Een wereldpremière? Daar zeggen we niet neen tegen. En zo zaten we vanmiddag al op het eerste beste vliegtuig richting modestad Milaan, meer bepaald het historisch hoofdkwartier van de Automobile Club Milano, om het doek van een langverwacht en voor het Italiaanse Alfa Romeo erg belangrijk model te lichten, de MILANO. De plaats, niet toevallig want, naast de naam, ook de verwijzing naar de trotse partnerschap met de stad waar Alfa Romeo in 1910 werd opgericht. Zie het als een symbool waar traditie en stijl kenmerken zijn die het merk aan zijn geboortestad binden.
@menstyle.be The brand new Alfa Romeo Milano #fyp #fy #milano #EyesOnMi #alfaromeo #launch #worldpremiere #milan #italy
De eerste reacties? Laaiend! De look spreekt voor zich, sportief in hart en nieren, compact van formaat en met stijl en vormen die alleen van een Italiaanse tekentafel kan komen. Ok, we horen jullie denken: ‘Is dit niet gewoon de ‘Il Avengerio’, de Italiaanse Jeep Avenger, of de Alfa-neef van de Abarth/Fiat 600, de DS 3, de Opel Mokka en de Peugeot 2008 uit de Stellantis-familie? Hoewel deze Milano zijn techniek deels deelt met deze modellen moeten we, vanuit het hoofdkwartier van Alfa, nu zeggen nee! Zo gaan ze prat op hun unieke stijl maar tegelijk ook op hun eigenste dynamiek. Daarop hebben de Alfa-ingenieurs gerekend op hetzelfde team dat de Alfa Romeo Giulia GTAm heeft ontwikkeld. Iets wat alleen maar goeds belooft maar tegelijk ook de verwachtingen torenhoog zet.
En over hoogte gesproken? Hij meet 1,5m hoog, 1,78 meter breed en 4,17 meter lang. Bij het betreden van de arena met journalisten uit de hele wereld leek hij wel groot. Maar klopt dit? Met deze cijfers is hij niet de grootste maar zeker ook niet het kleinste model uit de Stellantis-group. Hij heeft, met 400 liter een grote koffer en voor zij die kiezen voor de elektrische versie ook nog wat extra ruimte in de ‘frunk’, waar tevens ook de laadkabels verstopt zitten. Binnenin is het vrij ruim, zolang je je niet begeeft op de achterbank, die is, met ons aan het stuur of passagiers met wat lengte op de eerste rij wat aan de krappe kant.
Kijken we verder binnenin, zien we vooral wat sportieve elementen terug en een verbeterde digitale omgeving. Zo zien we een 10,25 inch groot display en rechts van het stuur, op de middenconsole, een exact even groot touchscreen dat ietwat naar de chauffeur gericht is. het korte moment we achter het stuur van deze Milano kropen leerde ons dat alles vrij intuïtief verloopt. Zo zijn de menu’s makkelijk hanteerbaar en is er ook nog ruimte voor, halleluja, fysieke knoppen om bijvoorbeeld het klimaat te regelen. De interface van de auto omvat eveneens een spraakassistent, die luistert naar het commando ‘Hey Alfa’ en voorzien werd van ChatGPT, zodat je er makkelijker mee kunt converseren. En het zou Alfa niet zijn hier en daar in het interieur wat verwijzingen naar het beroemde groene klavertje vier, wat bij Alfa Romeo staat voor ultieme sportiviteit, te stoppen.
Sportiviteit, het woord is nu meermaals gevallen en ook dat is niet toevallig. Dat is hetgeen Alfisti aantrekt en laat hunkeren naar een ritje in de heerlijk sportieve Sabelt-sportstoelen. In tegenstelling tot zijn neefjes is zoals eerder gezegd de Milano volledig aangepakt door de Alfa-ingenieurs en dat, al moeten we dat nog getest zien, werpt zijn vruchten af. Hij is naar eigen zeggen de meest dynamische wagen uit het B-segment. En of wij nu al uitkijken naar de eerste testritten op het thuiscircuit Balocco, ver weg van alle rijhulpmiddelen waarmee deze Milano is uitgerust want zeg nu zelf… autonoom rijden op niveau 2? Mooi meegenomen in het dagelijkse verkeer maar daarvoor kopen Alfisti geen Alfa Romeo.
Kijken we even naar nog wat uiterlijke kenmerken, dan zien we onder andere wat meer uit de kluiten gewassen wielkasten, een front dat kracht en dynamiek uitstraalt en dat bijgestaan wordt door de ‘3+3’ full-LED-matrixverlichting, die we ook al in de Tonale terugvinden. Ook leuk, een driehoekig en een aangepast radiatorrooster, naargelang welke versie je onder je rechtervoet hebt. Bij de elektrische Veloce-modellen vinden we hier het traditionele ‘Biscione’ in het zwart terug, bij de andere versies vinden we een rooster met daarop in retro-letters de naam van het merk terug.
