Na de zomerbreak van een kleine maand start het F1-circus komend weekend terug op met op het programma de F1 Dutch GP in Zandvoort. Daar, aan de Nederlandse kust op het kleine bochtige en uitdagende circuit zal het over de koppen lopen worden wanneer het Oranje-legioen zijn poulain, en halve Belg, Max Verstappen in zijn thuisrace naar de overwinning… euh, feest. Want als er één ding is wat die Nederlanders kunnen, is het feesten, iets wat we twee jaar geleden al mochten ervaren.
Het goede nieuws? We mogen nog eens terug met dank aan MSC Cruises en het BWT Alpine Formula One Team. In aanloop van een zaterdagje genieten en wangen knijpen in de Paddock Club, spraken we met Alberto Revelli, Head of Sports Sponsorships bij MSC Cruises over het verband tussen de twee miljardenbedrijven en hoe ze elkaar versterken.
U bent verantwoordelijk voor alle sportsponsorships binnen de cruise-divisie van MSC. Wat is volgens u de strategische waarde van sport binnen het bredere marketingverhaal van MSC Cruises?
Bij MSC Cruises is sport meer dan alleen een spel — het is een universele taal die mensen samenbrengt. Daarom werken wij met trots samen met sportteams en evenementen over de hele wereld, van wereldwijde iconen tot lokale clubs in de gemeenschappen die velen van ons thuis noemen. De universele aantrekkingskracht van sport wordt benut om merkbekendheid en klantloyaliteit te versterken. Deze samenwerkingen helpen ons om ons merk te delen met diverse doelgroepen, terwijl we de waarden uitdragen die aansluiten bij MSC Cruises’ inzet om uitzonderlijke ervaringen te bieden. Sport inspireert, verbindt en creëert onvergetelijke momenten, net als de ervaringen die onze geweldige crew elke dag aan boord van onze schepen levert. Door lokale en regionale sport te ondersteunen, vergroten we niet alleen onze zichtbaarheid, maar versterken we ook de banden met gemeenschappen wereldwijd.
Sinds wanneer werkt MSC Cruises samen met Formula 1® en hoe is die samenwerking ontstaan?
MSC Cruises is sinds 2022 Global Partner van Formula 1®, en eerder dit jaar kondigden we met trots een verlenging van die samenwerking aan voor nog eens vier jaar — tot 2030.
De Cruise Division van de MSC Group — die nu bestaat uit MSC Cruises en ons luxemerk Explora Journeys — deelt met Formula 1® een passie voor innovatie, excellentie en het creëren van onvergetelijke ervaringen. Onder de vernieuwde overeenkomst zetten we onze titelsponsorschappen, trackside branding en premium hospitality-activiteiten voort. Explora Journeys zal bovendien zichtbaar zijn op borden bij geselecteerde Grands Prix gedurende de looptijd van de samenwerking.
Dit jaar zijn we trotse titelsponsor van drie Formula 1® Grand Prix-races in 2025, als onderdeel van ons wereldwijde partnerschap: de FORMULA 1 MSC CRUISES AUSTRIAN GRAND PRIX 2025, die eerder dit jaar plaatsvond, en de aankomende FORMULA 1 MSC CRUISES UNITED STATES GRAND PRIX 2025 en FORMULA 1 MSC CRUISES GRANDE PRÊMIO DE SÃO PAULO 2025. Hierdoor bereikt ons merk miljoenen mensen die wereldwijd naar deze iconische races kijken.
Wat zijn de belangrijkste doelen die MSC Cruises met het Formula 1®-sponsorschap wil bereiken? Gaat het vooral om merkzichtbaarheid, klantbetrokkenheid, of nog iets anders?Het gaat om beide — en meer! Zowel Formula 1® als MSC Cruises spreken een mondiaal publiek aan en zijn wereldwijde leiders in hun vakgebied. Formula 1® vindt plaats op vijf continenten en MSC Cruises vaart naar meer dan 100 landen, waarbij we gasten van meer dan 185 verschillende nationaliteiten aan boord verwelkomen. Het samenbrengen van de twee is dus de perfecte match.
Met de groeiende fanbase van Formula 1® bereiken we dagelijks miljoenen mensen wereldwijd en introduceren we de merken MSC Cruises en Explora Journeys bij nieuwe doelgroepen.
De afgelopen jaren is onze samenwerking met Formula 1® steeds sterker geworden. Eerst met ons wereldwijde sponsorschap, daarna met het sponsoren van een team: in februari van dit jaar kondigden we onze samenwerking met het BWT Alpine Formula One Team aan, waarbij ons logo op de nieuwe Alpine A525 staat. Het is fantastisch om onze branding op hun auto en uitrusting te zien, wat onze zichtbaarheid verder vergroot.
