MenStyle Road Test: Lynk & Co 08

Een nieuwe trendsetter?

Lynk & Co lanceert nu, na de 01 die we HIER al eens testten, ook de 08 op onze markt. Het Chinese merk wil zich graag positioneren als trendy en innovatief. Maar verlegt deze plug-inhybride SUV met een elektrisch rijbereik van 200 kilometer werkelijk grenzen? We zochten het uit met het eerste exemplaar dat in België arriveerde en dat we mochten oppikken in een Antwerpse bar. Dat was alvast een veelbelovende start.

Lynk & Co is een merk van de Chinese autogroep Geely (waartoe ook Volvo en Polestar behoren), dat zich graag origineel positioneert met een communitygevoel dat je kan ervaren in de ‘clubs’ van het merk. Want zo worden de dealerpunten genoemd. Het is geen klassieke showroom, maar eerder een trendy bar en zelfs een workspace waar je met gelijkgestemden de vibe van het merk kan beleven. In ons land vind je de eerste en voorlopig enige club in het centrum Antwerpen, waar bij ons bezoek om de testwagen op te pikken, vreemd genoeg geen voertuigen te bespeuren waren… We geven graag punten voor originaliteit, maar het lijkt ons zeer moeilijk een model te verkopen of te verhuren als er in de showroom helemaal geen voertuig aanwezig is. De gastheer van Lynk & Co aldaar, die zich ook over de bar ontfermt, verzekerde ons dat er normaal wel minstens één wagen wordt tentoongesteld. Dat lijkt in ieder geval een goed plan om dit nieuwe merk bij het Belgische publiek bekend te maken.

Bekende roots

Lynk & Co maakte zijn Europees debuut in 2021 met de 01, een plug-inhybride SUV die zijn technische basis deelt met de Volvo XC40. Op de verdere uitbreiding van het gamma was het dan wachten tot 2024 met de elektrische 02 crossover, die ook het platform gemeen heeft met de Volvo EX30 en de Smart #1. En nu komt daar dus een derde model bij: de 08, een ruime SUV die rust op het CMA-platform dat op zijn beurt opduikt in de verschillende gamma’s van de Geely-merken.

Tegen de huidige markttrend in heeft de Lynk & Co 08 verrassend genoeg geen volledig elektrische, maar eens te meer een plug-inhybride aandrijving. Dit model positioneert zich in het premium segment als een concurrent van de BMW X3, BYD Seal U DM-i of de Lexus RX. Noteer dat in China het gamma al veel ruimer is, maar in Europa wil Lynk & Co blijkbaar een voorzichtige entree maken en de markt eerst grondig aftasten vooraleer hier meer nieuwe modellen te lanceren.

Sculpturaal design

De Lynk & Co 08 is een 4,82 meter lange SUV, die zich onderscheidt door een eerder sculpturaal design met een zwevende daklijn, scherpe lichtblokken en een opvallende accentuering van de zijspiegels op de flanken. Het voertuig biedt riant plaats aan vijf personen en hun bagage, die opgeborgen kan worden in de koffer met een inhoud van 540 liter. Een bijzonder handige gezinswagen dus.

In het interieur ziet de bestuurder uit op een digitaal dashboard en aanraakscherm waarmee de meeste boordfuncties intuïtief bediend worden. Aangenaam blijft dat de instelling van de zijspiegels of het geluidsvolume nog steeds via knopjes op respectievelijk de armsteun of het stuur kan gebeuren. Een uitzondering is de bediening van het panoramisch dak, die verloopt via de menu’s op het centrale scherm, wat zeker minder handig en snel is dan een klassieke toets.

Het comfort aan boord is voortreffelijk dankzij de degelijke geluidsisolatie en snufjes die op de More-topversie meteen voorzien zijn, zoals de verwarmde en geventileerde stoelen met massagefunctie of het voortreffelijke Harman-Kardon-audiosysteem met 23 luidsprekers, waarvan twee in de hoofdsteunen voor een optimale soundbeleving.

Toch elektrisch rijden 

De hybride aandrijflijn van de Lynk & Co 08 combineert een 1,5 liter turbobenzinemotor en een elektromotor die samen 345 pk produceren. Dat levert vinnige prestaties op met een spurt van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Het gaat dus zeker goed vooruit aan boord van deze stekkerauto.

Opmerkelijk is dat NMC-accu van 39,6 kWh zeer groot is voor een PHEV en daardoor een genereus rijbereik van 200 km (WLTP) toelaat. Wie de Lynk & Co 08 consequent aan de laadpaal hangt, kan dus zeker meestal volledig elektrisch rijden voor zijn dagelijkse verplaatsingen. Iets wat met de meeste plug-inhybrides die we kennen vrij moeilijk was. Of je zou de wagen voortdurend moeten bijladen, wat in de praktijk niet gebeurde. Met de mogelijkheid om tot 85 kW te snelladen, waardoor je op een goed half uur de accu weer van 10 naar 80% vult, mag dat geen belemmering meer zijn. 

Tenslotte is er nog het prijskaartje dat met 55.995 euro voor de basisversie van de Lynk & Co 08 zeer goed meevalt. Voor slechts 4.000 euro meer krijg je de More-topuitvoering geleverd, die er nog tal aangename en handige extra’s bovenop doet. Het lage WLTP-verbruik van 0,9 l/100 km en de CO₂-uitstoot van 23 g/km maakt de Lynk & Co 08 bovendien ook fiscaal zeer interessant.

Besluit

“Met alle Chinezen en zeker met den deze”, zo zouden ze de Lynk & Co 08 zonder twijfel mogen aanprijzen in de Antwerpse Club van het jonge automerk. Het concept van een plug-inhybride aandrijving lijkt intussen wat achterhaald met de vergevorderde elektrificatie, maar door de grote accu kan je in de praktijk wel makkelijk volledig elektrisch en dus emissievrij rijden voor je dagelijkse verplaatsingen. En dat voor een betaalbare prijs gezien de omvang en de uitrusting die de Lynk & Co 08 biedt.

 

You May Also Like

Nieuwe (elektrische) Hummer beweegt als een krab

Als een wat?  Je ziet ze hoe langer hoe minder, de Hummers in het ...

MenStyle on Tour: Met Fiat naar Monaco

Er zijn slechtere perstripjes… Jens, twee dagen Monaco en wat cruisen in de nieuwe ...

Komen bakfietsen straks jouw elektrische auto opladen?

Yup, vanaf het vierde kwartaal al in Antwerpen Laden en elektrische auto’s… het is ...