En nu we het toch over versies hebben… je hebt de keuze uit een 100% elektrische of een hybride-variant.
1 Alfa Romeo Milano Elettrica – BEV
Deze 100% sportieve elektrische jongen krijgt twee vermogensvarianten. De instapper krijgt de gekende elektromotor van 156 pk en 270 Nm op de vooras terwijl de, ongetwijfeld onze favoriet, de Elettrica Veloce het doet met de onderhuidse krachtbron die we ook kennen uit de Abarth 600e, zijnde twee motoren (en dus ook vierwielaandrijving), goed voor 240 pk.
Het batterijpack dat dit alles in goede stroom zal moeten leiden is voor de twee versies 54 kWh groot, wat de Elettrica (WLTP) tot zo’n 410 kilometer ver moet doen brengen. Val je toch bijna plat kan je rekenen op wisselstroom via een interne driefasenomvormer van 11 kW. Ga je liever snelladen, dat kan dan weer tot maximaal 100 kW aan, wat betekent dat je binnen het half uur van 10 naar 80% batterij kan gaan.
Ook nieuw in deze versies is de functie EV Routing. Zo worden trajecten uitgestippeld die rekening houden met meer dan 600.000 laadpunten onderweg. Laad je liever thuis? Geen probleem! Om thuis op te laden is de Free2Move Charge easyWallbox inbegrepen in het lanceringsaanbod. Klanten kunnen een professionele thuisinstallatie aanvragen, verzorgd door de referentiepartner op de markt.
2 Alfa Romeo Milano Ibrida – MHEV en 48 V
Ook hier vinden we gekende krachtbronnen uit de Stellantis-familie terug. Zo zien we in eerste instantie een mildhybride varianten van 136 pk terug. Later volgt ook nog de vierwielaangedreven versie. De elektrische ondersteuning wordt hier in beide gevallen geleverd door een 28 pk en 55 Nm sterke starter-alternator die werkt op 48 volt en die in de DCT-versnellingsbak werd geïntegreerd. De kleine batterij (0,9 kWh) laat je kort en bij erg lage snelheden (vooral parkeren enzo) puur elektrisch te rijden.
Met het duidelijke doel om de nieuwe MILANO de beste wegligging in zijn klasse te geven, mogelijk gemaakt door specifieke technische oplossingen in de VELOCE-versie. Deze versie is naast zijn krachtigere motor ook speciaal gekalibreerd om uiterst nauwkeurig te zijn, om de uitzonderlijke wegligging te verbeteren. De sportophanging is 25 mm verlaagd en de stabilisatorstangen voor en achter zijn extra sportief om snel bochtenwerk met veel grip te garanderen. Het remsysteem heeft remschijven van meer dan 380 mm met monobloc-remklauwen met vier zuigers en het Torsen-differentieel biedt de best mogelijke tractie in alle omstandigheden. De hoogwaardige 20″ banden zijn ook specifiek voor elektrische voertuigen en bieden veel grip. Dit alles vormt de basis van een unieke compacte auto met een pure, herkenbare Alfa Romeo sportiviteit.
De MILANO kan ook worden uitgerust met het Alfa D.N.A.-systeem. De “Dynamic”-modus, mede mogelijk gemaakt door een specifieke kalibratie van het stuur- en gaspedaal, biedt maximale prestaties en rijplezier. In een zorgvuldige balans tussen prestaties en comfort is “Natural” ontworpen voor dagelijks gebruik, terwijl “Advanced Efficiency” gekalibreerd is voor maximale energie-efficiëntie door het verbruik te verlagen zonder het rijplezier te beïnvloeden. Tot slot is er, alleen op de hybride Q4-versie, een vierde modus met de naam Q4, voor omstandigheden met weinig grip.
Een korte (eerste) samenvatting?
- Alfa Romeo Milano Elettrica: 1 elektromotor – 156 pk – voorwielaandrijving
- Alfa Romeo Milano Elettrica Veloce: 2 elektromotoren – 240 pk – vierwielaandrijving
- Alfa Romeo Milano Ibrida: 1,2-liter-turbodriecliinder – 136 pk – MHEV 48 V – voorwielaandrijving
- Alfa Romeo Milano Ibrida Q4: 1,2-liter-turbodriecliinder – 136 pk – MHEV 48 V – vierwielaandrijving
Eerste exemplaren
De bestellingen voor MILANO SPECIALE, de topversie van de lanceringseditie die verkrijgbaar is met de IBRIDA (136 pk) en ELETTRICA (156 pk) aandrijflijnen, zijn nu open. MILANO SPECIALE, exclusief beperkt tot de lanceringseditie, verenigt sportiviteit, technologie en comfort in een unieke configuratie met een gerichte selectie van de beste specificaties uit het gamma. De vanafprijs? Rond 30.000 euro, al spreken we hier uiteraard voor de voorwielaangedreven Milano Ibrida. De eerste leveringen worden verwacht de tweede helft van 2024.