R5 E-Tech Electric trekt de nostalgische kaart

Rebirth of an Icon

De Renault 5 E-Tech Electric heeft zich getoond aan de wereld en laat duidelijk zijn dat dit niet onopgemerkt voorbij is gegaan. Zo trekken ze bij Renault de kaart van het succesvolle verleden en reanimeren ze een icoon, de R5, weliswaar nu met een 100% elektrische uitvoering, aangedreven door een 40 of 52 kWh batterijpack, met een rijbereik van (WLTP) respectievelijk 300 tot 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en dit, althans voor het instapmodel, met een vanafprijs van minder dan € 25.000.

De nieuwe R5 is verkrijgbaar in drie motorversies. De instapversie (40 kWh) levert 70 kW (95 pk) en 215 Nm of  90 kW (120 pk) en 225 Nm aan koppel. De strafste versie is de 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke motor die enkel verkrijgbaar is in combinatie met het 52 kWh batterijpakket. Die laatste,  1,45 ton zwaar, spurt hier zo naar 100 km/u in 8 luttele seconden en stopt met versnellen bij een top van 150 km/u.

Volgens Renault, en aan ons om dit uit te proberen, is de nieuwe R5 zowel wendbaar als comfortabel met dank aan zijn standaard meegeleverde meerjarige ophanging, akoestische voorruit en warmtepomp. Er zou zelfs een bi-directionele lader voorzien zijn. En nu we het toch over laden hebben, snelladen van 10 naar 80% kan in dertig minuten.

Binnenin vinden we een ‘neo-retro’-look, afgewerkt met 100% gerecycleerd stof en zetels die ons doen terugdenken aan die luide, brute, heerlijke R5 Turbo van weleer. Niet retro en in een Ano 2024-jasje gestoken, een digitale tellerpartij en een 10 inch groot centraal scherm met een nieuw door Google ontwikkeld infotainmentsysteem.

En dat Fransen chauvinistisch zijn is maar een woord. Zo wordt de Renault 5 E-Tech electric gebouwd in het Franse Douai. Toch duurt het tot de herfst alvorens er uit Douai exemplaren tot bij onze dealers zullen worden gerold.

You May Also Like

Sleutel van je Bugatti kwijt? Dat is dan 12.500 euro!

Peanuts… Wie van ons heeft er al eens niet lang gezocht naar zijn autosleutels? ...

MenStyle Road Test: Audi Q8 55 e-tron Quattro Advanced

Wanneer iets goed nog beter wordt… De eerste 100% elektrische Audi, de e-Tron, kreeg ...

MenStyle Road Test: Citroën C5 X 1.6 Puretech (180 pk)

Comfort met de grote C  Een kruising tussen een berline en een break, dat ...