MenStyle Road Test: Xpeng P7 Performance

Opnieuw een Tesla-killer? 

We vallen een beetje in herhaling want deze titel hebben we al een paar keer gebruikt. Zo dachten we al eerder dat BYD met zijn HAN, Porsche met de Taycan, Audi met zijn e-tron, BMW met zijn i4 of Mercedes-Benz met zijn EQ-lines het vuur aan de schenen van de zotte Elon Musk ging legen. De realiteit op de dag van vandaag? In België althans, is dat Tesla met zijn Model Y nog steeds, en veruit de best verkochte 100% elektrische wagen in zijn rangen heeft. Terecht? Dat laten we, objectief we eigenlijk moeten zijn, in het midden… of er alternatieven zijn? Ja! 

Zo waren we, haantjes we zijn, er als de kippen bij…euh, beetje rare uitdrukking natuurlijk tenzij we ons outen als transkip… soit, als haantje-de-voorste dus, bij wanneer Hedin Automotive ons uitnodigde om de Xpeng P7 Performance uit te testen voor een week. Het Chinese automerk, dat al bestaat sinds 2014 maar pas tien jaar later neerstreek in ons land, heeft voorlopig drie modellen in zijn toonzaal staan, de grote SUV G9, een middelgrote SUV G6, en de P7, die wij in zijn krachtigste versie meekregen.

Wat het is? Gezien zijn grootte iets tussen de Tesla Model 3 en de Model S, of om niet altijd de vergelijking te maken met de best verkochte Amerikaan, iets tussen de i4 en i5 van BMW al lijkt deze Xpeng iets gestroomlijnder. Lijkt? Een Cw-waarde van iets meer dan 0,23 bevestigt dit. Dit vertaalt zich wel in een, net als de Tesla Model Y naar onze mening, weinig uitgesproken ontwerp waardoor deze Chinees een beetje incognito door het verkeer laveert… mocht je niet bestickerd rijden met een gigantisch reclamepaneel inclusief QR-code zoals wij natuurlijk. Dan val je wel op en pakken mensen toch al eens wat sneller hun smartphone boven om te kijken wat dit nieuw ding op onze wegen is.

Waar deze Chinees niet zo bescheiden in is, is zijn klank- en lichtspel bij het openen en vergrendelen van de wagen. Het lijkt alsof de wagen rechtstreeks uit de volgende Star Wars-film komt. Wel opnieuw bescheiden? Het interieur. Dat kan je typeren als minimalistisch zonder meer al moet gezegd worden dat de keuze van materialen zeker stevig en kwaliteitsvol is. Geen krakjes, piepjes,… zoals het hoort dus. De eyecatcher in het interieur? Het bijna 15″-grote touchscreen dat ook zowat voor alles dient van rijmodi, over klimaatregeling tot zelfs de buitenspiegels. Onze mening? Soms omslachtig en onhandig. Wat is er mis met een paar snel te bedienen knoppen? Iets waar deze Xpeng trouwens niet alleen in staat. Soit, het moet gezegd zijn, na een week waren we er wel (sneller) mee weg en stoorde het ons minder. Gewenning is dus op zijn plaats en misschien hoeven we ons er ook niet te druk in maken. Misschien toch nog één puntje aan kritiek, nu we toch bezig zijn… het gebrek aan Apple CarPlay (in ons geval) of Android Auto. Al zou dit wel in één van de volgende updates beschikbaar moeten zijn. Soit, geen Apple of Android, wel een ingebouwde Spotify en de mogelijkheid om andere apps als Prime Video, YouTube, Disney+, TikTok (Chinees, weet je wel),… te installeren.

Qua ruimte en plaats is dit zeker ok, zolang je op de eerste rij zit. Achteraan is het voor mensen als ons (1m89 en een vrouw van 1m87) een pak moeilijker. Twee kinderen of pakweg mensen onder 1m70 zullen zich comfortabel achteraan kunnen wegposteren. Ook zit een verlofje er zeker in met een vooral diepe koffer van zo’n 440 liter. Een Frunk? Neen, die is er niet waardoor ook de kabels wat plaats achteraan het koffer moeten innemen.

