Althans van 0 naar 100
Wanneer snel nog sneller kan. Dan komen we vandaag uit bij de vernieuwde Taycan die nu ook verkrijgbaar is als een GT met Weissach Package, goed voor 1.108 pk sterk en een topsnelheid van maar liefst 305 km/u. Daarme is hij niet de snelste Porsche die op de markt verkrijgbaar is (een 911 Turbo S doet daar bijvoorbeeld nog vlot zo’n 35km/u bij) maar wel met zijn 2,2 seconden naar 100 km/u de snelste sprinter oftewel 0,1 seconde sneller dan de ‘normale’ Taycan Turbo GT die aftopt bij 290 km/u.
6,4 naar 200
Straffer wordt het met een spurtje naar 200 km/u. Daar doet de Weissach slechts 6,4 seconden over tegenover 6,6 van de GT en 7,7 van de nieuwe Taycan Turbo S.
Dit met dank aan een een batterijpack en elektromotoren die het systeemvermogen optrekken tot 580 kW (790 pk) dat je met de push-to-passfunctie van de Attack Mode gedurende 10 seconden kan laten pieken naar 108 elektrische steigerende Stuttgartse paarden en een, hou je vast, koppel van 1.340 Nm. Soit, om maar te zeggen… er zijn dus, naast ongevallen, nog andere manieren om een whiplash te krijgen.
Op dieet
Ga je voor de ‘normale’ GT, dan is alles wat lichter en strakker. Zo staat de weegschaal -75 kilogram met dank aan gewichtsbesparende maatregelen zoals het extra gebruik van koolstofvezel, de in CFRP opgetrokken kuipstoelen, lichte 21″ velgen, keramische remmen en het verwijderen van enkele zware technische snufjes als bijvoorbeeld de elektrisch openende achterklep. Het strakker, sportiever en nog aerodynamischer merk je bijvoorbeeld dan weer aan de achterkant waar een adaptieve spoiler met gurneyflap de show steelt.
Nog extremer
Is dit allemaal nog niet voldoende en wil je strakker staan dan een bodybuilder in zijn droogtrainperiode, dan ga je best voor het optionele en nog eens 70 kilo lichtere Weissach Package. Dan wordt de adaptieve achtervleugel ingeruild voor een vaste spoiler en voegen de ingenieurs extra aerodynamische elementen toe, zoals speciale reflectoren op de underbody en vooraan met een nieuwe diffusor. Verder verdwijnen dan ook het analoge Sport Chrono-klokje op het dashboard, gaat de achterbank en het geluidssysteem er achteraan uit, heb je slechts één laadpoort en wordt er gebruik gemaakt van lichter glas.
En wat dit alles doet op circuit? Naast een record op Laguna Seca (zie video) doet hij dit ook vlotjes over op de Nürburgring waar de nieuwe GT met Weissach Package afklokt op 7:07,55, of gewoon een dikke 26 seconde sneller dan de Taycan Turbo S zijn rondje van augustus 2022.