zal je eerst moeten langsgaan bij één van de 16 keuringsstations van de RDW (verkeersadministratie) om je auto op kenteken te laten zetten. En voor je dat kenteken krijgt, zal je eerst de rest-BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) moeten betalen. Die is (degressief) afhankelijk van de ouderdom en sinds 2013 ook op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Voor een nieuwe wagen, tenzij het over een elektrisch exemplaar gaat, is dat 22% van de aankooprijs zonder nadien geplaatste accessoires. Nu weten we ook gelijk waarom Nederlanders veel meer elektrische wagens of wagens zonder al teveel opties hebben rondrijden.
Maar waarom zou je een auto uit bijvoorbeeld Duitsland importeren? Juist! De prijs en zeker op jonge tweedehandswagens uit het hogere segment. Duitsland is dan ook een goede keuze daar de belastingregels het gunstigst zijn ten opzichte van België en Nederland en bovendien het aanbod het grootst is en auto’s het compleetst zijn uitgerust. Met meer dan 80 miljoen inwoners is de automarkt in Duitsland om te beginnen vele malen groter dan de Nederlandse of Belgische automarkt met een groot aanbod van jong gebruikte auto’s met lage kilometerstanden die extra interessant zijn om te importeren. Een eventuele besparing is hierbij mooi meegenomen maar soms ook slechts bijzaak.
Wat met garantie?
Indien je een maximale zekerheid wenst adviseren wij je te zoeken in aanbod tot net geen twee jaar oud en met lage kilometerstanden. Zo vallen deze nog onder de officiële Europees geldende fabrieksgarantie.
En nu? Zoeken maar!
Foto’s: Pixabay