MenStyle Road Test: BMW X3 M50

Noch immer Freude am fahren

De gekende BMW-slogan “Freude am fahren“ lijkt moeilijk te rijmen met een logge, zware, hoogpotige SUV, die tegenwoordig meestal ook nog eens aan de stekker hangt. De X3 M50 is de uitzondering op de regel, die aantoont dat het toch nog steeds anders kan en laat de bestuurder genieten van een krachtige en heerlijk ronkende zes-in-lijn en een flinke portie rijdynamiek. Jawohl!

Laten we de pret maar al meteen drukken: wie professioneel rijdt, hoeft eigenlijk niet meer verder te lezen, want die wordt toch fiscaal verplicht met een stekkerauto rond te sjezen en kan nog enkel dromen van een daily driver met een potente zespitter uit Beieren. Maar goed, niets belet hen natuurlijk even stiekem mee te genieten van dit plezier op vier wielen. Al valt ook dat wat te relativeren en te plaatsen in de huidige tijdsgeest. Het ware rijgenot in een BMW beleefde je traditioneel in een berline met een pittige zescilinder: lees de 3 of 5 Reeks en dan nog liefst de M-variant.

Bijna 400 pk onder de rechtervoet

Tegenwoordig zijn SUV’s of crossovers echter niet weer weg te denken uit ons straatbeeld en binnen dat plaatje biedt de X3 M50 nog veruit het beste compromis in de BMW-catalogus voor de ware sportieve rijder. OK, deze SUV is met een lengte van 4,75 meter stevig uit de kluiten gewassen. Hij is met een gewicht van bijna 2 ton ook geen pluimpje te noemen. En de grote roosters in de snuit leggen eerder de link naar de elektrische iX dan naar de typische niertjes van de iconische modellen van weleer.  Tja, “o tempera, o mores!”, zou onze premier zeggen bij zoveel heiligschennis op een BMW.

Gelukkig maakt de potente 3 liter zescilinder heel veel goed. Ook al is hij voorzien van een dubbele turbo, een mildhybride elektrische ondersteuning en een achttrapsautomaat die ook met peddels aan het stuur bediend kan worden. Onthoud echter vooral dat deze krachtbron een overdaad aan power heeft: met 398 pk en 580 Nm koppel lanceert ze de X3 M50 zowaar als een kruisraket. Getuige daarvan de spurt van 0 naar 100 km/u in slechts 4,6 seconden en de gulle hernemingen vanaf vrijwel elke snelheid. En dat onder begeleiding van een viriel gegrom dat uit de dubbele uitlaten weerklinkt. Heerlijk!

Bochtenpikker

Hoewel de BMW X3 van huis uit vrij strak stuurt voor een crossover, was ik toch vrij sceptisch dat de verwachtingen van het M-logo op het koetswerk niet helemaal zouden worden ingelost op vlak van rijdynamiek. Gelukkig leverden de BMW-technici ook hier geen half werk met een actieve sportophanging, een directe stuurrichting en een sportremsysteem met geventileerde schijven. Het bochtenwerk staat daarmee nog niet op het niveau van een GT, maar toch moet de X3 M50 niet onderdoen voor vele sportieve berlines.

Ik zou de X3 M50 zelfs als een echte bochtenpikker durven bestempelen, want op slingerende secundaire wegen, afritten van autostrades of verkeerswisselaars stuurt hij heerlijk strak zonder van zijn koers af te wijken of hinderlijk over te hellen. Daarbij zorgt nadruk op de achteras van de vierwielaandrijving, de overdosis paarden onder de rechtervoet en de snelschakelende paddle shift voor een bijkomend sportief accent in deze X3 M50. Jazeker, rijplezier is volop aanwezig in de snelle crossover.

Prijzige kanjer

Daarbovenop biedt de M50 net als elke X3 de nodige functionaliteit met plaats genoeg voor vijf personen en hun bagage, die je kwijt kan in de koffer van 570 liter, die na het neerklappen van de achterbank verder aangroeit tot 1.700 liter. Inderdaad, de X3 M50 is ook de ideale familiewagen voor een gezin met een sportief sturende papa of mama. De enige voorwaarde is dat het wagenbudget aan de ruime kant moet zijn, want aan deze potente X3 hangt een prijskaartje van maar liefst 82.250 euro. Dat is niet niks… Noteer echter dat het instapmodel 20 xDrive al voor 56.900 euro van eigenaar verandert, en dat er ook nog een plug-inhybride en een diesel beschikbaar is als alternatief.

Besluit

De ware sportieve rijder moet nog steeds wat huiveren bij de huidige SUV-trend die eigenlijk ingaat tegen alles wat een sportwagen zou moeten kenmerken. De BMW X3 M50 is echter de uitzondering op de regel die sterke prestaties en een flinke portie rijdynamiek biedt om zijn bestuurder bij elke rit zeer veel rijplezier te garanderen. Al staat daar wel een stevig tarief tegenover. Maar goed: voor wat, hoort wat.

Technische fiche BMW X3 M50
Motor: 3 liter biturbo, zescilinder-in-lijn, 398 pk, 540 Nm
– Aandrijving: op de vier wielen via een 8-trapsautomaat met paddle shift
– Prestaties: 0-100 km/u in 4,6 sec, topsnelheid 250 km/u
– Lengte/breedte/hoogte: 4.755/1.920/1.660 mm
– Gewicht: 1.980 kg
– Koffer: 570-1.700 l
– Gem. CO2-uitstoot: 175 g/km
– Prijs: 82.250 euro

You May Also Like

Marie’s Corner en Range Rover veroveren Knokke met strak gestylde pop-up

Wij gaan komende zondag al eens een kijkje nemen  Range Rover baat tijdens de ...

Beste uit twee werelden: Porsche 911 (992) Targa

Dé mooiste… Hoewel het een Duitser is, kan je er jouw Zwitserse polsjuweel op ...

Circuit Zolder kiest voor MINI JCW Clubman als officiële Safety Car

Snelle jongen… Vanaf nu zal de MINI John Cooper Works Clubman ALL4 te zien ...