Hoewel het plan van Audi was om oneven nummers voor te behouden aan modellen met een verbrandingsmotor en even nummers aan elektrische modellen laten ze dit plan, dat vooral verwarring zaaide bij de kopers, terug vallen en zal in de toekomst de A6 gewoon terug A6 zijn en niet A6 voor de elektrische variant en A7 voor de met dinosap geïnjecteerde versie. Dit gezegd zijnde mochten we ondertussen de Q6 e-tron gaan halen, de langverwachte en nieuwe aanwinst in het Audi-gamma en zoals de naam (voorlopig nog) doet vernoemen, 100% elektrisch en die zich situeert tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron.
Porsche DNA?
De Q6 e-tron draait op het gloednieuwe PPE-platform, een samenwerking tussen Audi en Porsche. Kijk anders even mee naar de nieuwe Macan en je weet, ze hebben dezelfde grootvader. Voor de goede verstaander, mensen met dezelfde grootvader zijn neven… soit, we gaan het hier vandaag niet hebben over stambomen, wel over de auto zelf en zijn platform bijvoorbeeld. Dat biedt niet alleen ruimte voor verschillende maten, maar ook voor verschillende aandrijftechnieken. Zo komt er ook een Q6 al sportbackvariant en zal ook de A6 e-tron gebouwd worden op dit platform.
Qua ruimte met een lengte van 4,77 meter en een breedte van 1,93 meter geen gebrek. De bagageruimte van 526 liter is meer dan genoeg voor een weekendje weg, en als je echt alles wilt, kun je, optioneel zo’n 600 euro extra, een frunk van 64 liter toevoegen.
Het zit vanbinnen…
Stap in, en je weet meteen: dit is een Audi. De afwerking is kenmerkend, strak, verfijnd, hightech,… alles wat je dus mag verwachten van een premium model als dit en, zonder aan de dikte van de portefeuille te denken, volledig naar eigen smaak in te richten. Het dashboard, volledig vernieuwd trouwens, heeft een infotainmentsysteem dat niet alleen strak oogt, maar ook razendsnel werkt. Ook handig, de sneltoetsen en altijd-bereikbare aircoknoppen wat het allemaal nog intuïtiever en gebruiksvriendelijker maakt. Ook top, het (opnieuw optioneel) audiosysteem van Bang & Olufsen. Een must-have voor audiofielen op zoek naar oorgasmes.
Onderhuids
De Q6 e-tron komt in twee varianten: een achterwielaangedreven versie met 326 pk en ons testmodel, de Quattro-versie met 388 pk. Die schiet in 5,9 seconden naar 100 km/u en topt af bij 210 km/u. Dit alles voortgedreven door een batterijpack van 100 kWh (netto 94,9 kWh) wat, theoretisch, deze SUV zo’n 625 kilometer ver moet brengen. Theoretisch want, in ons niet zo’n ideaal testweer en wel wat autosnelwegkilometers, kwamen we niet verder dan 420 kilometer effectief rijbereik. Maar geen nood, met dank aan de 800V-technologie laad je tot 270 kW, waarmee je in zo’n 10 minuten weer 260 km verder kan. Aan de gewone laadpaal is de snelheid wel beperkt tot 11 kW. Hier ga je dus een nachtje moeten overgaan om hem volledig opgeladen te krijgen.
Hoe rijdt hij?
Heel goed, eigenlijk. De Q6 is comfortabel, vlot en heeft, met dank aan zijn Quattro-uitvoering, tonnen grip. De besturing had net iets strakker gemogen maar we moeten ook eerlijk zijn, de Q6 is geen e-tron GT en dat is ook niet de bedoeling. Luchtvering is niet standaard maar onder ons, en als de beurs het toelaat, altijd nemen. Zo wordt elk putje, steentje,… en dat zijn er veel op de Belgische wegen, vakkundig weggefilterd en zweef je als het ware over de weg. De stoelen, met massagefunctie, zitten goed en nodigen uit tot lange ritjes (zolang de batterijvoorraad strekt). Wat mij betreft bleef het allemaal wat braaf maar wanneer schoonpa, die niets met auto’s heeft maar altijd wel eens ‘meekart’ met de testauto’s zegt dat het echt goed is, weet je dat de gemiddelde bestuurder hier meer dan tevreden zal zijn. Oh ja, ondanks zijn toch wel grote afmetingen is er, met dank aan de 360°-camera’s geen enkel probleem. Je moet al blind zijn mocht je hiermee niet kunnen inparkeren… en als het dan al fout zou lopen grijpt het systeem onherroepelijk in.
Kwanta kosta?
De Q6 e-tron begint bij 64.650 € voor de basisversie (Advanced) met achterwielaandrijving. De Quattro-versie begint vanaf 77.500 €. Onze testversie tikte uiteindelijk af op 124.589,99 euro… of hoe je mits aandrijving en opties de prijs bijna kan verdubbelen… of misschien wel in het vaarwater van zijn neefje de Porsche Macan komt.
Conclusie
De Audi Q6 e-tron heeft alles wat je van een premium elektrische SUV verwacht: dynamiek, comfort, luxe, high-tech technologie en een interieur dat uitnodigt. De prestaties zijn bevredigend en het rijgedrag is goed al blijft het allemaal heel clean. De prijs? Tja, het kan met de vinger op de knip maar als je wat opties en wat sterkere aandrijving wilt, ga je ervoor betalen. En dan is natuurlijk de vraag… ben jij eerder voor het cleane en het discrete of mag er een speels en rebels kantje aan zijn en moet je dan niet eerder gaan kijken bij het neefje de Macan? Of doe eens zot en pak ze allebei?
Foto’s: Renée Zwijsen/MenStyle