Vervolgens gingen we nog een stap verder door aanwezig te zijn in F1® The Movie. Voor ons de eerste keer dat we iets dergelijks deden: ons merk was duidelijk zichtbaar in de film van Apple Original Films en Warner Bros. Pictures, met Brad Pitt in de hoofdrol. De film, die wereldwijd meer dan 550 miljoen dollar opbracht, vertelt het verhaal van een voormalige coureur die een comeback maakt, met het fictieve APXGP-team waarop het MSC Cruises-logo prominent aanwezig is op raceauto’s, teamkleding en overalls. Het was een trots moment om onze samenwerking tot leven te zien komen op het witte doek.
Cruisen en Formula 1® lijken op het eerste gezicht twee totaal verschillende werelden. Hoe slaagt u erin een geloofwaardige brug te slaan tussen beide voor uw publiek?
Cruisen en Formula 1® lijken misschien ver uit elkaar te liggen, maar we delen hetzelfde DNA: innovatie, precisie en onvergetelijke ervaringen. Beide zijn gebaseerd op teamwork en een voortdurende drang naar perfectie — of dat nu op zee is of op het circuit. Daarom voelt onze samenwerking met autosport heel natuurlijk aan.
Welke andere sporten of evenementen sponsort MSC Cruises momenteel, en wat bepaalt of een sport of samenwerking goed bij uw merk past?
MSC Cruises sponsort wereldwijd diverse sporten en teams.
Voetbal: Sinds 2011 is MSC Cruises officiële sponsor van S.S.C. Napoli, met ons logo op de shirts van het team tijdens officiële toernooien. Napels is niet alleen thuisbasis van ons grootste kantoor in Italië, maar ook een belangrijke thuishaven voor onze schepen. Daarnaast sponsoren we andere clubs, zoals AC Milan en Genoa CFC in Italië, Chelsea FC in het VK en Servette in Genève, waar ons hoofdkantoor is gevestigd.
Basketbal: In 2023 zijn we een samenwerking aangegaan met de New York Knicks als officiële cruisepartner, waarbij we fans betrekken via evenementen en promoties. Dit partnerschap sloot mooi aan bij de start van onze afvaarten vanuit New York.
American Football: Ook in 2023 zijn we partner geworden van de Miami Dolphins, als hun officiële cruiselijn. Deze samenwerking past perfect bij onze Noord-Amerikaanse hub in Miami, waar we recent ons nieuwste vlaggenschip, de MSC World America, hebben geïntroduceerd.
Lokale sport in Genève: Om onze verbondenheid met de gemeenschap waar ons hoofdkantoor staat te tonen, sponsoren we o.a. de Geneva Servette Hockey Club (inclusief de MSC Winter Classic met meer dan 30.000 bezoekers), de Servette Rugby Club en de Servette voetbalploeg.
Hoe meet u het succes van deze samenwerkingen en welk soort feedback krijgt u op de sponsorships?
Voor ons gaat succes vooral over de manier waarop mensen over MSC Cruises praten en hoe ze ons zien in de sportwereld. We krijgen veel positieve reacties van gasten, partners en stakeholders over de zichtbaarheid die onze sponsorships opleveren. Het is geweldig om ons merk midden in de actie terug te zien. Het draait om het verstevigen van onze positie in de sportgemeenschap, het opbouwen van emotionele connecties en laten zien dat wij een consistente en gepassioneerde supporter van mondiale sport zijn.
Tot slot, zijn er nieuwe sporten, evenementen of samenwerkingen die MSC Cruises binnenkort wil ondersteunen — en kunt u al een tipje van de sluier oplichten?
Deze zomer kondigden we aan dat MSC Cruises de officiële hoofdsponsor wordt van het Zwitserse profwielerteam Tudor Pro Cycling, tot eind 2027. Dit omvat hun debuut in de Tour de France 2025.
De komende jaren zal MSC Cruises sterk zichtbaar zijn op de teamkleding, maar ook op voertuigen zoals volgwagens en teambussen. We zijn trots en enthousiast om deze samenwerking verder vorm te geven en kijken ernaar uit het team te steunen terwijl zij wereldwijd koersen — en ons merk introduceren bij een nieuw publiek van wielerfans.
Daarnaast houden we altijd de ogen open voor wat er volgt. We zoeken steeds naar partnerschappen met een gedeelde visie en waarden zoals teamwork, innovatie en mensen verbinden. Wanneer die op één lijn liggen, ontstaat een samenwerking die authentiek voelt — zowel voor de sport als voor MSC Cruises.
Bedankt voor dit interview en mocht er nog wat budget over zijn, weet dat wij met MenStyle, onder onze rubriek ‘MenStyle On Track‘ ook aan autosport doen en een grote sticker van MSC Cruises op onze rode Mazda zeker niet misstaat! (Lacht)