Twee versies

In België zijn er twee motorisaties verkrijgbaar: de Xpeng P7 RWD Long Range en de P7 AWD Performance. Beiden gebruiken ze dezelfde batterij van 86,2 kWh (82,7 kWh netto). het verschil? Eentje enkel aangedreven op de achterwielen, goed voor 203 kW (276 pk) en 440 Nm aan koppel en eentje vierwielaangedreven versie waarbij ook nog een elektromotor 145 kW (197 pk) en 317 Nm aan koppel gemonteerd wordt op de vooras. Die laatste, onze testwagen, is goed voor een totaalvermogen van 348 kW (473 pk) en 757 Nm aan koppel. Dit doet het volledig elektrisch geheel in slechts 4,1 seconden naar 100 km/u katapulteren (in tegenstelling tot 6,7 seconden voor de RWD). De topsnelheid? Allebei begrensd op 200 km/u.

Snel rechtdoor kunnen we, nu eens zien hoe hij echt rijdt. Eerst en vooral merken we vooral een zekere stilte op wat doet vermoeden dat hij erg goed geïsoleerd is. Verder blinkt hij uit in comfort met dank aan een netjes afgestelde ophanging. Naargelang de rijmodi gaat het allemaal wat scherper en vlotter en is dit zeker een aangename, vlotte, dynamische en erg goede reisgezel. Er is ook de mogelijkheid tot One-Pedal Drive al blijft het wel noodzakelijk het rempedaal in te drukken om volledig (en snel) helemaal tot stilstand te komen. Of hij ook zuinig is? Met onze rechtervoet in gedachten is geen enkele wagen zuinig. Toch tikken we af op zo’n 21,5 kWh aan verbruik met daarbij zeker wat autosnelwegkilometers. Ok, het is geen ID.5 die ons compleet verbaasde met onder de 20 kWh/100km te duikelen maar meer dan respectabel is het zeker.

Kwanta Kosta?

De Xpeng P7 is in België exclusief verkrijgbaar in bij Hedin Automotive en dit voor 49.990 euro voor de RWD Long Range, 59.990 euro voor de AWD Performance en 69.990 euro voor de speciale ‘Wing Edition’. Die laatste krijgt naast wat extra opties ook vleugeldeuren (die met een druk op het rempedaal dichtgaan) en een adaptief onderstel. Geen uit de kluiten en dure optielijst voor deze Xpeng, enkel nog de keuze uit wat lakkleuren (max 1.200 euro) en een wat beter en luxueuzer uitgerust stoel-en Audiopakket voor een kleine 4.000 euro. In principe blijft hij in deze prijszetting onder zijn Duitse concurrenten bij VW, Audi, BMW en Mercedes. Of de extra invoertaksen de Chinezen roet in het eten gooien of dat de gemiddelde Europeaan niet alleen Chinees wilt gaan afhalen maar ook wilt rijden, zal de tijd uitwijzen.

 

Conclusie

Wordt de Xpeng een Tesla-killer of een stevige concurrent voor de Duitse evenknieën? De kans is klein daar hij zal moeten blijven opboksen tegen de perceptie. Is dit terecht? Dat is een andere zaak. Met zijn prijs, zeer respectabel rijgedrag, verbruik en meer dan degelijke afwerking mag hij zeker zijn vier banden naast zijn concurrenten zetten.

 

You May Also Like

Michael Jordan voegt Pininfarina Battista Targamerica aan zijn garage toe

Meer dan 2,5 miljoen euro Wat als je als man geld teveel hebt? Dan ...

BMW i4 begint met eDrive40 en M50 en dit zullen ze kosten

Doet Elon Musk al in zijn broek?  De volgende in de rij die een ...

MenStyle op de Europese première van de Aiways U6ion

En dat in onze thuisstad Aiways is met de U6ion aan een Europese roadshow ...